جمعه , ۳۰ آبان, ۱۴۰۴
جشنواره فیلم فجر | صفحه 48
انتشار فراخوان چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر؛ ثبت‌نام از ۱۷ تا ۲۵ آبان

انتشار فراخوان چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر؛ ثبت‌نام از ۱۷ تا ۲۵ آبان

«فراخوان» چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان شنبه 22 بهمن 1401 18:48
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان

«سینما متروپل» یک سینما پارادیزوی کاملا ایرانی است که در زمان حصر آبادان روایتگر بسیاری از شاخصه‌های ایرانی است.

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند شنبه 22 بهمن 1401 18:45
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند

«آنها مرا دوست داشتند» یکی از فیلم‌هایی است که سبب دوری و قهر و فاصله بیشتر تماشاگران با سینمای ایران خواهد شد تماشاگرانی که مدتهاست به دلایل مختلف از سینما فاصله گرفته‌اند و وجود و اکران فیلم‌هایی همچون این فیلم نیز در تقویت دوری تماشاچی از سینما اثر بیشتری خواهد داشت.

درباره فیلم «وابل»؛ رگبار رایج رنج‌ها شنبه 22 بهمن 1401 18:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «وابل»؛ رگبار رایج رنج‌ها

رنج هنگام سکون، آزارنده‌تر و از پا براندازنده‌تر است. سکون، نقطه شروع مرگ تدریجی است و ابتدای ویرانی.

درباره فیلم «سینما متروپل»؛ فروریختن در برابر بی‌فرهنگی شنبه 22 بهمن 1401 18:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «سینما متروپل»؛ فروریختن در برابر بی‌فرهنگی

ترسناکترین بخش جنگ، تخریب و انفجار و کشتارش نیست، آن زمانی است که فرهنگ متوقف می‌شود و از زایش باز می‌ماند.

«گل های باوارده»؛ جذاب اما برای سرمایه‌گذار شنبه 22 بهمن 1401 18:39
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«گل های باوارده»؛ جذاب اما برای سرمایه‌گذار

این بیم وجود دارد که برخی از سازمان ها یا نهادها، برای تبلیغ خود از واقعیت های دوران هشت سال جنگ تحمیلی، بهره یا سوءبهره ببرند.

نگاهی به فیلم سینمایی «وابل»؛ نکبت و فقر؛ خروجی سینمای اجتماعی؟ شنبه 22 بهمن 1401 18:35

نگاهی به فیلم سینمایی «وابل»؛ نکبت و فقر؛ خروجی سینمای اجتماعی؟

سئوالی که هنگام تماشای «وابل» ذهنم را مشغول کرد این بود که چرا سینماگران اجتماعی ساز ما فقط باید از این زاویه خاص به اجتماع بنگرند؟ چرا به تصویر کشیدن این همه سیاهی و نکبت و فقر باید در دستور کارشان باشد؟

نگاهی به فیلم «گل های باوراده»؛ قصه‌ای جذاب و پر کشش با پرداختی ناقص و کم‌رمق شنبه 22 بهمن 1401 18:15

نگاهی به فیلم «گل های باوراده»؛ قصه‌ای جذاب و پر کشش با پرداختی ناقص و کم‌رمق

در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند. موضوعی که دستمایه فیلم جدید مهرداد خوشبخت با عنوان «گلهای باوراده» قرار گرفته است.

نگاهی به «بعد از رفتن»؛ یک فیلم خالی شنبه 22 بهمن 1401 18:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «بعد از رفتن»؛ یک فیلم خالی

«بعد از رفتن» یک فیلم بی‌مسئله و به معنای واقعی کلمه، خالی است. فیلم آن‌قدر کند است و هیچ اتفاقی در آن نمی‌افتد که تنها برای خوابیدن در سالن سینما مناسب است.

نگاهی به «های پاور»؛ درخشان در ساختاری بسیار ضعیف شنبه 22 بهمن 1401 18:10

نگاهی به «های پاور»؛ درخشان در ساختاری بسیار ضعیف

هادی محمدپور در نخستین ساخته سینمایی خود به سراغ یکی از بخش‌های مهم نظامی و ابتکاری دوران هشت سال دفاع مقدس رفته است اما از لحاظ ساختار و فیلمنامه‌ به شکل صحیح به این موضوع پرداخته نشده و آن را به یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بدل ساخته است.

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی مادرانه‌ای بی‌رحمانه لابلای آهن قراضه شنبه 22 بهمن 1401 18:07
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی مادرانه‌ای بی‌رحمانه لابلای آهن قراضه

«شهر خاموش» دومین ساخته احمد بهرامی داستان زنی را روایت می‌کند که به امید یافتن فرزندش از زندان آزاد شده تا جویای حال و زندگی او شود و به آرامش برسد اما در وضعیت بغرنجی قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود با نومیدی کامل آرامش را در مرگ و در له شدن میان دستگاه پرس آهن قراضه جست و جو کند.

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری عاشقانه‌ای زیبا در وضعیتی ملتهب شنبه 22 بهمن 1401 18:06
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری عاشقانه‌ای زیبا در وضعیتی ملتهب

عملیات مرصاد و جنایاتی که منافقان در این عملیات بر مردم شهرها و روستاهای مرزنشین آن هم در پایان جنگ رواداشتند یکی دیگر از برگ‌های تاریخ هشت ساله جنگ تحمیلی است. برگی که محمد عسگری و پدرام کریمی آن را در بستر یک ماجرای عاشقانه و خانوادگی روایت می‌کنند.

نگاهی به فیلم «های پاور»؛ وقتی کمیت فرم و محتوا لنگ است شنبه 22 بهمن 1401 18:02

نگاهی به فیلم «های پاور»؛ وقتی کمیت فرم و محتوا لنگ است

هادی محمدپور برای نخستین فیلم بلند سینمایی خود، دست بر روی سوژه سختی گذاشت که بی‌تعارف، موفق نشد از پس آن برآید.

تصویر متفاوت سیستان و بلوچستان در «فجر»/۲۰ سال از زندگی یک قهرمان شنبه 22 بهمن 1401 17:55

تصویر متفاوت سیستان و بلوچستان در «فجر»/۲۰ سال از زندگی یک قهرمان

علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده فیلم سینمای «هوک» که داستانش در سیستان و بلوچستان روایت می‌شود تأکید کرد که به دنبال انعکاس تصویری متفاوت از این استان در سینمای ایران بوده است.

بازگشت سرمایه «بچه زرنگ» در گرو نمایش در کشورهای خارجی است شنبه 22 بهمن 1401 17:53

بازگشت سرمایه «بچه زرنگ» در گرو نمایش در کشورهای خارجی است

تهیه‌کننده انیمیشن بچه‌زرنگ گفت: در پروژه‌های قبلی مان به واسطه نمایش در کشورهای مختلف توانستیم بازگشت سرمایه را داشته باشیم و در پروژه بچه زرنگ هم این کار را خواهیم کرد.

اشتباه در اعلام نام یکی از نامزدهای جشنواره فیلم فجر شنبه 22 بهمن 1401 17:50

اشتباه در اعلام نام یکی از نامزدهای جشنواره فیلم فجر

روابط عمومی فیلم «غریب»‌ اعلام کرد که نام طراح لباس این فیلم در فهرست نامزدهای جشنواره به اشتباه محمدرضا شجاعی اعلام شده در حالی که طراح لباس این پروه بهزاد آقابیگی بوده است!

تکیه حاتمی‌کیا بر کرسی داوری پس از ۱۴ سال شنبه 22 بهمن 1401 17:46

تکیه حاتمی‌کیا بر کرسی داوری پس از ۱۴ سال

حاتمی کیا در دهه ۶۰ و ۷۰ و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و سیزدهم جشنواره فیلم فجر داوری در دو بخش فیلم‌اولی‌ها و بخش اصلی را تجربه کرده بود و به نوعی چهره‌ای پرتکرار در ترکیب داوران جشنواره به حساب می‌آمد.

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ پول نفت... شنبه 22 بهمن 1401 17:37
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ پول نفت...

قصه گل‌های باوارده پس از حدود نیم ساعت از فیلم با شکل گیری یک درام حداقلی برای اثر سینمایی اینچنین، سر و شکل می‌گیرد. البته فیلم در استفاده از انفجارهای رایج در فیلم‌های جنگی، خیلی اقتصادی و به اندازه رفتار می‌کند؛ چراکه قرار بوده این جلوه‌های در خدمت منطق قصه بادش، نه آنکه خلاءها و حفره‌های آن را پوشش دهد.

 داوران بین‌المللی فیلم فجر اعلام شدند شنبه 22 بهمن 1401 17:33

داوران بین‌المللی فیلم فجر اعلام شدند

داوران بخش‌های مختلف بین‌الملل که شامل بخش های مقاومت، بین‌الادیان، جلوه‌گاه شرق و سینمای سعادت می‌شود، معرفی شدند.

نگاهی به فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ جیغ، دعوا، نازنین زاغری و شعار! شنبه 22 بهمن 1401 17:28
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ جیغ، دعوا، نازنین زاغری و شعار!

پرداخت شخصیت‌ها و بازی‌ها در فیلم به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت، کارگردان فیلم بر بازیگران آن تسلطی نداشته است. «امیر جعفری» چیزی را که دوست دارد و خوب بلد است، باز هم به نمایش می‌گذارد، با چاشنی حرف‌های شعاری بدون توجیه برای موقعیت درام.

بازیگر چهره گاهی به فیلم آسیب می‌زند/ دشواری‌های ثبت «آه سرد» شنبه 22 بهمن 1401 04:46
تهیه‌کننده فیلم مطرح کرد؛

بازیگر چهره گاهی به فیلم آسیب می‌زند/ دشواری‌های ثبت «آه سرد»

رضا محقق تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی از فیلم‌های هنری حاضر در جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره این فیلم پرداخت.