جمعه , ۳۰ آبان, ۱۴۰۴
جشنواره فیلم فجر | صفحه 69
انتشار فراخوان چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر؛ ثبت‌نام از ۱۷ تا ۲۵ آبان

انتشار فراخوان چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر؛ ثبت‌نام از ۱۷ تا ۲۵ آبان

«فراخوان» چهل‌وچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری یکشنبه 24 بهمن 1400 18:05
مجری نشست‌های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری

حامد مهربانی معتقد است جنجالی یا ساده برگزار شدن نشست‌های خبری فیلم‌ها به سوالات مطرح‌شده از جانب خبرنگاران مربوط می‌شود.

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است یکشنبه 24 بهمن 1400 17:51
هوشنگ گلمکانی و عباس یاری در واکنش به انتقادها از جشنواره چهلم فیلم فجر گفتند

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است

از وقتی لیست فیلم‌های جشنواره اعلام شد، بدون اینکه فیلم‌ها را دیده باشند، اعتراض می‌کردند که این چه جشنواره و چه فیلم‌هایی است. ابتدا باید فیلم‌ها را دید و بعد اظهارنظر کرد. به‌دلیل نارضایتی عمومی و به دلایل غیرسینمایی، از قهوه‌هایی که در سالن جشنواره داده می‌شود هم ایراد می‌گیرند. نق زدن صاحب فضیلت شده است.

نگاهی به فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی/ نچسب و بی‌منطق یکشنبه 24 بهمن 1400 04:07

نگاهی به فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی/ نچسب و بی‌منطق

عصبیت بیشتر از غم و رنج این زنان در دل این فضای سخت، ملتهب و رنج‌آور، برای نگارنده توجیه‌پذیر نبود مگر اینکه کارگردان قصد آن داشته که با رویکردی جنسیت‌گرایانه به عصبیت آن زنان به خاطر موانع ایجاد شده بر سر راه‌شان توسط مردان بپردازد.

خداحافظی 2 کارگردان با جشنواره فیلم فجر یکشنبه 24 بهمن 1400 03:41

خداحافظی 2 کارگردان با جشنواره فیلم فجر

رضا میرکریمی و محمد حسین مهدویان دو کارگردان سینمای ایران با انتشار متن‌هایی مبهم از جشنواره فیلم فجر خداحافظی کردند.

تیر خلاص به آخرین سکانس جشنواره فیلم فجر شنبه 23 بهمن 1400 21:28

تیر خلاص به آخرین سکانس جشنواره فیلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر که با ماجراهای زیادی همراه بود، سرانجام در مراسم پایانی با لو رفتن اسامی برگزیدگان به یک پایان شگفت ساز رسید؛ جشنواره ای که روز قبل از اختتامیه سیمرغ مردمی اش حذف شد و بدون هیچ توضیحی دقیق تر در این زمینه ، مراسم پایانی اش را برگزار کرد.

درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر/ گویی شنبه 23 بهمن 1400 21:00
درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر

درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر/ گویی "کرونا" در اینجا به مرخصی رفته بود!

فیلم‌ها، عکس‌ها و همه آنچه از خانه جشنواره فیلم فجر در این روزها مخابره شد، زیر سایه سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نگران کننده بود، ایسنا به عنوان یک رسانه در 10 روز برپایی این رویداد بارها با عناوین و تیترهای مختلف هشدار داد اما گویا قرار بود فقط یک رویداد برگزار شود تا وظیفه مان را انجام داده باشیم.

دلیل قطع صدای پخش اختتامیه جشنواره فجر از تلویزیون چه بود؟ شنبه 23 بهمن 1400 20:56

دلیل قطع صدای پخش اختتامیه جشنواره فجر از تلویزیون چه بود؟

برنامه «سینمایش» در شبکه نمایش حین پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر با قطعی طولانی مدت صدا مواجه شد.

حذف «سیمرغ مردمی» به معنای «تخلف» نیست/ آرای داوران چگونه لو رفت؟ شنبه 23 بهمن 1400 20:50

حذف «سیمرغ مردمی» به معنای «تخلف» نیست/ آرای داوران چگونه لو رفت؟

مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره فیلم فجر با تأکید بر لزوم صیانت از آرای مخاطبان جشنواره تأکید کرد حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم الزاماً به معنای وقوع تخلف از سوی صاحبان آثار این دوره نیست.

برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند جمعه 22 بهمن 1400 18:59

برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره، در برج میلاد آغاز شد.

درباره فیلم «نگهبان شب»/ بازگشتی آرام به دنیای نمکین سیدرضا جمعه 22 بهمن 1400 05:56

درباره فیلم «نگهبان شب»/ بازگشتی آرام به دنیای نمکین سیدرضا

نگهبان شب فیلمی است که زمان ساخته شدنش کمی دیر بود، هرچند بی‌موقع نبود. این بازگشت بی‌سر و صدا و آرام رضا میرکریمی به سینمایی که از معمولی‌ترین آدم‌ها به‌واسطه شرافت‌شان قهرمان می‌ساخت، در زمانه‌ای اتفاق می‌افتد که تقریبا همه فهمیده‌اند چاره‌ای جز بازگشت به شرافت نداریم.

سینمای رضا میرکریمی از «کودک و سرباز» تا «نگهبان شب» چه می‌گوید؟ / خیلی نور،کمی تاریک جمعه 22 بهمن 1400 05:52

سینمای رضا میرکریمی از «کودک و سرباز» تا «نگهبان شب» چه می‌گوید؟ / خیلی نور،کمی تاریک

به رخ کشیدن تنهایی و حتی غربت آدمی در فیلم‌های میرکریمی قرار نیست منجر به تحقیر شود اما می‌خواهد به خودش و انسان‌ها یادآوری کند که زندگی شبیه همان راه یا جاده‌ای است که در اکثر فیلم‌هایش حضور جدی دارد و گریزی نیست جز رفتن و راندن در این مسیرها و جاده‌ها.

نگاهی به مسیر اشتباهی که «نگهبان شب» پیمود/ قرارگرفتن میرکریمی بر سر دوراهی آینده هنری خود جمعه 22 بهمن 1400 05:49

نگاهی به مسیر اشتباهی که «نگهبان شب» پیمود/ قرارگرفتن میرکریمی بر سر دوراهی آینده هنری خود

برخلاف آنچه «نگهبان شب» را فیلمی با ریتم تند می‌نامند، اتفاقا مسیر داستانی، روی ریتم کندی از یک‌سری‌ اتفاق‌های کلیشه‌ای و غیرجذاب در حرکت است. شاید اگر گفته می‌شد ریتم این فیلم در قیاس با دیگر ساخته‌های کارگردان، از سرعت بیشتری برخوردار است، مفهوم درست‌تری را منتقل می‌کردند اما نه ریتم «نگهبان شب» تند است و نه فرآیندی که برای تصویرگری از دو قطب داستانی خود انتخاب کرده، در مسیری داستانی و دغدغه‌مند پیش می‌رود.

نگاهی به دهمین اثر سینمایی رضا میرکریمی/ محافظه‌کاری به‌نفع تکنوکراسی جمعه 22 بهمن 1400 05:46

نگاهی به دهمین اثر سینمایی رضا میرکریمی/ محافظه‌کاری به‌نفع تکنوکراسی

اکران فیلم تازه رضا میرکریمی با تحسین و تمجیدهای بسیاری همراه است. برایم مشهود است که چرا فیلم تحسین می‌شود. قاب‌های زیبا، بازی‌های هایپررئالیستی و آرامش ساده‌دلانه شخصیت‌ها به‌همراه اتمسفری که شما را به خود نزدیک می‌کند؛ اما همه این زیبایی‌های محبوب بازنمایی چه چیزی است!؟ شاید در نگاه نخست، همه‌چیز به ذهنیت ساده‌لوحانه شخصیت رسول بازگردد.

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت جمعه 22 بهمن 1400 05:42

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت

ما در بستر اتفاقات واقعی، یک قصه کاملا تخیلی را تعریف کردیم درصورتی که در نمونه‌های مشابه این اثر مانند «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سیانور» کاراکترهای واقعی هم دیده شده است پس نگارش فیلمنامه از این جهت برای من جذاب و چالش‌برانگیز بود.

نگاهی به «ضد»/ پادفیلم، پادتاریخ جمعه 22 بهمن 1400 05:40

نگاهی به «ضد»/ پادفیلم، پادتاریخ

تمرکز فیلم بر شخصیتی است که در قامت یک نفوذی مجاهد خلقی در دستگاه حراستی حزب جمهوری اسلامی ظاهر می‌شود. شخصیت اصلی، در شمای فردی مذهبی و به‌اصطلاح حزب‌اللهی، چنان اعتماد حزب را به خود جلب می‌کند که شرایط برای ترور و انفجار را مهیا می‌کند؛ اما چطور و چگونه، خدا می‌داند.

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است جمعه 22 بهمن 1400 05:28
حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هناس»:

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است

منتقد هستم و بابتش هزینه می‌دهم و وسط گود رفتم. فقط حرف و غر نمی‌زنم، بلکه وسط گود رفتم. غلط و اشتباه هم دارم و یک جاهایی خطا می‌کنم، ولی خوشحالم که عمل می‌کنم، نه اینکه فقط حرف بزنم و غر بزنم. خط قرمز من این است که مردم را ناامید کنم و از این می‌ترسم.

درباره «هناس»/ تغییر ریل سینمای امنیتی جمعه 22 بهمن 1400 05:22

درباره «هناس»/ تغییر ریل سینمای امنیتی

هناس تنها فیلم امنیتی کشور است که به نقش خانواده تا این اندازه اشاره می‌کند. تا جایی که اول‌شخص داستانی را «شهره پیرانی» (مریلا زارعی) برعهده دارد و حال آنکه در عموم فیلم‌هایی از این‌دست، یا زاویه روایت در دست دانشمند هسته‌ای است یا فرآیند فیلم، با استانداردهای پرریتم تریلر، در نشان دادن طراحی و نقشه برای ترور خلاصه می‌شود.

درباره «بدون قرار قبلی»/ سفر در دل تاریخ و جغرافیای ایران فیلمی از جنس خاک جمعه 22 بهمن 1400 05:20

درباره «بدون قرار قبلی»/ سفر در دل تاریخ و جغرافیای ایران فیلمی از جنس خاک

فیلم بدون حاشیه در یک خط مستقیم پیش می‌رود و بین روایت‌های گوناگون، خود را سرگردان نمی‌کند. مانند سایر فیلم‌های شعیبی، کودکان جزء شخصیت‌های مهم فیلم هستند، گرچه در اصل قصه تاثیری ندارند.

«بی مادر»، عجول و شلخته جمعه 22 بهمن 1400 05:16

«بی مادر»، عجول و شلخته

بی مادر نه‌تنها نتوانسته باتوجه به موضوع فیلم یک داستان مادرانه آرام و عاطفی را به تصویر بکشد بلکه در نقطه مقابل و بدون کارکرد منطقی، صحنه‌های خفگی دختر بچه‌ای در آب یا مردن فرزند را نشان می‌دهد و این مقدار سیاه‌نمایی کارکردی در فیلم ندارد و نقطه طلایی یا ایجاد اتفاقی خاص نیست و تنها بار مصیبت‌زدگی و تلخی آزاردهنده‌ای را به بیننده منتقل می‌کند و به‌طور کلی توازن تلخی و شیرینی یا بهتر است بگوییم مادرانگی را در اثر از بین می‌برد.

درباره فیلم «نگهبان شب»/ فیلمی سرشار از جزئیات دقیق جمعه 22 بهمن 1400 05:08

درباره فیلم «نگهبان شب»/ فیلمی سرشار از جزئیات دقیق

میرکریمی در هدایت بازیگر آنچنان از خود توانمندی نشان می‌دهد که از بازیگران ناآشنا در سینما، بازی‌هایی می‌گیرد که به شدت اعجاب‌آور و قابل باور است. برای مثال تورج الوند، بازیگر نقش اول فیلم که پیش از این کارنامه‌ای جز بازی در فیلم‌های کوتاه نداشته، آنچنان در نقش خود جا افتاده که از آغاز تا پایان فیلم، مخاطب با او همراه می‌شود.