سه شنبه , ۱۸ آذر, ۱۴۰۴
سینمای ایران | صفحه 166
«علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۶ شد

«علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۶ شد

هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیه‌کنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.

نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»؛ سفر، وطن و مادر دوشنبه 23 بهمن 1402 12:53

نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»؛ سفر، وطن و مادر

«در جستجوی فریده» فیلمی زنانه است، مهری که زنان به فریده نثار می‌کنند، انعکاسی غریب دارد و به فیلم روح بخشیده. فیلم در ستایش وطن است، بی‌آنکه ادعایی در این باره داشته باشد، ضدمهاجرت نیست، اما غربت را دوست داشتنی نمی‌داند. این مستند، بیش از بسیاری فیلم‌های سینمای ایران، میهن پرستانه است و وطن را مادر می‌داند.

 نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»؛ برزخ بی‌پایان دوشنبه 23 بهمن 1402 12:46
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»؛ برزخ بی‌پایان

فیلم چند پاشنه‌ی آشیل مهم و برجسته دارد. اول زمان طولانی نزدیک به ۱۴۰ دقیقه‌ای که نه تنها در سینمای ایران که  صرف نظر از استثنائاتی نظیر آثار مارتین اسکورسیزی و  چند فیلمساز انگشت شمار دیگر در مقیاس سینمای جهان هم یک زمان عرف و متداول برای آثار سینمایی نیست و این افزایش زمانی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای نسبت به زمان معمول و مورد انتظار برای تماشاگر خسته کننده است.

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد دوشنبه 23 بهمن 1402 12:41

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت که بر اساس رای صادره در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز، متهمان به قصاص و حبس‌های بلندمدت محکوم شده‌اند.

معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر یکشنبه 22 بهمن 1402 20:44
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر عصر ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ روز به ایستگاه پایانی خود رسید.

نگاهی به فیلم «احمد»؛ کدام احمد؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 17:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «احمد»؛ کدام احمد؟

حمد سوژه‌ای عالی در اختیار دارد اما با تمام امکانات موجود و آن پروداکشن عظیم به واسطه ناتوانی در ارائه داستان نه داستان شهید احمد کاظمی است و نه زلزله بم.

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ دریاب دمی که با طرب می‌گذرد یکشنبه 22 بهمن 1402 17:43
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ دریاب دمی که با طرب می‌گذرد

«صبحانه با زرافه‌ها» طبق تجربیات اخیر صحت در راستای آشنایی‌زدایی از موتیف‌های تکراری و البته ثبت موتیف‌های منحصر به خود اوست و در این راستا ورود او به فضای انتزاعی و کنکاش در پیچ و تاب‌های ذهن کاراکترهای فیلم، موقعیت‌هایی بدیع و کمتر دیده شده را به دست می‌دهد.

درباره فیلم «مجنون» سبک‌تر از سنگینی خیبر و قهرمانان‌اش یکشنبه 22 بهمن 1402 17:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «مجنون» سبک‌تر از سنگینی خیبر و قهرمانان‌اش

«مجنون» فیلمی غیرتماشایی نیست و کشش لازم برای تماشا را ایجاد می‌کند، اما قطعا در مقابل سنگینی دراماتیک عملیات خیبر و قهرمانان آن، وزنی سبک دارد و حق مطلب را ادا نمی‌کند.

نقد فیلم «قلب رقه»؛ کلیشه‌ای لاغر برای رفع تکلیف یکشنبه 22 بهمن 1402 17:31
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «قلب رقه»؛ کلیشه‌ای لاغر برای رفع تکلیف

«قلب رقه» یک سرمایه‌سوزی آشکار است که توان مقابله با تفکرات مخاطبان امروزی سینما را ندارد. یک قصه کلیشه‌ای لاغر که استراتژی مشخصی نداشته و انگار که فقط برای رفع تکلیف ساخته شده است.

درباره فیلم «آپاراتچی»؛ ساده و تلویزیونی است نه سینمایی! یکشنبه 22 بهمن 1402 17:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آپاراتچی»؛ ساده و تلویزیونی است نه سینمایی!

فیلمنامه خوش طرحی نگاشته بود، دغدغه مند بود، پیرنگ داشت اما خرده پیرنگ هایش کم بود، دیالوگ هایش بمباران اطلاعاتی می کرد، گل درشت بود، گزاف بود ولی طنزهای شیرینی‌ داشت که لا به لای کشمکش هایش کشش ایجاد می کرد، قهرمان و ضد قهرمان خوبی داشت، از ضد ارزشی که ارزش شود بهره می برد.

نقد فیلم «تابستان همان سال»؛ محصور در پس دنیای شخصی یکشنبه 22 بهمن 1402 17:23
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «تابستان همان سال»؛ محصور در پس دنیای شخصی

«تابستان همان سال» در همان مرحله شخصی و درونی فیلمساز باقی مانده و با تمام تلاشی که صورت گرفته، نتوانسته با ساختن کاراکترهایی جذاب و ایجاد ارتباط ساختارمند و تزریق یک احساس فراگیر در بطن آنها، از پس میله‌های سلول شخصی آزاد شده و به مرحله عمومیت دادن و انتقال حس درونی به مخاطب برسد.

درباره فیلم «آغوش باز»، شکست‌خورده در ساختار انتقال مفهوم یکشنبه 22 بهمن 1402 17:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آغوش باز»، شکست‌خورده در ساختار انتقال مفهوم

«آغوش باز» با وجود ردیابی دغدغه‌های انسانی در بطن آن، در چگونگی انتقال مفهوم شکست‌خورده است و در این بین دستورالعمل بصری آن از فیلمبرداری، رنگ و نور، چیدمان صحنه و ... نیز فاقد ارزش می‌شود.

نقد فیلم «پروین»، نقد مردسالاری در جشنواره‌ای که فقط یک فیلمساز زن دارد! یکشنبه 22 بهمن 1402 17:16
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «پروین»، نقد مردسالاری در جشنواره‌ای که فقط یک فیلمساز زن دارد!

این نقض غرض است که برای نقد یک موضوعی که معاصران ما هنوز با آن دست به گریبان هستند، به گذشته برویم و چهره‌ای ادبی را دستمایه قرار دهیم تا یک دوره تاریخی در گذشته را سیاه کرده و به نقد بکشیم،

نقد فیلم «آسمان غرب»؛ شعاری در فیلمنامه و درخشان در تصویر یکشنبه 22 بهمن 1402 17:12
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «آسمان غرب»؛ شعاری در فیلمنامه و درخشان در تصویر

«آسمان غرب» در میان آثار دسته‌بندی شده در سینمای جنگ که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، با فاصله کم‌نقص‌ترین اثری است که تا امروز به نمایش درآمده است.

اهمیت فیلم «نوروز» در چیست؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 17:08
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

اهمیت فیلم «نوروز» در چیست؟

فیلمنامه اش دارای ضعف بود، ایده خوبی داشت اما پیرنگش خوب در نیامده، محتوای شجاعانه ای داشت اما با تعلیق هایی ضعیف، خیلی خوب وارد دنیای جادویی می شد.

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب یکشنبه 22 بهمن 1402 16:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب

«باغ کیانوش» از معدود فیلم‌های قابل اعتنا و البته بی‌ادعای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که بدون حواشی و سر و صدا، راه خود را رفته و بی‌شک در صورت یک زمان‌بندی و اکران مناسب، به نتیجه مطلوبی در اکران نیز خواهد رسید.

نگاهی به انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان؛ یک انیمیشن استاندارد! یکشنبه 22 بهمن 1402 16:21
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان؛ یک انیمیشن استاندارد!

فیلمنامه، دیالوگ‌پردازی قوی داشت، کشمکش هایش پرکشش بود، حول پیرنگ خوبش دوران داشت و خوش تراش بود، عناصرش را رعایت کرده بود، عطف بندی، قهرمان و ضدقهرمان قوی داشت و درخشان بود.

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند یکشنبه 22 بهمن 1402 16:01
جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند

آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم چیزی جز افول رو به فزون سینما و فیلم‌های حاضر در جشنواره نیست.

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه یکشنبه 22 بهمن 1402 15:51
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه

فیلمنامه «احمد» با فقر خرده پیرنگ‌های درگیرکننده روبرو است. موقعیت‌های نیم‌بندی که از منظر فضاسازی احساسی و خروجیِ مفهومی بسیار ساده‌انگارانه پرداخت شده و نمی‌تواند به قهرمان فیلم و در مجموع به کلیت اثر کمک کند.

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 15:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟

فیلم می خواست سبک اوپنهایمر پیدا کند یا آن سکانس های بسته و پر دیالوگش که سعی می کرد بهره مند از ۱۲ مرد خشمگین باشد اما به شدت افتضاح بود.

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟! یکشنبه 22 بهمن 1402 00:25
جشنواره فیلم فجر

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟!

نظر یکی از روزنامه نگاران درباره فیلم سروش صحت را بخوانید.