سه شنبه , ۲۵ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 29
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره سریال‌های امنیتی تلویزیون/ بپا! حکومت برای همه نخبگان بپا می‌گذارد؟ دوشنبه 19 دی 1401 00:46

درباره سریال‌های امنیتی تلویزیون/ بپا! حکومت برای همه نخبگان بپا می‌گذارد؟

این سریال‌ها این‌طور القا می‌کنند که تمامی نخبگان ایران در مظان افشای اطلاعات و جاسوسی هستند و باید مراقب آنها باشیم و البته به‌ طور ضمنی این پیام را القا می‌کند که نخبگان غربی، هرگز تن به افشای اطلاعات نمی‌دهند و از رصد دایمی بی‌نیاز هستند، لابد چون مورد اعتماد حاکمان‌شان هستند.

درباره تعطیلی سینماهای قدیمی تهران / جایی برای پیرمردها نیست دوشنبه 19 دی 1401 00:41

درباره تعطیلی سینماهای قدیمی تهران / جایی برای پیرمردها نیست

برای نسل جدیدی که فیلم‌ها را دانلود می‌کند و یا روی صفحه لپ تاپ و موبایل اش فیلم می‌بیند و هیچ خاطره بصری از تماشای فیلم در این سالن‌ها ندارد، شاید از بین رفتن این سینماها، کوچکترین اهمیتی برایشان نداشته باشد اما برای نسل من و نسل‌های قدیمی‌تر که بهترین فیلم‌های عمرمان را در سالن‌های تاریک این سینماها تماشا کرده‌ایم، نابودی و محو شدن تدریجی این سینماها، غم‌انگیز و تاسف‌آور است.

چرا نباید «تعهد» را در سکوت و خاموش کردن دوربین جست‌وجو کرد؟/ سینما در زمینه و زمانه بحران یکشنبه 18 دی 1401 16:28
فیلم کودکی ایوان

چرا نباید «تعهد» را در سکوت و خاموش کردن دوربین جست‌وجو کرد؟/ سینما در زمینه و زمانه بحران

سینما فراتر از سینمای سیاسی یا سینمای متعهد و مستند، نمی‌تواند خود را زیر لوای «هنر محض» یا «سرگرم‌کننده بودن» از زیر بار موقعیت اجتماعی خویش بیرون بکشد. همان‌طور که در سینمای روسیه و کشورهای اروپای شرقی دیدیم، این بدان معنا نیست که این تعهد را در تن دادن به گونه‌ای شعارزدگی ایدئولوژیک یا هر شکلی دور یا نزدیک به آنچه زمانی «رئالیسم سوسیالیستی» نامیده می‌شد، بدانیم: سینمای آوانگارد، یا هنرهای تجسمی و نوشتارهای آوانگارد از ابتدای قرن بیستم تا امروز نشان دادند که معنای تعهد داشتن به موقعیت اجتماعی هنرمند، آن نیست که خود را درون کلیشه‌های ایدئولوژیک اسیر کند.

تحلیلی بر نخستین قسمت «سقوط»/ به داعشی‌ها سلام کن یکشنبه 18 دی 1401 16:24

تحلیلی بر نخستین قسمت «سقوط»/ به داعشی‌ها سلام کن

مهمترین ویژگی که در قسمت نخست سریال «سقوط» جذاب و قابل پیگیری بود، انتخاب سوژه ملتهب و پرچالشی است که در آغاز، بذر آن پاشیده شد و در ادامه کار، شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری تعلیق اصلی در داستان، به چگونگی پرداختن به آن در قسمت‌های بعدی برمی‌گردد.

ماجرای اکران فیلم‌های خارجی و ممیزی/ چه صحنه‌هایی قرار است سانسور شود؟ شنبه 17 دی 1401 23:52

ماجرای اکران فیلم‌های خارجی و ممیزی/ چه صحنه‌هایی قرار است سانسور شود؟

موضوع نمایش آثار روز خارجی در سینماهای کشور، اتفاق بزرگی است که فواید بی‌شمارش، نصیب سینمای ایران و سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت آن می‌شود.

25سال پیش،حاتمی کیا به معترضین خط می داد/ ده نمکی هم بعدا همین کار را کرد پنجشنبه 15 دی 1401 13:34

25سال پیش،حاتمی کیا به معترضین خط می داد/ ده نمکی هم بعدا همین کار را کرد

بنا بر تحلیل کیهان اینکه در یک دیالوگ سریال خاتون گفته می شود"ارتش باید با مردم باشد" یعنی اینکه این سریال در آشوبهای اخیر نقش داشته است.

20 سال پس از «خواب سفید»/ عقده‌های فرو خوردۀ جنسی در جامعه ایران سه شنبه 13 دی 1401 22:44

20 سال پس از «خواب سفید»/ عقده‌های فرو خوردۀ جنسی در جامعه ایران

رضای فیلم، عاشق هیچ‌کس نیست! حتی عاشق آن نیم‌تنۀ پشت ویترین «مزون» لباس عروس. او پس از یک دوره جوانی سرشار از محرومیت، عقده‌های فروخوردۀ جنسی خود را در قالب ابراز علاقه افراطی به آن نیم‌تنه بدون جان، جبران و ابراز می‌کند...

 درباره کلوزآپ نمای نزدیک کیارستمی؛ هویت، واقعیت، حقیقت سه شنبه 13 دی 1401 16:07

درباره کلوزآپ نمای نزدیک کیارستمی؛ هویت، واقعیت، حقیقت

کیارستمی را به یک تعبیر فیلم‌ساز رئالیستی می‌انگارند، از این حیث که تصویرگر بی‌واسطه واقعیت‌های داخل کادر دوربینش است. اما رئالیسم او، نه بر مبنای نمایش صرف واقعیت، بلکه بر اساس دعوت از مخاطب در مشارکت فهم و ایده و ماجرای اثر است.

 مستند پرتره ورزشی؛ پربازدید در دنیا، کم فروغ در ایران سه شنبه 13 دی 1401 00:32

مستند پرتره ورزشی؛ پربازدید در دنیا، کم فروغ در ایران

مستندها و پرتره‌هایی از چهره‌های مشهور ورزشی در دنیا، پرطرفدار است، اما عجیب است که این سوژه کمتر در ایران دستمایه ساخت فیلم قرار گرفته است.

موج‌سواری«اوج» با نام فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند دوشنبه 12 دی 1401 23:26

موج‌سواری«اوج» با نام فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند

آخرین روزهای آذرماه جشنواره سینما حقیقت به کار خودش پایان داد، حواشی آن جشنواره و اختتامیه‌اش آن‌قدر بود که هر نوع نقد و نظری در آن روزها گم می‌شد؛ اما حالا و پس از چند روز که آن‌قدر خبر آمده و اخبار آن فراموش‌شده، شاید بتوان به یکی از فیلم‌های جشنواره که چالش‌برانگیز بود، نگاهی دوباره کرد.

آقای هومن سیدی ! واقعا شما ممنوع الکار بوده‌اید؟ بفرمایید کی و کجا؟ پنجشنبه 8 دی 1401 23:15

آقای هومن سیدی ! واقعا شما ممنوع الکار بوده‌اید؟ بفرمایید کی و کجا؟

هومن سیدی در این سال‌ها با دریافت ۸ سیمرغ بلورین در مقام کارگردان و بازیگر، یکی از چهره‌های مورد توجه ادوار جشنواره فجر در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی محسوب می‌شود.

چرا «جنگ جهانی سوم» به فهرست اولیه نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ راه نیافت؟ سه شنبه 6 دی 1401 00:21

چرا «جنگ جهانی سوم» به فهرست اولیه نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ راه نیافت؟

پس از دو بار ورود متوالی نمایندگان سینمای ایران به فهرست نامزدهای اولیه اسکار در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، «جنگ جهانی سوم» نتوانست این اتفاق را برای سینمای کشورمان به سه مرتبه متوالی برساند.

«سرتون کلاه نره» / مشکل فقط از حمید فرخ نژاد است؟ دوشنبه 28 آذر 1401 23:55

«سرتون کلاه نره» / مشکل فقط از حمید فرخ نژاد است؟

عصر ایران نوشت: حمید فرخ نژاد به اندازه کافی نقش سپاهی و بسیجی و نیروی امنیتی برای جمهوری اسلامی بازی کرده و دستمزدهای میلیاردی گرفته! خونه ویلایی پاسداران و ماشین پورشه رو هم فروخته دلار کرده! سرتون کلاه نره ...

سینمای ایران هرروز فقیرتر می‌شود دوشنبه 28 آذر 1401 11:49

سینمای ایران هرروز فقیرتر می‌شود

سینما و سیاست در تراژیک‌ترین نسبت خود قرار گرفته‌اند و حالا سایه سیاست بر سینما، نه فقط در سیاست‌گذاری‌ها یا اعمال‌نظرهای سازمان سینمایی در فرآیند تولید و نمایش فیلم‌ها که بر خودسینماگران سنگینی می‌کند. درحالی‌که ثبت‌نام چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم‌فجر شروع شده، نه‌تنها هیچ شوقی انتظار آن را نمی‌کشد که بسیاری از اصناف سینمایی هم طی بیانیه‌هایی پی‌درپی ضمن انتقاد نسبت به وضعیت همکاران خود اعلام کردند که در جشنواره امسال شرکت نمی‌کنند.

بحران سینما از سطح به عمق رفته/ فیلمهای توقیفی را آزاد کنید شاید کمی جان بگیرد یکشنبه 20 آذر 1401 15:18

بحران سینما از سطح به عمق رفته/ فیلمهای توقیفی را آزاد کنید شاید کمی جان بگیرد

هیچ‌یک از راهکارهای فعلی برای برون‌رفت از وضعیت بحران فروش فیلم‌ها کاربردی نبوده و مشکل سینما حالا دیگر از مرحله ابتلا به یک‌بیماری جزئی با تب‌ و ضعف و زخم‌های سطحی گذشته است.

درباره داریوش مهرجویی و مسعود جعفری‌جوزانی به مناسبت زادروزشان / شیرسنگی بر فراز سینما یکشنبه 20 آذر 1401 02:58

درباره داریوش مهرجویی و مسعود جعفری‌جوزانی به مناسبت زادروزشان / شیرسنگی بر فراز سینما

نزدیکی زادروز داریوش مهرجویی و مسعود جعفری‌جوزانی (با اختلاف یک روز) را که هر دو از مفاخر فرهنگ و هنر این سرزمین به حساب می‎آیند، بهانه‌ای برای پرداختن به حضور موثر فرهنگی آنها قرار دادم و شاید این کمترین کار ممکن در برابر هنرمندانی است که آثارشان هم ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و هم بر اعتبارآن افزوده‌اند و کارنامه کاری‌شان با وجود اوج و فرودهای سینمایی، همواره شریف و دغدغه‌مند بوده است و هیچ‌گاه خود را در گرداب روزمرّگی‌ها و سفارش‌ها نینداخته‌اند.

درباره سینمای اعتراضی که پالایش ایجاد می‌کند نه تنش/ فریاد در قاب سه شنبه 15 آذر 1401 18:06

درباره سینمای اعتراضی که پالایش ایجاد می‌کند نه تنش/ فریاد در قاب

انتقاد و اعتراض همواره به‌مثابه بخشی از ماهیت و کارکرد امر هنری با سینما گره خورده اما گاهی به‌واسطه یا در مواجهه با شرایط اجتماعی و بحرانی، شمایل و ساختار رادیکال‌تری به خود می‌گیرد. فیلمسازان بسیاری در تاریخ سینما بودند و هستند که با نمایش اعتراضات در آثار خود تلاش کردند تا در جهت بهبود جامعه خود و حتی جامعه جهانی گامی بردارند. سینمایی که اعتراض به وضع موجود را به میانجی هنر به اعتراضی خلاقه تبدیل می‌کند. خلاقیتی که می‌تواند اعتراض را به کنشی اثربخش و ماندگار تبدیل کند که فارغ از ارزش‌های زیبایی‌شناختی، از کارکرد تاریخی و اجتماعی هم برخوردار باشد.

راوی ایران در روزگار نو سه شنبه 15 آذر 1401 17:59

راوی ایران در روزگار نو

در جستجوی هویت ملی در سینمای علی حاتمی که از تاریخ می‌گفت اما فیلم‌هایش را در ژانر تاریخی نمی‌دانست

مروری برفیلم «دایرۀ مینا»/خون کثیف پول و فساد می‌آورد شنبه 12 آذر 1401 18:40

مروری برفیلم «دایرۀ مینا»/خون کثیف پول و فساد می‌آورد

شاید برای بینندگان امروزی آنچه در فیلم می‌بیند خیالپردازی باشد، اما خود مهرجویی تأکید دارد خونفروشی در چنین سطحی و به چنین اشکال رقت‌انگیزی واقعاً بوده و او فقط برشی از واقعیت را به تصویر کشیده است.

فروش آگهی به مردم در ساعت پخش تکراری شنبه 12 آذر 1401 13:26

فروش آگهی به مردم در ساعت پخش تکراری

اگر اهل چرخیدن در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری باشید حتماً پنجشنبه‌ها گزارشی با تیتر «آخر هفته با تلویزیون» را دیده‌اید، زمان پخش یا کنداکتور برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی که سازمان صداوسیما برای روزهای تعطیل آخر هفته تهیه کرده تا مردم را سرگرم کند که بخشی از وظیفه ذاتی این سازمان است.