مولف نميخواسته به اين آدمها شمايل قهرمان بدهد، براي همين در جاهايي عامدانه آنها را رها ميكند و راوي ميرود سراغ يك مكان ديگر. تمهيد خارج از قاب قرار دادن براي كاستن از ارزش كاراكتر اما باعث پارهپاره شدن فيلم شده. سكانسها به هم چسبانده شدهاند تا در نهايت فقط برسند به اين نقطه كه ما متوجه بشويم تنگه ابوقريب به دست عراقيها نيفتاد. همين دوگانگي نگاه يا بهتر بگوييم لنگ در هوا ماندن نوع رابطه كاراكترها و قصه و همچنين سردرگم بودن راوي باعث بروز بزرگترين مشكل فيلم شده.
گران شدن ديويدي يعني بيدار كردن غول خفته تكثير و دانلود، ازدياد قارچ گونه كانالهاي تلگرامي براي قرار دادن لينك دانلود فيلم و سريالهاي روز شبكه، كاهش تقاضا و سفارش نمايندگيهاي استاني براي دريافت كالا و سرانجام بالا رفتن ريسك براي بازگشت سرمايه از محل فروش كالا در بازار.
در كنار تمام مشكلات كوچك و بزرگي كه سينماي ايران از آن رنج ميبرد (كمبود تماشاگر، عدم امنيت مالي و شغلي، معضل قاچاق فيلمها، نداشتن بازار بينالمللي مطلوب و...) آنچه اين روزها بيش از هرچيز ديگر مشهودتر است و فقدان آن خصوصا در ميان فيلمهاي كمدي روي پرده بيشتر به چشم ميآيد، بحث سناريو و كيفيت فيلمنامههاست. فيلمها اغلب با موضوعات تكراري كه نه تنها بار محتوايي لازم را ندارند و هدفي را دنبال نميكنند بعضا از شكل و شمايل درستي هم به لحاظ چارچوب داستاني برخوردار نيستند و به جاي استقبال از جانب مخاطبان (به غير از هزارپا) از جانب آنها پس زده ميشود، فيلمهاي كمدي كه حتي با نگاه به خلاصه داستان آن ميتوان دريافت كه صرفا براي كسب گيشه ساخته شدهاند. با نگاه به قصه اين فيلمها اين نكته به ذهن ميرسد كه چرا شوراي پروانه ساخت با چنين فيلمنامههايي برخورد نميكند؟ و از اصل چگونه براي فيلمنامه اين فيلمها مجوز صادر ميكند؟
چهارمین جشنواره تئاتر باران، از 10 تا 17 شهریور ماه با عنوان"فغر" در سه بخش صحنهای، نمایشنامه خوانی و ویژه با حضور 18 اثر برگزار میشود.
فیلم «سپید و سیاه» هشتمین ساخته قاسم جعفری قرار است پس از ماه محرم و صفر اکران شود.
نمایش «گزارش يك مهمانى» به نويسندگى وکارگردانی احسان حاجى پور در عمارت نوفل لوشاتو به روى صحنه مى رود
آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران شب گذشته ۱۰ شهریورماه در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
«همه میدانند» طبق آخرین آماری که از فروش آن منتشر شد، از لحاظ تجاری یک فیلم زیانده بود. نزدیک به ۱۲ میلیون دلار هزینه تولید این فیلم شده است و آخرین آمار فروش آن نزدیک به هفت میلیون دلار بود.
این روزها گرفتن مجوز و اجرا بردن نمایش تبدیل به یکی از مشکلات اساسی کارگردانها شده است. البته این قضیه سالهاست که تبدیل به معضلی جدی شده ولی افزایش بسیار زیاد سالنهای خصوصی و اجراهای نمایشی این مشکل را دو چندان کرده است. گروههای نمایشی مبالغ سنگینی را به سالنهای خصوصی به صورت پیش پرداخت میپردازند و اگر مشکلی در اجرای آنها شکل بگیرد و با مشکل مجوز روبهرو بشوند پول آنها به هوا میرود. دیگر هم اجرایی در کار نخواهد بود. این موضوع را با احسانحاجیپور نویسنده و کارگردان نمایش «گزارش یک مهمانى» در میان گذاشتهایم که این روزها با نمایش جدیدش در «عمارت نوفللوشاتو» میزبان تئاتردوستان است.
هنرمند بینالمللی نقالی ایران در حضور شهروندان و تعدادی از شخصیتهای ایرانی و اوکراینی برنامه اجرا میکند.
نمایش «پدران» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدیسپهر در 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران از فردا 11 شهریورماه در تالار هنر روی صحنه میرود.
برنامهی این هفته کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش و نقد فیلم مستند «پسران سندباد»ساختهی «رضا حائری» اختصاص یافته است.
فیلم بدون تاریخ بدون امضاء تندیس خانه سینما در رشتههای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری مکمل مرد و بازیگری مکمل زن را بهدست آورد.
سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از ١٠ تا ۱۴ شهریور ماه به مدت 4 روز با 39 نمایش در شهرستان مریوان برگزار می شود.
انیمیشن «نقشه» به نویسندگی و کارگردانی آزاد جنتی همزمان در چهار جشنواره فیلم خارجی پذیرفته شد.
«سینما روایت» در هفتمین برنامه از سری جدید خود، فیلم مستند «ربانک» به کارگردانی صادق زارع را مورد نقد و بررسی قرار میدهد.
«صدای سارا»، «بایداق»، «تاسوکی»، «هیچکس» و «بی آبرو» در سیزدهمین جلسه از فصل ۶ پاتوق فیلم کوتاه به نمایش درخواهند آمد.
فیلم کوتاه «با من» ساخته آزاده قچاق به جشنواره ای در آمریکا راه یافت.
سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز شنبه با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان گروه های نمایشی ایرانی و خارجی و اقشار مختلف مردم در پارک شانو مریوان آغاز به کار کرد.
در این مجال به نقد و بررسی نمایشی میپردازیم که شاید میانگین سنی کارگردان وعواملش از نوزده سال تجاوز نکند. برای من بسیار مهم و قابل تامل است که در این وضعیت اسفبار فرهنگی و اجتماعی که ابتذال از در و دیوار کشور فرو میریزد و روز به روز در کمال وقاحت سخیفتر و سطحیتر میشود، چند جوان گرد هم میآیند و تلاش میکنند نمایشی آبرومند خلق کرده و به روی صحنه بیاورند. درست است که این نمایش از نظر من بیارزش تلقی شده است اما قطعا این ارزشگذاری با برخی نمایشهایی که ممکن است پیشتر چنین نمرهای از منتقدان اگزیت گرفته باشند تفاوت دارد.