فیلم «بیسر و صدا» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی، با وجود ایدهای خلاقانه در به تصویر کشیدن واقعیتهای اجتماعی قشر کمبضاعت، در بسط درام و حفظ منطق روایی دچار ضعفهایی شده است که مانع از تاثیرگذاری کامل آن میشود.
در روزهای بهاری امسال، با وجود افزایش تعداد فیلمهای کممخاطب، آمار تماشاگران سینما به حدود ۶ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که فیلمهای کمدی همچنان صدرنشین گیشه هستند، اما حتی این ژانر نیز نسبت به سال گذشته با افت فروش مواجه شده است.
دبیرخانه چهلودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد که تمامی آثار راهیافته به بخش مسابقه، باید دارای نسخه زیرنویس انگلیسی باشند. این دوره از جشنواره با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» و تمرکز بر هویت ملی و فرهنگی ایران برگزار خواهد شد.
در آخرین روز هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، گمانهزنیها درباره برندگان جوایز اصلی، به ویژه نخل طلا، به اوج خود رسیده است. منتقدان و منابع نزدیک به هیئت داوران، فیلم «ارزش احساسی» ساخته یوآخیم تریه را پیشتاز اصلی میدانند.
علیرضا داودنژاد، کارگردان صاحبنام سینما، متنی با عنوان «وضعیت بشری، امروز و فردا» را نگاشته است. این مقاله، دعوتی است به بازگشت به معنا، مهر و حرمت انسان در جهانی که شتاب و دادهها بر آن حاکم شدهاند.
مجیدرضا مصطفوی، کارگردان فیلم «بیسروصدا»، به عدم اکران فیلمش در سینما «فرهنگ» اعتراض کرده و این اقدام را به نوعی «تحریم» از سوی سینمای تحت مدیریت بنیاد سینمایی فارابی میداند. او خواستار حمایت بیشتر از فیلمهای اجتماعی در کنار آثار کمدی است.
در مراسمی که شامگاه جمعه ۲۳ می ۲۰۲۵ (۲ خرداد ۱۴۰۴) برگزار شد، برندگان بخش رقابتی «نوعی نگاه» (Un Certain Regard) در هفتاد و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن معرفی شدند. فیلم «نگاه اسرارآمیز فلامینگو» به کارگردانی دیگو سسپید جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.
فیلم سینمایی «زن و بچه» ساخته سعید روستایی، در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره کن، با واکنش «متوسط» منتقدان روبرو شد و در جدول منتقدان اسکرین، نمره ۱.۹ از ۴ را به دست آورد.
علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به فیلم سینمایی «چشمهایش» به کارگردانی بهمن فرمانآرا پیوستند. این فیلم که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در حال تولید است، اقتباسی از رمان مشهور بزرگ علوی خواهد بود.
فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی با بازی درخشان پاریناز ایزدیار، درامی تلخ و پرحادثه است که جایگاه زنان در جامعه مردسالار را به تصویر میکشد. اما آیا افراط در روایت این فیلم را به ملودرامی اغراقآمیز تبدیل کرده؟
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
کمپانی نئون، حق پخش فیلم «فقط یک تصادف بود» ساخته جعفر پناهی را برای آمریکای شمالی خریداری کرد. این فیلم که نخستین اثر پناهی پس از آزادیاش از زندان است، با استقبال پرشور در جشنواره کن و تشویق ۸ دقیقهای تماشاگران روبهرو شد.
در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیجکننده از مادری تنها در برابر جامعهای مردسالار ارائه میدهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز میشود، در نهایت در بنبستهای روانشناختی و روایت غیرمنسجم گیر میافتد.
جعفر پناهی، کارگردان سرشناس و منتقد اجتماعی سینمای ایران، پس از آزادی از زندان با فیلم جدیدش «فقط یک تصادف بود» به رقابت اصلی جشنواره کن بازگشت و با تشویق ایستاده نزدیک به ۸ دقیقه، سالن را به صحنهای از شور و احساس بدل کرد.
بازگشت باشکوه جودی فاستر به سینمای فرانسه با «زندگی خصوصی» در نقش رواندرمانگری گرفتار در راز مرگ یک بیمار، تجربهای متفاوت از تریلری روانشناختی و شخصیتمحور را رقم میزند.
فیلم معمایی جدید «Vie Privée» با بازی جودی فاستر و کارگردانی ربکا زلوتوفسکی در جشنواره فیلم کن با استقبال بینظیر منتقدان و تماشاگران مواجه شد و تشویق ایستاده ۸ دقیقهای را به همراه داشت. این فیلم، نخستین تجربه فاستر در سینمای فرانسه پس از دو دهه است.
کری مالیگن، بازیگر تحسینشده و نامزد سه دوره اسکار، در حال مذاکره برای پیوستن به اقتباس سینمایی جدید «نارنیا» به کارگردانی گرتا گرویگ است؛ فیلمی که با حضور بازیگرانی چون دنیل کریگ، مریل استریپ و اما مککی، یکی از پروژههای بزرگ و پرستاره نتفلیکس به شمار میرود.
دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، در جدیدترین پروژه سینماییاش که به احتمال زیاد یک درام زندانمحور خواهد بود، به دنبال همکاری با دو ستاره بزرگ سینما، کیلین مورفی و دنیل کریگ است؛ گفتوگوها برای نهایی شدن قرارداد این دو بازیگر در جریان است.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسید، نشانههایی از بازگشت شور و هیجان سالهای گذشته دیده میشد؛ اما واقعیت آن است که سیاست، محدودیتهای مالی و قوانین سختگیرانه فرش قرمز، بیش از هر زمان دیگری بر فضای جشنواره سایه انداختهاند. حتی حضور ستارگان هم نتوانست حواسها را از تغییراتی که جشنواره را دگرگون کرده، پرت کند.
کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس و برنده دو جایزه اسکار، پس از تقریباً یک دهه دوری از جشنواره کن و پس از تبرئه کامل از تمامی اتهامات جنسی، با سخنرانی احساسی و آتشین به صحنه بازگشت. او در مراسمی که توسط مؤسسه Better World Fund برگزار شد، با نقلقولی از التون جان تأکید کرد: «من هنوز سر پا هستم.»