جشنواره فیلمکوتاه تهران، در طول پنج سال دوم برگزاری و از دوره ششم تا دهم، میزبان حضور استعدادهایی بود که طی دهههای بعد تبدیل به چهرههای شاخص در سینمای ایران شدند.
فیلم سینمایی «پیر پسر» در جشنواره فیلم اِکسگراند آلمان و جشنواره فیلم لندنبریز انگلستان حضور دارد.
رامبد جوان که این روزها در تدارک تولید پروژه «کارناوال» برای پخش از شبکه نمایش خانگی است، از سختیها و شیرینیهای ساخت «زود پز» گفت.
مفت بر را در هیچ دستهای نمیتوان گنجاند نه کمدی، نه درام، نه اجتماعی و نه سرگرمکننده. شاید بهتر است گفت یک کپی نازل از عاشقانههای آبگوشتی دهه ۴۰ و ۵۰ که حتی در نوستالژی هم ضعیف عمل کرده است.
سید عباس صالحی وزیر ارشاد بیان کرد: بخشی که به عنوان هنرمندان ممنوع الکار تلقی می شوند، موارد مختلفی دارد. تمام این موارد در این دوره جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک تجدید نظر کلی صورت خواهد گرفت.
این روزها، فیلم سینمایی «زودپز» ناجی سینما شده و هم مخاطب را به سالنها کشانده و هم گیشه را رونق داده است اما نگاهی به سامانههای بلیت فروشی نشان میدهد که سینماداران علیرغم آییننامههای مشخص، در حال حذف سانس فیلمهای دیگر به نفع فیلم پرفروش این روزها هستند.
عباس رافعی معتقد است که سیاستگذاران به سینمای ایران خیانت کردند چون با صدور پروانه ساخت برای این فیلمهای کمدی باعث شدند این نوع از نگرش ترویج پیدا کند.
فیلم «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیهکنندگی رضا محقق در بخش مسابقه جشنواره نوستالژیا رقابت میکند.
نامزدهای هفدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در بخشهای گوناگون در حالی معرفی شد که نام سینمای ایران نسبت به گذشته این رویداد کمرنگ شده است.
غزل شاکری، صداپیشه انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» شد.
مسترکلاس انتقال تجربه نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران با مبلغ ۱۵ میلیون تومان برگزار میشود.
فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» موفق به کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره زیرزمینی تورین ایتالیا شد.
دست اندرکاران فیلم سینمایی «رکسانا» اعلام کردهاند به دلیل ممیزی و اصلاحات زیاد این فیلم اکران نمیشود.
“رائد فریدزاده”، رئیس جدید سازمان سینمایی با چالشهای بزرگی روبهرو است.
مسعود کیمیایی کارگردان سینما به مناسبت نخستین سالگرد قتل داریوش مهرجویی ویدیویی منتشر کرد.
نسخهای ترمیم شده از فیلم «لیلا» چهارشنبه ۲۵ مهر در سینماتک خانه سینما به نمایش درمیآید.
دادخواهی سرنوشت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش و پیشنهاد تاسیس جایزهای به نام این سینماگر از جمله درخواستهای سینماگران در اولین مراسم سالگرد قتل این دو هنرمند بود.
«آدمها از جایی به بعد یادشان میرود که باید زندگی کنند و زندگی تنها سینما و پول درآوردن و باقی ماندن در یک قله نیست، مدام باید از یک قله پایین بیایی و سراغ فتح قلههای دیگر بروی. زندگی حرکت کردن است و نمیتوانی در یک نقطه بایستی.
خبری ناراحتکننده درباره امین حیایی در فضایمجازی دست به دست میشود که حکایت از تصادف این بازیگر شناخته شده و وضعیت بغرنج جسمانیاش دارد.
تصویر کلی مهرجویی در این دوران از شهر و روستا هر دو منفی است. نزد مهرجویی، روستا در سایه بلاهت، انفعال در برابر مدرنیزاسیون و ترس از «دیگری مخوف» فرو رفته است. در آن، نشانی از نظم اخلاقی یافت نمیشود.
سفره و غذا در آثار داریوش مهرجویی همچون ابزار بیان سینمایی عمل میکنند و نشانههای ارجاعی و دلالتهای فرهنگی خوراک در یک نظام بنیادی نشانهای خوراکشناسانه باتوجه به قالب و محتوای اتخاذشده برای هر فیلم، کارکردهای دراماتیک متناسب با آن بیان هنری را به خود میگیرند و در راستای شخصیتپردازی، ایجاد موقعیت و فضاسازی، گرهافکنی، روایت داستان و طراحی میزانسن فیلم عمل میکنند.