«فراخوان» چهلوچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبتنام فیلمهای متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
«سینما متروپل» یک سینما پارادیزوی کاملا ایرانی است که در زمان حصر آبادان روایتگر بسیاری از شاخصههای ایرانی است.
«آنها مرا دوست داشتند» یکی از فیلمهایی است که سبب دوری و قهر و فاصله بیشتر تماشاگران با سینمای ایران خواهد شد تماشاگرانی که مدتهاست به دلایل مختلف از سینما فاصله گرفتهاند و وجود و اکران فیلمهایی همچون این فیلم نیز در تقویت دوری تماشاچی از سینما اثر بیشتری خواهد داشت.
رنج هنگام سکون، آزارندهتر و از پا براندازندهتر است. سکون، نقطه شروع مرگ تدریجی است و ابتدای ویرانی.
ترسناکترین بخش جنگ، تخریب و انفجار و کشتارش نیست، آن زمانی است که فرهنگ متوقف میشود و از زایش باز میماند.
این بیم وجود دارد که برخی از سازمان ها یا نهادها، برای تبلیغ خود از واقعیت های دوران هشت سال جنگ تحمیلی، بهره یا سوءبهره ببرند.
سئوالی که هنگام تماشای «وابل» ذهنم را مشغول کرد این بود که چرا سینماگران اجتماعی ساز ما فقط باید از این زاویه خاص به اجتماع بنگرند؟ چرا به تصویر کشیدن این همه سیاهی و نکبت و فقر باید در دستور کارشان باشد؟
در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاههای دیگر را ترمیم کنند. موضوعی که دستمایه فیلم جدید مهرداد خوشبخت با عنوان «گلهای باوراده» قرار گرفته است.
«بعد از رفتن» یک فیلم بیمسئله و به معنای واقعی کلمه، خالی است. فیلم آنقدر کند است و هیچ اتفاقی در آن نمیافتد که تنها برای خوابیدن در سالن سینما مناسب است.
هادی محمدپور در نخستین ساخته سینمایی خود به سراغ یکی از بخشهای مهم نظامی و ابتکاری دوران هشت سال دفاع مقدس رفته است اما از لحاظ ساختار و فیلمنامه به شکل صحیح به این موضوع پرداخته نشده و آن را به یکی از ضعیفترین فیلمهای حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بدل ساخته است.
«شهر خاموش» دومین ساخته احمد بهرامی داستان زنی را روایت میکند که به امید یافتن فرزندش از زندان آزاد شده تا جویای حال و زندگی او شود و به آرامش برسد اما در وضعیت بغرنجی قرار میگیرد و مجبور میشود با نومیدی کامل آرامش را در مرگ و در له شدن میان دستگاه پرس آهن قراضه جست و جو کند.
عملیات مرصاد و جنایاتی که منافقان در این عملیات بر مردم شهرها و روستاهای مرزنشین آن هم در پایان جنگ رواداشتند یکی دیگر از برگهای تاریخ هشت ساله جنگ تحمیلی است. برگی که محمد عسگری و پدرام کریمی آن را در بستر یک ماجرای عاشقانه و خانوادگی روایت میکنند.
هادی محمدپور برای نخستین فیلم بلند سینمایی خود، دست بر روی سوژه سختی گذاشت که بیتعارف، موفق نشد از پس آن برآید.
علی آشتیانیپور تهیهکننده فیلم سینمای «هوک» که داستانش در سیستان و بلوچستان روایت میشود تأکید کرد که به دنبال انعکاس تصویری متفاوت از این استان در سینمای ایران بوده است.
تهیهکننده انیمیشن بچهزرنگ گفت: در پروژههای قبلی مان به واسطه نمایش در کشورهای مختلف توانستیم بازگشت سرمایه را داشته باشیم و در پروژه بچه زرنگ هم این کار را خواهیم کرد.
روابط عمومی فیلم «غریب» اعلام کرد که نام طراح لباس این فیلم در فهرست نامزدهای جشنواره به اشتباه محمدرضا شجاعی اعلام شده در حالی که طراح لباس این پروه بهزاد آقابیگی بوده است!
حاتمی کیا در دهه ۶۰ و ۷۰ و در دورههای هشتم، نهم، دهم و سیزدهم جشنواره فیلم فجر داوری در دو بخش فیلماولیها و بخش اصلی را تجربه کرده بود و به نوعی چهرهای پرتکرار در ترکیب داوران جشنواره به حساب میآمد.
قصه گلهای باوارده پس از حدود نیم ساعت از فیلم با شکل گیری یک درام حداقلی برای اثر سینمایی اینچنین، سر و شکل میگیرد. البته فیلم در استفاده از انفجارهای رایج در فیلمهای جنگی، خیلی اقتصادی و به اندازه رفتار میکند؛ چراکه قرار بوده این جلوههای در خدمت منطق قصه بادش، نه آنکه خلاءها و حفرههای آن را پوشش دهد.
داوران بخشهای مختلف بینالملل که شامل بخش های مقاومت، بینالادیان، جلوهگاه شرق و سینمای سعادت میشود، معرفی شدند.
پرداخت شخصیتها و بازیها در فیلم بهگونهای است که میتوان گفت، کارگردان فیلم بر بازیگران آن تسلطی نداشته است. «امیر جعفری» چیزی را که دوست دارد و خوب بلد است، باز هم به نمایش میگذارد، با چاشنی حرفهای شعاری بدون توجیه برای موقعیت درام.
رضا محقق تهیهکننده فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی از فیلمهای هنری حاضر در جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره این فیلم پرداخت.