دوشنبه , ۱۱ فروردین, ۱۴۰۴
جشنواره فیلم فجر | صفحه 2
برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.

«بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ شنبه 27 بهمن 1403 14:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ

«بچه مردم» فیلم کامل و بدون تقصی نیست. شاید بتوان گفت در مقیاس کلی به قاب تلویزیون نزدیک تر است تا سینما. اما به‌دلیل نگاه جدید به موضوعات تلخ و نوآوری در پرداخت خلاقاته و فاتتزی، فیلم خوبی است.

ویدئو- گفت‌وگو با اکتای براهنی کارگردان فیلم پیرپسر جمعه 26 بهمن 1403 05:36

ویدئو- گفت‌وگو با اکتای براهنی کارگردان فیلم پیرپسر

گفت‌وگوی فریدون جیرانی با اکتای براهنی کارگردان فیلم پیرپسر.

حراج سیمرغ‌‌های جشنواره فیلم فجر/ کاش هوش مصنوعی داور بود پنجشنبه 25 بهمن 1403 11:34

حراج سیمرغ‌‌های جشنواره فیلم فجر/ کاش هوش مصنوعی داور بود

انتخاب ۳۳ فیلم برای جشنواره فجر امسال، انبوهی از سوالات را در ذهن مخاطبان و اهالی رسانه ایجاد کرد؛ چرا باید این تعداد فیلم اکران شود و چرا فیلم‌های ضعیف در جشنواره حضور داشتند؟ جشنواره فجر چهل‌وسوم پر از فیلم‌های درجه دو و سه بود که فقط برای رسیدن به تعداد مطلوب گنجانده شده بودند.

فیلم «پیش مرگ» چگونه سیمرغ مردمی گرفت؟ پنجشنبه 25 بهمن 1403 11:22

فیلم «پیش مرگ» چگونه سیمرغ مردمی گرفت؟

فیلم «پیشمرگ» با فروش ۷ هزار و ۳۰۰ بلیت در جایگاه ۱۶ یا ۱۷ قرار داشته است و این موضوع ابهام ایجاد می‌کند که چطور این فیلم انتخاب مردمی است.

اینفوگرافیک- سیمرغ‌های بازیگری جشنواره 43 فیلم فجر به چه کسانی رسید چهارشنبه 24 بهمن 1403 21:13

اینفوگرافیک- سیمرغ‌های بازیگری جشنواره 43 فیلم فجر به چه کسانی رسید

آیین اختتامیه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، عصر روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار و برندگان جوایز سیمرغ‌های بلورین این جشنواره اعلام شد.

«ناتوردشت»؛ یک فینال درخشان و دیگر هیچ سه شنبه 23 بهمن 1403 19:36
نقد فیلم های جشنواره فجر

«ناتوردشت»؛ یک فینال درخشان و دیگر هیچ

«ناتور دشت» یک درام ملتهب و درگیرکننده است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد فصل فینال می‌گذارد و به جز این پایان‌بندی شکوهمند، اتفاق چندان خاصی را رقم نمی‌زند.

«خاتی»؛ روایتی یک خطی که حسابی پیچیده شده است سه شنبه 23 بهمن 1403 19:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«خاتی»؛ روایتی یک خطی که حسابی پیچیده شده است

«خاتی» علیرغم بهره گیری از لوکیشن‌های بکر و متعدد و زیبا ریتم کندی دارد و بخش زیادی از این کندی ریتم به روایت باز میگردد.

«بازی را بکش»؛ کشته شدن داستان با روند ضدسینوسی سه شنبه 23 بهمن 1403 19:30
نقد فیلم‌های خارجی

«بازی را بکش»؛ کشته شدن داستان با روند ضدسینوسی

«بازی را بکش» از ناحیه کم‌مایه بودن داستان و نگاه تک‌کاراکتری خود ضربه می‌خورد؛ نه داستان چسب بسط محتوایی دارد و نه کاراکتر کلیدی روایت می‌تواند با کنش‌مندی خود، روندی سینوسی به داستان دهد.

خطر کن و متفاوت باش؛ گونه کمدی فانتزی و چالشِ «تاکسیدرمی» سه شنبه 23 بهمن 1403 19:24
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

خطر کن و متفاوت باش؛ گونه کمدی فانتزی و چالشِ «تاکسیدرمی»

موفقیتِ نسبی «باغ کیانوش» در جشنواره و فروشی که این فیلم کمدی فانتزی را به سومین فیلم غیرکمدی سال تبدیل کرد، سبب شد محمدجواد موحد دوباره به همراه کارگردانی فیلم اولی به سراغ «تاکسیدرمی» برود، فرمولی امتحان پس داده اما پرخطر.

تاکسیدرمی؛ وقتی پوست فیلم کنده می‌شود سه شنبه 23 بهمن 1403 19:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

تاکسیدرمی؛ وقتی پوست فیلم کنده می‌شود

«تاکسیدرمی» به‌عنوان تنها نماینده سینمای کمدی فانتزی در جشنواره این دوره، علیرغم آن‌که خوب شروع می‌شود اما به دلیل فقر داستانی و بلاتکلیف بودن در ماهیت خود، نمی‌تواند داستان سرراستی را برای مخاطبش تعریف کند و به همین دلیل با گنگی مشهودی مواجه می‌شود که چندان برازنده اثر نیست.

«رها»؛‌ یک فیلم جسورانه درباره شخصیت‌های رهاشده سه شنبه 23 بهمن 1403 19:16
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«رها»؛‌ یک فیلم جسورانه درباره شخصیت‌های رهاشده

«رها» نخستین فیلم حسام فرهمند؛ یک اتفاق تازه و جدی در سینمای اجتماعی امروز ما است،‌ فیلمساز نسبت به سوژه‌اش بلاتکلیف نیست و شناخت به اندازه نسبت به موقعیت دارد. دوربین نگاهش را به دل و درون جامعه متاثر از شرایط اقتصادی برده است.

شوهر ستاره؛ شکست پروژه «لحن زنانه» سه شنبه 23 بهمن 1403 19:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

شوهر ستاره؛ شکست پروژه «لحن زنانه»

«شوهر ستاره» فیلمی با شخصیت‌های درون‌گراست که فیلمنامه نمی‌تواند جهان خاص آنها را به شیوه‌ای دراماتیک به تصویر بکشد. متاسفانه آن زیرکی و فنون فیلمنامه‌نویسی که برای ساخت آثاری از این دست رعایت می‌شود، در این کار به چشم نیامد تا فیلمی که می‌بایست لحنی زنانه داشته باشد، در نشان‌گذاری کردن این تصویر، ناکام بماند.

«زیبا صدایم کن»؛ مغازه رویافروشی و شهری که نمی‌شناسیم سه شنبه 23 بهمن 1403 19:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«زیبا صدایم کن»؛ مغازه رویافروشی و شهری که نمی‌شناسیم

«زیبا صدایم کن» دغدغه بی‌مکانی و یافتن سرپناه دارد، به وضعیت بد اقتصادی طعنه می‌زند و روی خط قرمز نقد گشت ارشاد نیز راه می‌رود؛ پس مخاطب را با اثری مواجه می‌کند که حرفی برای گفتن دارد اما از آن سو تصویرِ شهر به‌مثابه آرمان شهری برای عملی ساختن خیال‌های مخاطب، نوعی رویافروشی به اوست که با منطقِ قصه چفت نمی‌شود.

درباره فیلم «شمال از جنوب غربی»؛‌ تلاشی سخت در سینمای جنگ سه شنبه 23 بهمن 1403 19:05
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «شمال از جنوب غربی»؛‌ تلاشی سخت در سینمای جنگ

«شمال از جنوب غربی» فیلمی با دکوپاژ و برنامه است و زرگرنژاد نشان داده است که برای پلان به پلان فیلمش برنامه داشته است و دوربین، ایستا و یا سرگردان نیست و با یک فیلمنامه دکوپاژ شده به پیش رفته است.

درباره فیلم «صددام»؛ وقتی جهان کمدی را نمی‌شناسی سه شنبه 23 بهمن 1403 18:58
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «صددام»؛ وقتی جهان کمدی را نمی‌شناسی

«صددام» علیرغم اینکه از سوژه جذابی برخوردار است اما نمی‌تواند فضاسازی متناسبی حول این سوژه رقم بزند تا مشخص شود پدرام پورامیری پس از ساخت چند درام اجتماعی موفق، جهان کمدی را آن‌طور که باید و شاید، نمی‌شناسد.

درباره فیلم «ناتورِ دشت»؛ نه سیاه نه سفید، خاکستری مطلق سه شنبه 23 بهمن 1403 18:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «ناتورِ دشت»؛ نه سیاه نه سفید، خاکستری مطلق

فیلم «ناتورِ دشت» در جشنواره چهل و سوم و در میان خیلی فیلم‌هایی که یا داستان ندارند یا از فرط ابتذال قابل دیدن نیستند، اثری است قابل تامل که تماشاگر را تا انتها با خود همراه می‌کند؛ گرچه بسیاری داستان واقعی گم شدن یسنا در گلستان را خوانده‌ و ماجرایش را دنبال کرده‌ بودند.

درباره فیلم «مرد آرام»؛ جمع و جور، بی‌ادعا و انسانی سه شنبه 23 بهمن 1403 18:42

درباره فیلم «مرد آرام»؛ جمع و جور، بی‌ادعا و انسانی

«مرد آرام» همانند مردم شریف افغانستان، نجیب، غریب، بی‌شیله پیله، بی‌ادعا، ساده و انسانی بود. اگر از شعارها و پیام‌های اخلاقی فیلم با اغماض عبور کنیم، در دل روایت و شخصیت‌پردازی اثر، این دغدغه‌ انسانی به وضوح قابل مشاهده است.

درباره «گوزن‌های اتوبان»؛ آزمون و خطای بلاگرها سه شنبه 23 بهمن 1403 18:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «گوزن‌های اتوبان»؛ آزمون و خطای بلاگرها

«گوزن های اتوبان» یکی از محدود فیلم‌های اجتماعی خوب این دوره از جشنواره فیلم فجر است که احتمالا اکران عمومی موفقی را نیز تجربه خواهد کرد.

چرا «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر اکران نشد؟ سه شنبه 23 بهمن 1403 18:24

چرا «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر اکران نشد؟

«بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی و «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله دو فیلمی هستند که جایشان در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم فجر ۴۳ خالی ماند.

حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر و شاهسواری که حاضر به پذیرش دبیری دوباره نیست سه شنبه 23 بهمن 1403 16:00

حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر و شاهسواری که حاضر به پذیرش دبیری دوباره نیست

دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید دارد که اگر قرار باشد جشنواره با همین مدل و ساختار پیش برود حاضر نیست دبیری دوره بعدی جشنواره را بپذیرد.