هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
در سالی که بر سینما گذشت، چند فیلم با آویختن بر واژه جنجالبرانگیز «توقیف»، پس از سالها رنگ پرده نقرهای را به خود دیدند. فیلمهایی که با کمی بررسی در میزان کیفیت آنها، مخاطبان و منتقدان را با هزاران سوال درباره اصرارشان بر اکران، آن هم با هر دستاویزی روبهرو میکنند.
سینمای ایران و ترکیه اگرچه بهظاهر تفاوتها دارند؛ اما در عمق از یک ریشه فرهنگی سر از خاک بیرون آوردند و هر دو با ابزاری از جنس سینما، با مخاطب خود ارتباط میگیرند و همین تشابهات بنیادین باعث شده که سینما و هنر این دو کشور زمینهای شود برای دیگر همبستگی های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و...
محمدامین همدانی با بیان اینکه حضور یک انیمیشن در بازارهای خارجی نیازمند یک شبکهسازی قوی است، گفت: من به عنوان یک تهیهکننده نباید نگران وضعیت اکران فیلم خودم در سینماها باشم، تنها کاری که من میتوانم انجام دهم یک برنامهریزی درست برای اکران فیلمم در مسیر بینالمللی است.
علیرضا زریندست در دیدار با وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی، خواستار توجه ویژه سیدعباس صالحی به فیلمها و سینمای اجتماعی شد و ظرفیتهای سینمای ایران را قابل توجه برشمرد.
بهروز افخمی، کارگردان سینما گفت: در حال تحقیق روی داستان قتل مهرجویی و همسر ایشان هستم. داستان قتل مهرجویی موضوع جذابی است و به همه نویسندگان و فیلمسازها توصیه میکنم که به دنبال آن بروند.
چقدر احتمال دارد یک سناریوی یک فیلم یا سریال نوشته شود و حتی به تصویر کشیده شود؛ اما حاصلش تماموکمال به مخاطب نرسد؟
برخی از فیلمهای این فهرست، قربانی فیلمسوزی شدند. برخی دیگر نیز از نمایش در زمان نادرست، ضربه خوردند. برخی مقهور تعطیلیها شدند و بعضی دیگر در این رقابت، جا ماندند و نتوانستند استفاده بهینهای از فرآیند تبلیغات داشته باشند.
سال ۱۴۰۳ نشان داد تیتر شدن در فضای فرهنگ و هنر و به خصوص سینما، این روزها مانند آب خوردن است؛ کافی است عدهای را بیاخلاق خطاب کنید، کمی حرکات موزون چاشنی سریالهایتان کنید و یا با چهرهای وحشت زده از شیشه شکسته ماشین و مزاحمت یک عروسک در نیمه شب، استوری بگذارید تا به سرعت نقل محفل و البته تیتر یک رسانهها تبدیل شوید.
در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
اکران عمومی انیمیشن سینمایی «رویاشهر» به کارگردانی محسن عنایتی از پایان فروردین آغاز میشود.
بزرگداشت رخشان بنی اعتماد در تورنتو برگزار شد.
کارگردان فیلم «رها» که در آیندهای نه چندان دور فیلم دومش را کلید خواهد زد، تاکید دارد که در «رها» به دنبال ارجاعهای سیاسی نبوده تا مردم فیلمی باورپذیر و ملموس تماشا کنند.
فیلم سینمایی «دِرنو» به کارگردانی هادی محقق در جشنواره فیلم پکن به نمایش گذاشته میشود.
فیلمهای نوروزی سینماها از زمان شروع اکران تاکنون بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان فروش داشتند که از این رقم، ۴۷ میلیارد تومان در نخستین هفته سال ۱۴۰۴ حاصل شده است.
نوید میهندوست، سینماگر این روزها بهجای بودن پشت دوربین فیلمبرداری، پشت میلههای زندان است، اگرچه بهواسطه گذراندن بیش از نیمی از مدت محکومیتاش، از شرایط آزادی مشروط برخوردار است.خبر تلخِ این روزها برای او و جامعه سینماگران اما، رد شدن این درخواست است.
۸ فیلم «۷۰ سی»، «مست عشق»، «پول و پارتی»، «خجالت نکش ۲»، «بیبدن»، «ببعی قهرمان»، «خرچنگ» و «آریاشهر دو نفر» موفق شدند تا عملکردی بیش از آنچه از آنها انتظار میرفت، داشته باشند.
خسرو شکیبایی روز تولدش را دوست داشت، نه تنها به این دلیل که تولدش در هفتمین روز بهار اتفاق افتاده بود و در فرهنگ ما «هفت»، عدد مقدس است و بهار هم که جای خود دارد، او روز تولدش را دوست میداشت که همزمان با روز جهانی تئاتر بود.
حامد صفایی، فیلمساز و بازیگر تئاتر و سینما درگذشت.
در سال ۱۴۰۳ کمدیهای پرطرفدار مانند «هفتاد سی» تا درامهای تاریخی مثل «مست عشق»، گیشه سینمای ایران را رونق بخشیدند و رکوردهای جدیدی ثبت کردند. هر کدام از این آثار، داستانی جذاب و مخاطبپسند را به نمایش گذاشتند که در خاطرهها ماندگار شدند.
سینمای ایران از صبح اول فروردین تا پایان روز ۳۰ اسفند ۱۴۰۳، مجموعا ۳۳میلیون و ۸۳۲هزار و ۳۰ تماشاگر داشت که گیشه کل سال را به رقم هزار و ۸۹۹ میلیارد و ۷۰میلیونتومانی رساند. با این رقم، سال ۱۴۰۳ بهعنوان پرفروشترین سالِ سینمای ایران از سال ۱۳۷۹ تاکنون لقب گرفت.