مستند بلند «اوزاک یوللر» (راههای دور) به کارگردانی سارا خاکی و محمدرضا عینی، موفق به کسب جایزه معتبر نتپک (NETPAC) چهل و یکمین جشنواره فیلم ورشو شد. این فیلم که پیشتر برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره ساندنس شده، روایتگر داستان زنی مدافع حقوق دیگران است که با موتور، در انتخابات روستایی دورافتاده در ایران رأی اهالی را جلب میکند.
کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای رسمی به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد. این کانون با تأکید بر اینکه «نگاه محدودکننده به خلاقیت زیانبار است»، تهدید کرد که در صورت تداوم روند فعلی ممیزی، نماینده خود را از شورای پروانه ساخت خارج خواهد کرد.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
جعفر پناهی برنده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «فقط یک تصادف بود»، در گفتوگویی تازه از روند ساخت فیلم در شرایط ممنوعالکاری در ایران سخن گفته و تأکید کرده است که این اثر را از تجربه زندان و همبندیهایش الهام گرفته است.
فیلم جدید کاترین بیگلو با نام «A House of Dynamite» تلاش میکند مخاطب را از احتمال وقوع جنگ هستهای بترساند، اما با داستانی اغراقآمیز و متناقض، بیش از آنکه هشداردهنده باشد، به اثری استثماری و هیجانی شبیه است.
فیلم جدید اما استون با نام «Bugonia» به کارگردانی یورگوس لانتیموس پیش از اکران رسمی در تاریخ ۲۴ اکتبر، یک نمایش ویژه در لسآنجلس خواهد داشت؛ اما با شرطی عجیب و جالب: تنها افرادی میتوانند در آن شرکت کنند که یا سرشان طاس باشد یا حاضر شوند قبل از ورود به سالن موهای خود را بتراشند.
مایکل مان، کارگردان سرشناس آمریکایی و خالق فیلمهای ماندگاری چون «Heat» و «The Insider»، اعلام کرد ممکن است در قسمت دوم فیلم «Heat» از فناوری هوش مصنوعی برای پیر و جوان کردن بازیگران استفاده کند. او در نشست خبری جشنواره فیلم لومییر ۲۰۲۵ در لیون، تأکید کرد این دنباله بهصورت کامل در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد.
در جشنواره فیلم لومییر ۲۰۲۵ در شهر لیون، کارگردان سرشناس آمریکایی مایکل مان، خالق فیلمهای «Heat»، «Ali» و «The Insider»، جایزه افتخاری لومییر را از دستان ایزابل هوپر، بازیگر برجسته فرانسوی و برنده سال گذشته این جایزه، دریافت کرد.
جو هیل، نویسنده و خالق داستان «Black Phone»، در گفتوگویی درباره ایدهی بازگشت قاتل مرموز «گرابر» در قسمت دوم این فیلم و احتمال ساخت دنبالهای دیگر صحبت کرده است. او میگوید از همان لحظهای که ماسک ترسناک شخصیت را دید، فهمید که «بلک فون» میتواند به یک فرنچایز بزرگ ترسناک تبدیل شود.
در شصتونهمین دوره جشنواره فیلم لندن، مستند «Landmarks» یا «Nuestra Tierra» به کارگردانی «لوکرسیا مارتل» موفق شد جایزه بهترین فیلم مسابقه رسمی را از آن خود کند.
ناصر تقوایی هنرمندی بود که «دشواری آزاده زیستن» و تن ندادن به سانسور را برگزید و در سالهای دوری از فیلمسازی، دغدغه اصلی خود را بر پاسداشت ادبیات و جنگیدن با «نگاه مجرمانه به واژهها» متمرکز کرد.
در سالهای گذشته، حواشی مختلفی درباره ادعای کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی در جامعه سینمایی مطرح شده بود؛ ادعایی که بهصورت رسمی اثبات نشد.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، از کشف مهم ۳۱ حلقه فیلم خام دارای تصویر از دوره قاجار در جریان عملیات ساماندهی آلبومخانه این کاخ خبر داد. این آثار شامل ۲۸ حلقه فیلم ۳۵ میلیمتری و ۳ حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری هستند که میتوانند «اطلاعات ارزشمند و تازهای از شناخت دوره قاجار» و «تاریخ آغازین سینمای ایران» در اختیار پژوهشگران قرار دهند.
در پی تصویب ۱۸۰ شغل سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن هاشمی (کارشناس مدیریت فرهنگی) این اقدام را به دلیل تکرار تلاشی که دو دهه قبل خانه سینما آغاز کرده بود و بیتوجهی به اولویتهای اصلی سینماگران، مورد نقد جدی قرار داد. او تأکید میکند که وزارت ارشاد به جای تقویت نهادهای صنفی و حذف سازوکار مندرس «نظارت پیشینی»، منابع خود را صرف کاری کرده که وظیفه تشکلهای حرفهای است. این طرح که با هدف تسهیل بیمهپذیری معرفی شده، فاقد شفافیت لازم برای حل مشکلات بنیادی امنیت شغلی و بیثباتی سینماگران است.
فیلمهای علمیتخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغههای اجتماعی متولد میشوند و درخشانترین آنها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما میپردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایتبخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسشهای بنیادینی که فیلم مطرح میکند، میتواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمیتخیلی میپردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایدههای خارقالعاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
هفت ماه از زمانی که «کاتلین کندی» رئیس شرکت «Lucasfilm» از مهمترین فیلم در حال ساخت مجموعه «جنگ ستارگان» پرده برداشت میگذرد، اما هنوز تقریباً هیچکس نمیداند این پروژه دقیقاً چیست. با این حال، تحلیلها نشان میدهد سهگانه جدیدی که «سایمون کینبرگ» در حال نگارش آن است، میتواند مسیر آینده این کهکشان دور، دور را برای دهه بعدی مشخص کند.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایدهپردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمولهای نازل و امتحانپسداده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو میآورد. در تازهترین نمونه، تبلیغات فیلم «کجپیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن میکشاند، درحالیکه پخشکننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکرانشده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.