چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.
این یادداشت بهطور خاص بهدنبال بررسی و تحلیل فیلمهای جشنواره فیلم فجر در پنج سال گذشته و بهخصوص امسال از منظر مطالعات زنان است.
مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری بسیج ویژهنامهای در راستای نقد، تحلیل و بررسی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر منتشر کرد.
جشنواره چهلودوم فیلم فجر در شرایطی برگزار شد و خاتمه یافت که دوقطبی موافقان و مخالفان آن از همان روزهای آغازین به وجود آمد. گروهی با برشمردن کمیت حضور رسانهها و تنوع فیلمهای جشنواره، آن را اتفاقی درخورتوجه و حتی منحصربهفرد در ادوار مختلف نامیدند؛ در مقابل، گروهی نیز مانند سال گذشته جشنواره را تحریم کرده و به بهانههای سیاسی یا هنری در جشنواره حضور نیافتند.
کارگردانی را بخاطر چکش کاری نکردن فیلمنامه و عدم نظارت بر تدوین دچار ضعف و در طراحی صحنه و لباس، توجه به رنگ و محتوا و صدا و گرفتن بازی از بازیگرانش قابل تحسین می دانم.
جوایز نقدی برگزیدگان چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر پرداخت شد.
در گزارش پیشرو به ۲۲ فیلمی پرداختیم که در این دوره جشنواره به شکل رسمی از سرمایه نهادها استفاده کرده بودند و تلاش کردیم نتیجه کار را بر اساس فضای کلی نظرات منتقدان، واکنش عموم تماشاگران و آرای داوران جشنواره بررسی کنیم.
علیرضا رئیسیان: در جشنواره پارسال فیلمی جایزه اصلی جشنواره را گرفته، اما هنوز آن فیلم به اکران عمومی در نیامده، آقای خزاعی اگر سیاست شما نتیجهاش این است که افتخار ندارد.
بررسیها در گذر زمان پنج ساله نشان میدهد که با افزایش حمایت نهادها و سازمانهای دولتی، نقش تهیهکنندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگتر از قبل شده و در عین حال نقش ارگانها و رویکردهای خاصی که در جشنواره داشتند، ظهور بروز پر رنگتری داشته است.
انجمن مدیران تولید سینمای ایران ضمن معرفی برگزیدگانشان در جشنواره فیلم فجر در عین حال اعلام کردند به دلیل اینکه نتوانستند مبلغ جایزه را تامین کنند، در مراسم تجلی اراده ملی حضور ندارند.
درست است که «پرویز خان» در نماهایی مخاطب را به یاد مجموعه معروف «تد لاسو» می اندازد اما داستان پرویز خان برعکس داستان تد لاسو است. اینجا با یک مربی حرفه ای و تیم آماتور مواجهیم. به عبارتی «پرویز خان» پشت دست آن بازی نمی کند اما نماهایی دارد که به نظر می رسد، کارگردان گوشه چشمی به آن اثر داشته و خوشبختانه مقهور نشده است.
مجتبی امینی در چهل و دومین دوره این فستیوال رکوردی از خود به جا گذاشته که به نوعی پاشنه آشیل جشنوارهای است که او و تیم هیات انتخاب و هیات داوران آن باید پاسخگو باشند که بر چه اساسی چنین فیلمهایی با سناریوهای ضعیف توانستهاند در جشنواره حضور پیدا کنند و مهمتر اینکه با چه متر و معیاری در این وضعیت سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم اهدا شده است؟
مدیر سینما اطلس مشهد گفت: ۱۰۰ درصد در فروش فیلمهای جشنواره ضرر کردیم. وقتی هر سانس با ۱۰ تا ۱۵ نفر اکران شود، طبیعی است که هیچ سودی نکنیم.
مدیر اسبق سازمان سینمایی نوشت: حالا اين روزها كه 10 سال از آن ماجرا ميگذرد با خودم ميگويم اگر يكي از اين حاشيههاي جشنواره 42 فيلم فجر 10 سال پيش رخ ميداد چه ميشد؟
رضا امیرخانی، نویسنده و منتقد ادبی درباره حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر نوشت: لیل و نهار را لیل و انهار خواندن و حول را هل تلفظ کردن، تپق نیست. فقدان فراگیری آموزش و پرورش ابتدایی است.
تصویری از داریوش مهرجویی در حال دریافت هدیه از سیدمحمد خاتمی.
نکته تلخ این است که یادتان هست در دهه ۵۰ که میکلوش یانچو فیلمهایش را شیفتهوار تماشا میکردیم نمیدانستیم او در کشور خودش با محدودیت و فشار روبروست و خیلی راحت فیلم نمیسازد الان درست همین اتفاق برای ما افتاده. از اصغر فرهادی خارج از ایران حمایت میشود و همه فیلمهایش را میبینند و در اینجا نمیتواند فیلم بسازد. یک عده مثل ما که در ایران میکلوش یانچو میدیدیم، یک عده دیگری در دنیا اصغر فرهادی میبینند و خودمان نمیتوانیم ببینیم.
هادی شریعتی کارگردان مستند «ستار الکلاسیکو» که در جشنواره «سینماحقیقت» و فیلم فجر حضور داشته است از تولید این اثر گفت و از نگاه تبعیض آمیز به مستند انتقاد کرد.
کارگردان را در نگرفتن بازی مناسب از بازیگران، چکش کاری نکردن فیلمنامه، انتخاب زوایای ضعیف، قاب بندی نامتعارف و عدم نظارت بر تدوین دارای ضعف جدی می دانم.
آغوش باز در زیرلایه متن اصلی نگاهی هم به سختی های کار خوانندگان و برگزار کنندگان کنسرت دارد. نگاهی به آدم های جامعه، ترس ها، طمع ها، زیاده خواهی و خودخواهی هایشان می کند و در انتهای داستانش هم با حذف آدم های سیاه و خاکستری قصه،در کنار آدم های شریف و با اصالت می ایستد و برایشان کف می زند.
کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران خطاب به رییس سازمان سینمایی، نامهای نوشتند و از ندادن سیمرغ بخش فیلمنامه گله کردند.