هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» (اقتباس ناصر تقوایی از داستان غلامحسین ساعدی) که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد، سرنوشتی غریب داشت؛ پس از نمایش در جشن هنر شیراز (۱۳۴۹) توقیف شد و پس از چهار سال اکران، با شکایت جامعه پرستاران از پرده پایین کشیده شد.
«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روانشناختی خلق میکند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) بهعنوان پیکرهای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیتها تأکید دارد؛ جایی که پلهها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان میدهند.
«غریزه»، تازهترین اثر سینمایی، با روایت عاشقانهای سوزان و آتشین در دهه چهل شمسی، به عنوان فیلمی از جنس سینمای ناب و خوشساخت ارزیابی شده است. این فیلم به دلیل فضای نوستالژیک و ارجاعات پنهان، مخاطب را به یاد آثاری چون «سینما پارادیزو» و دوران اوج سینمای مسعود کیمیایی میاندازد.
فیلم سینمایی «غریزه» به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش اسعدی، پس از تنها دو هفته از آغاز اکران، همچنان در سینماهای شهر قم در وضعیت توقیف قرار دارد.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «مراقب» به کارگردانی محسن قرایی، فیلمساز برنده سیمرغ بلورین، در لوکیشنهای مختلف تهران آغاز شده است. فرهاد اصلانی، علیرضا کمالی، ریما رامینفر و لاله مرزبان بازیگران اصلی این اثر سینمایی هستند.
در میان هزاران تصویر و خبر از غزه، نام «هند رجب» بیش از هر چیز دیگر وجدان جهان را لرزاند. فیلم مستند-داستانی «صدای هند رجب» ساختهی «کاوتر بن هانیا»، تلاشی شجاعانه برای بازسازی آخرین ساعات زندگی دختربچهای پنجساله است که صدایش از دل محاصره و ویرانی شنیده شد؛ صدایی که به نماد انسانیت در میانهی نسلکشی بدل شد.
هشتاد و هفت تهیهکننده و کارگردان سینمای ایران، با انتشار بیانیهای، حمایت قاطع خود را از مواضع نوزده صنف سینمایی و بیانیه خانه سینما اعلام کردند و خواستار حذف پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامه شدند.
در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ آبان، در حالی که ۲۱ فیلم روی پرده سینماها بودند، تنها کمتر از ۵ اثر از شرایط اکران مطلوب برخوردار بودند. تحلیل آمار سامانه سمفا نشان میدهد که سینماداران در تعیین سانسها، بیش از آنکه به کیفیت آثار توجه کنند، بر ژانر فیلم و فروش تضمینشدهی کمدیها تکیه دارند.
در پی شکایت پلتفرم «آپرا»، فیلم سینمایی «آنتیک» به دلیل کپیبرداری غیرمجاز از فیلمنامه ثبتشده «پستفطرتهای محترم» نوشته پژمان تیمورتاش، توقیف شد. پس از طرح شکایت و انجام سه مرحله کارشناسی رسمی، نهایتاً هیأت پنجنفره کارشناسان رسمی دادگستری وقوع سرقت ادبی را تأیید کردند.
شورای پروانه فیلمسازی سینمایی، با صدور موافقتنامه، پروانه فیلمسازی برای شش فیلمنامه جدید را صادر کرد.
با وجود قاچاق گسترده فیلم «پیرپسر» در تاریخ ۴ آبان (پس از ثبت رکورد پرفروشترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما با نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان)، اکران آنلاین این اثر در ۶ روز ابتدایی با استقبال بیسابقهای روبرو شد. طی این مدت، ۶۰ هزار کاربر به تماشای قانونی فیلم نشستند و ۱۱ میلیارد تومان فروش ثبت شد که رکوردی در اکران آنلاین محسوب میشود.
سینماهای سراسر کشور به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه (س)، فردا سهشنبه ۱۳ آبان ماه، از صبح تا ساعت ۱۷ تعطیل خواهند بود.
در بیست و ششمین جشنواره فیلم اوهای (Ojai) کالیفرنیا که از ۱۵ تا ۱۹ آبان (۶ تا ۱۰ نوامبر) برگزار میشود، چهار فیلم سینمایی ایرانی و چند اثر کوتاه مشترک حضور دارند.
شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران در بیانیهای رسمی، ضمن تأیید اصل مطالبه صنفی مبنی بر حذف «پروانه ساخت»، نسبت به اجرای این تصمیم بدون ارائهی یک طرح جامع و کارشناسیشده هشدار داد.
فیلم سینمایی کمدی اجتماعی «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیهکنندگی محسن شیرازی، در آستانه اکران عمومی، از نخستین تصویر سینا مهراد و پردیس احمدیه رونمایی کرد.
با مصوبه پانزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش، دو فیلم سینمایی «شاه نقش» و «قرمز یواش» از روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه در سینماهای سراسر کشور اکران میشوند.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران بیانیهای تند و انتقادی با عنوان «ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم» منتشر کرد.
در آستانه اکران عمومی فیلم سینمایی «شاه نقش»، تیزر این فیلم به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیهکنندگی علی قائممقامی منتشر شد.
اکران آنلاین فیلم «پیرپسر» در پلتفرم فیلمنت که تنها شش روز پس از آغاز نمایش و در پی قاچاق گسترده فیلم شروع شده بود، به طور ناگهانی متوقف شد. اکتای براهنی، کارگردان فیلم، با انتشار متنی اعتراضی اعلام کرد که این توقف به دستور رئیس ساترا صورت گرفته و این اقدام، "عملاً به قاچاق هر چه بیشتر فیلم دامن میزند.
بررسی آمار فروش سینمای ایران در یک دهه اخیر (از سال ۱۳۹۴ تا آبان ۱۴۰۴) نشان میدهد که توزیعکنندگان نقش تعیینکنندهای در موفقیت یک فیلم دارند و حدود ۳۵ درصد از ۱۱۰ فیلم پرفروش این دوره، متعلق به یک شرکت پخش است.