هیات داوران دومین دوره سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تهران نامزدهای خود را اعلام کرد.
"مرثیهای برای مرگ یک دختر" سعی دارد که وجوه تراژیک و جنون ناشی از تجاورز را جایگزین وجه سیاسی "دوشیزه و مرگ" آریل دورفمن کند.
نشست تخصصی نمایش نامه نویسان ایران به مناسبت هفتهی گرامی داشت روز جهانی تئاتر با عنوان «نمایش نامه نویسی، فروپاشی متن و گسست فرهنگی» عصر روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۷ در تالار استاد امیرخانی خانهی هنرمندان ایران برگزار میشود.
جوایز تونی که به بهترین آثار نمایشی آمریکا تعلق میگیرد با معرفی نامزدهایش «دختران بدجنس» و «باب اسفنجی شلوار مکعبی» را به عنوان برترین آثار نمایشی شایسته بیشترین نامزدی دانست.
خانه نمایش مهرگان امروز 12 اردیبهشتماه با اجرای "نارنجیغ" و "برای کلاه آهنیها" افتتاح میشود.
یک کارگردان تئاتر با تاکید براینکه هنوز میتوان به بهبود عملکرد خانه تئاتر امیدوار بود، معتقد است: در خانه تئاتر میل مبهمی وجود دارد که مانع جذب نیروهای جوانتر و تأثیرگذارتر میشود و این میل مبهم باید شناسایی شود.
زمان تشییع زنده یاد هوشنگ آزادی ور مترجم، شاعر، سینماگر، مترجم و نظریه پرداز تئاتر اعلام شد.
داوران رشته تئاتر خیابانی بخش آزاد و فرهنگ سلامت و نمایشنامهخوانی نهمین جشنواره بینالمللی سیمرغ اعلام شدند.
محمودرضا رحیمی در مراسم رونمایی از کتاب «دورنمات- سمندریان» گفت: مکتوبات ما در تئاتر بسیار اندک است؛چون یا افرادی به نوشتن کتابهای آموزشی نپرداختهاند و یا اگر پرداختهاند بسیار اندک است.
غول بزرگ مهربان با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه در ساعت 15 نیز یک اجرای فوقالعاده انجام میدهد.
سروش طاهری مسئول هیات داوران پانزدهمین جشن شب بازیگر خانه تئاتر، گفت: 165 اثر در مرحله اول دیده شده است که 37 نمایش به مرحله نهایی راه یافتند و داوران مرحله نهایی شامل بهزاد فراهانی، اصغر همت، شهرام کرمی، فریبا متخصص و فریدون محرابی بودند.
مجید گیاهچی گفت: اساسنامه خانه تئاتر در طول 18 سال فعالیت با وجود تغییر در معادلات تئاتر و گسترش این هنر، تغییری نداشته است.
نمایش «مالی سویینی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی از شامگاه دوشنبه 10 اردیبهشت و با استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر، اجرای عمومی خود را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.
«زهرماری» شبیه به سنت نوشتاری اسماعیل خلج، علیرضا نادری و آن فرم اجرائی است که بهترین شیوه بازنمایی فقر و مناسبات آن را در رئالیسم تمامعیار میبیند. اغلب فقر به تخیلزدایی از ذهن دامن زده و خشونت را شدت میبخشد. در نبودِ آرمان جمعی مردمان مصیبتزده، از مهلکه جستنهای فردی است که اهمیت مییابد. «زهرماری» بر همین غیاب آرمانگرایی و برآمدن فردگرایی مفرط و سترون اشاره دارد. هرکس میخواهد گلیم خود را از آب بیرون کشد و به گوشهای امن پناه ببرد.
مقوله بازنویسی، مقولهای جدید نیست. قدمت بازنویسی، شاید، به قدمت نمایشنامههای کلاسیک یونان و رم باستان باشد؛ بهعنوانمثال میتوان به «مدهآ»های مختلف اشاره کرد. البته شاید کسانی بگویند که آن بازنویسی نیست، ولی فراموش نکنیم که پلات ثابت است و نویسندگان مختلف، جنبههای مختلفی از این پلات را برجسته کردهاند.
نمایش "مرد شده" به دلیل استقبال مخاطبان 14و 15 اردیبهشت دو اجرایی میشود.
"من منتظرم آدمها بمیرند تا در مجالس آنها شرکت کنم، پیراهن مشکی بپوشم، درباره آنها صحبت کنم و در حقیقت خودم را مطرح کنم. تا وقتی مهرداد ابروان زنده بود خیلی به او توجهی نمیکردم و وقتی مُرد من خیلی به او توجه کردم و یادم آمد که آدمی به نام مهرداد هم بود، کسی که هرگز در پی اینکه بعد از مرگش از او اسطوره بسازند، نبود."
نمایش "جوجه تیغی" پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت دو اجرایی شد.
امیر دژاکام با بیان اینکه «موضوع کار و کارگر درد مشترک مردم است اما متاسفانه هنرهای نمایشی از آن دور افتاده» میگوید: کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید؟ چه وجه مشترکی بین او و تئاتر وجود دارد؟
نمایشنامه «خرده روایتهای مچالهشده» به قلم سعید زینالعابدینی منتشر شد.