«#همه_همدردیم» نام نمایشی به نویسندگی و کارگردانی یاسر میرحمیدی است که برای گرامیداشت یاد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اجرا میشود
کتاب آثار برگزیده مسابقه عکس تئاتر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با عنوان «لحظه قطعی» منتشر شد.
معرفی برگزیدگان بخش متن اجرا (نمایشنامه نویسی ) بیستمین دوره تئاتر تجربه و مشاوران علمی و هنری این بخش
نمایشگاه عکس های سیامک زمردی مطلق و امیرعابدی از مجموعه نمایش های گروه تئاتر مستقل که با کارگردانی مریم کاظمی روی صحنه رفته اند در سینماتئاتر کانون برپا شد.
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، تهیهکنندگی رسول صدرعاملی و سرمایهگذاری محمدصادق رنجکشان پس از طی کردن مراحل فنی، آماده نمایش شد.
هفتادمین جشنواره برلین امسال در بخش رقابتی اصلی خود میزبان نمایش ۱۸ فیلم است؛ سینمای ایران نیز با یک محصول مشترک در بخش اصلی این رویداد سینمایی حضور خواهد داشت.
تهیهکننده فیلم سینمایی «آن شب» که در بخش نگاه نو و همچنین سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم فجر حضور دارد، با بیان اینکه "دنیا در شرایطی است که اگر مدیران هم بخواهند کشوری را پایین نگه دارند، نمیتوانند" گفت: تفاوت بین جشنوارهها در شدت اعمال ایدئولوژی هاست با این حال در ایران به نسبت دیگر جشنوارههای بین المللی که حزبی و سیاسی برخورد میشود، جنس فیلمسازان و فیلمها مسئولین و مدیران را مجبور کرده تا نگاه حاکمیتی کمتری در این جشنواره وجود داشته باشد.
نشر نیماژ روز گذشته در عمارت روبرو از چهار عنوان نمایشنامه تازه خود رونمایی کرد. نمایشنامهای از آگوستو بوال یکی از مهمترین آثار رونمایی شده دیروز بود.
بزرگترین استودیوی فیلمسازی جهان، یعنی «هنگدیان ورلد استودیوز» چین اعلام کرد برای توقف انتشار ویروس کرونا، هر نوع فیلمبرداری این کمپانی تا اطلاع ثانوی متوقف میشود.
پریانکا چوپرا بازیگر هندی هالیوود در حال مذاکره است تا به فیلم «ماتریکس ۴» بپیوندد.
در مراسم اهدای انجمن طراحان لباس آمریکا ۲۰۲۰ «چاقوها بیرون»، «جوجو خرگوش» و «مالیفیسنت» موفق ظاهر شدند.
سینماهای ژاپن با فروش ۲.۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹، در این زمینه رکورد زدند.
نادر برهانی مرند در آستانه آغاز سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در پیامی به مخاطبان و هنرمندان، این رویداد را فرصتی برای ارج نهادن به چند صدایی و جلوههای هزار رنگ و نقش هنر دانست.
محمد رحمانیان کارگردان نمایش «روزهای رادیو» در یادداشتی در خصوص خبر منتشر شده خبرگزاری مهر درباره این اثر نمایشی، توضیحاتی را ارائه داد.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «تیتی» به تهیهکنندگی و کارگردانی آیدا پناهنده از مدتی پیش در شمال کشور کلید خورد و هوتن شکیبا دیگر بازیگر اصلی این فیلم است که مقابل دوربین رفت.
رحمان سیفی آزاد، محسن علیخانی و سپیده نظری پور داوری بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را برعهده گرفتند.
اگرچه بخش اعظم تقليلها و تعديلهايي كه منيژه محامدي بر متن نمايشنامه اعمال كرده است، به صحنههايي مربوط ميشوند كه غير از مطولسازي نهچندان معنادار زمان اجرا، بازتابي از شرايط اجتماعي، فرهنگي و گفتماني خاص جامعه مبدا هستند اما، بخش ديگرآن، چنانچه از خلال فرآيندهاي اجرا قابل رديابي است، به تمركز بيش از حد كارگردان بر زيباسازي ميزانسنها و تسريع ريتم و ضرباهنگ رويدادها و شناخت احتمالي او از كم توجهي ذاتي مخاطبان ايراني به ماهيت و كيفيت ديالوگ و مواجهه عمدتا سطحي آنان با تئاتر و كاركردهاي آن مربوط ميشود و به همين دليل هم او، بخش عمده توجه خود را بر فرآيندهاي مربوط به انتقال درونمايه متن متمركز كرده و به نقش و كاركرد ديالوگها در ارتقاي فرهنگ گفتوگو و منطق تعاملِ زباني، توجه كمتري داشته است.
«جواهرات تراشنخورده» قرار نيست يك شاهكار به حساب آيد. قرار نيست تصويري از آينده سينما باشد. قرار نيست در كتابهاي تاريخ ذكرش با توضيح منتقدان ضبط شود. «جواهرات تراشنخورده» قرار است يك تلنگر باشد براي تغيير در رويه داستانگويي؛ هر چند محافظهكارانه. اينكه داستانهايي با پايان خوش هاليوودي مسير ديگري را بايد طي كنند.
بيمنطقي در يك نمايش قابل درك است. اينكه ژستها به سوي نوعي فاصله گرفتن از روايتگري ميرود، اينكه ميخواهد اشكال روايي مرسوم را در هم شكند، قابلدرك است؛ اما رابطه ميان خلاصه نمايش، شكل روايي و ژستهاي اجرايي قابلدرك نيست.
اجراي جان و جو از نمايشنامه كريستوف، تا حد زيادي وفادارانه و خلاقانه است. حميد رحيمي و محمدرضا چرختاب در مقام بازيگر به خوبي توانستهاند فراز و فرود نقشهاي جان و جو را اجرايي كنند. نمايش پرمدعا نيست، اما روزمرّگي را به خوبي نشان ميدهد.