هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
احتمالا در سالهای گذشته هم این موضوع در فیلمها و سریالهای ساخته شده داخلی اتفاق افتاده، اما کمرنگ و با ملاحظاتی که شاید چندان در خاطر مخاطبان باقی نمانده است. در اینجا ما به چند سال اخیر و مخصوصا پس از بالاگرفتن موج سریالسازی در شبکه نمایشخانگی خواهیم پرداخت.
احترام برومند، بازیگر شناختهشده، ضمن انتشار پستی اینستاگرامی، همزمان با سالگرد تولد داوود رشیدی، ضبط پاسپورت، موبایل و لپتاب دخترش لیلی رشیدی را رسانهای کرد و آنچه را نوشته بود، با تشکر از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رساند که بهتازگی در گفتوگویی از آنچه «ایستادن به پای هنرمندان» و «هزینه کردن» برای آنها خوانده، خبر داده است.
ضریب سرمایهگذاریهای دولتی و عمومی در سینِما درحالی سیر صعودی به خود گرفته است که توان بخش خصوصی متناسب با آن رشد نکرده است و صاحبان سرمایه به دلیل شرایط موجود اقتصادی، سینِما را عرصه جذابی برای سرمایهگذاری محسوب نمیکنند.
فیلم رستاخیز هنوز اجازه اکران ندارد و این یعنی به دلیل حساسیت این واقعه از یک فیلم غفلت میشود و خودبهخود فیلمسازان به سراغ این مضامین نمیروند و سرمایه و زمان خود را به خطر نمیاندازند.
مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان در نامهای خطاب به مسعود پزشکیان رییسجمهور منتخب نوشت: در سالهای اخیر، ما با پدیدهای مواجه بودهایم که در آن تعداد محدودی از افراد حق اظهارنظر و صحبت کردن داشتند، در حالی که بسیاری از هنرمندان و سینماگران با بیاعتنایی و برخوردهای تکبرآمیز برخی از مدیران و دردانهها و عزیزکردهها روبهرو شدند و اجازه بیان اعتقادات و نظرات خود را نیافتند.
فیلم سینمایی «پیر پسر» در ادامهی موفقیتهای بینالمللی خود برنده جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای جهان از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم گالوِی (Galway) ایرلند شد.
دبیر شورای صنفی نمایش درباره برخی ابهامها و موارد مناقشه برانگیز آییننامه اکران سال ۱۴۰۳ از جمله نقش سازمان سینمایی در تصمیمگیریها، نماینده تهیهکنندگان و قیمت بلیت سینما توضیحاتی را مطرح کرد.
استفان اویانگ قرار است در فیلم سینمایی و مورد انتظار Mission: Impossible 8 هنرنمایی کند.
با توجه به تشکیل کارگروه فرهنگ دولت چهاردهم باید دید چه کسی سکان مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست می گیرد.
احترام برومند به بهانه زادروز همسرش زنده یاد داود رشیدی نکته مهمی را یادآوری کرد.
پس از تحولات اخیر و انتخاب آقای پزشکیان و عدم حضور بیش از پنجاهدرصد رأیدهندگان در انتخابات، بخصوص قشر سینماگر، تغییر رئیس سازمان سینمایی و سایر مدیران از جمله نظارت و دبیر جشنواره فیلم فجر، ضروری است!
آمدنهای سفارشی و رفاقتی و مقطعی که به درد اصحاب سینما نمیخورد. سینماگران حق دارند که بترسند، چراکه یک انتخاب شتابزده، نسنجیده یا سفارشی دیگر، باعث تکرار همان وضعیت سابق و تلخکامیهای دیگری خواهد شد. خانه سینما باید به اتفاق تشکلهای چهارگانه تهیهکنندگان، یک هماندیشی و همهپرسی داخلی را برای این امر مهم و سرنوشتساز با حضور اعضای صنوف خانه تشکیل دهد. نظر همه اعضای خانه سینما و فعالان این عرصه برای انتخاب مدیر آینده باید پرسیده شود و نظر اکثریت برای انتخاب اصلح لحاظ گردد.
مجید برزگر: نمیدانم این فیلمهایی که در سه سال اخیر ساخته و بر پرده سینماها رفت نامش سینما بود؟ یا دستکم آیا همه سینما همینهاست؟ نمیدانم، با همکاران من کاری کردند که بخشی از آنها به خارج از کشور مهاجرت کردند و تعداد بسیار زیادی خانهنشین.چرا؟ این محصول همان نگاه امنیتی و کنترلگر بر سینماست که جلوی آزادی اندیشه، آزادی تفکر را میگیرد و هدفشان فقط نگاه خاص خودشان بر تولیدات سینماست.
فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی در ادامه حضور بینالمللی خود به ایرلند رسید.
فیلم سینمایی «بیبدن» در شبکه نمایش خانگی اکران میشود.
یکی از این تحرکات اخیر در حوزه سینما، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهلی سینما متعلق به بهمن 1402 است که ظاهراً هنوز ابلاغ نشده است. این مصوبه میتواند تولید در سینما را به طور کامل به صفر برساند.
خانه سینما در نامهای خطاب به سرپرست ریاست جمهوری و رونوشت به پزشکیان رییس جمهور منتخب ، نگرانی خود را نسبت به آیین نامه ضوابط صدور پروانه فیلم سازی و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد.
پرونده متهمان به قتل این زوج هنری درحالی در جلسات دادگاه رسیدگی شده که با ابهامات زیادی روبهرو بوده است.
جواد طوسی نوشت: با مرور اجمالی مجموعه آثار ناصر تقوایی (اعم از مستند، فیلم سینمایی و سریال و چند داستان کوتاهش) در کنار یکسری مولفههای اصلی همچون توجه به «فرم» و شیوه روایت و هویت دادن به جغرافیا و لوکیشن انتخابی، بیش از همه «خلاقیت بصری» محوریت دارد.
ما با علیرضا صمدی، نویسنده و کارگردان فیلم «روایت ناتمام سیما» گفتوگویی درباره این فیلم و همچنین موضوع تعرض و تجاوز به خانمها داشتیم که پیش روی شماست.