نمایش "بیلی کین کید خوب، بیلی کین کید بد" اثری فانتزی است بر اساس کمیک استریپ Spawn که از یکشنبه 3 اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه عمارت روبرو، آغاز کرد.
افروز فروزند از جمله نمايشنامهنويسان و كارگردانان محجوب تئاتر ايران است كه برخلاف معيارهاي تحميلي«اقتصاد هنر» در اين روزگار هراسي از مقاومت ندارد. هر نمايشي را به صحنه نميبرد و اين رويه را از همان نخستين تجربههايش در پيش گرفت و تلاش كرد مسائل اجتماعي را پيش روي تماشاگر قرار دهد. به اين ترتيب بين آنچه در جامعه رخ ميداد و آنچه روي صحنه ميآمد، نسبتي برقرار ميكرد. همواره انتخابگر بوده و كيفيت حيات هنرياش را هم كارگرداني ميكند. فروزند آنجا كه بايد با تمام وجود سختيهاي به صحنه آوردن يك نمايش را به جان خريده و آنجا كه احساس كرده بايد فاصله بگيرد، ترس به خود راه نداده است. از اين نظر جزو انگشتشمار هنرمنداني قرار ميگيرد كه غم نان را به بهانهاي براي هنرفروشي بدل نميكنند و همواره پاي كيفيت اثر خود ميايستد. چنانچه ١٢ سال در تبعيدي خودخواسته به سر برد و كارگرداني نكرد تا همين سال قبل كه بار ديگر تصميم به كارگرداني گرفت و با نمايش «بهمن» به تئاتر شهر آمد و البته كه با استقبال تماشاگران مواجه شد. فروزند امسال با نمايش «مافيا» تجربهاي ديگر پشت سر گذاشت كه اينبار نيز با حضور چشمگير مخاطبان همراه شد. نمايشي كه براساس سرگرمي آشناي اين روزهاي جوانان طبقه متوسط شكل گرفت. بازياي كه در خانهها و جمعهاي دوستي اجرا ميشود و طي آن بايد با نقش بازي كردن حريفي از ميدان به در شود و در نهايت به جايي ميرسيم كه خيليها با حربه «دروغ، ريا و كلك» از بازي خارج شدهاند. فرهنگي كه اين روزها نه تنها در خانهها كه ظاهرا به زندگي اجتماعي -محل كار و خيابان و همهجا- رسوخ كرده است. به راحتي آب خوردن با سرنوشت يكديگر بازي ميكنيم و هر روز نيز به روي يكديگر لبخند ميزنيم. درباره سالهاي پشت سر و شرايطي كه منجر به شكلگيري نمايشنامه «مافيا» شد به گفتوگو نشستهام كه در ادامه ميخوانيد.
نمایش «شماعی زاده»به نویسندگی و کارگردانی رضا بهاروند در تئاتر باران روی صحنه میرود.
هیأت بازبین بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، ۲۴ اثر را برای حضور در بخش صحنه ای جشنواره انتخاب کرد.
پرویز پورحسینی گفت: به برخی باید گفت شما باید پخته شوی تا به درجه کارگردانی برسی. اما اکنون هر کسی مدرک دانشگاه بگیرد و بتواند بازیگر شناخته شدهای را در کارش داشته باشد به او اجازه کارگردانی میدهند و این خوب نیست.
تعدای از بازیگران نمایش «دشمن مردم» که به زودی در تالار مولوی به صحنه میرود، مشخص شد.
نمایش "بی پدر" به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات از سه شنبه پنج اردیبهشت ماه دو اجرایی میشود و علاوه بر ساعت ٢٠، اجرایی هم در ساعت ١٧:٣٠ خواهد داشت.
نمایش «سرآشپز پیشنهاد میکند» به کارگردانی شهاب حسینپور در نیمه اول سال جاری در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود.
نمایش «خونه قمر خانم» به نویسندگی و کارگردانی «شهناز روستایی» از تاریخ 5 اردیبهشت ماه در تماشاخانه استاد کشاورزِ پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود.
با پایان اولین ماه سال ۹۶ مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج آمار تماشاگران خود در اولین ماه سال را اعلام کردند.
جعفر مهیاری که به عنوان دبیر جشنواره تئاتر «me» در آلمان انتخاب شده است، این رویداد را جریانی بینافرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی میداند.
جلال تهرانی، علی عابدی، جواد خورشا، شهرام علیدی، بهمن روزبهانی و علی اصغری شنبه، دوم اردیبهشتماه، مهمان اجرای هنرمندان نمایش «آدم، آدم است» بودند و پس از اجرا، حبیب الله دانش، کارگردان نمایش، این اجرا را به ایشان تقدیم کرد.
چهل و هشت گروه نمایشی برای اجرا در جشنواره ها و تماشاخانه های تهران در پلاتوهای خانه نمایش تمرین میکنند.
نمایش آشویتس زنان اجرای سه شب نخست این نمایش در شهر رشت با استقبال چشمگیر مردم و اهالی هنر این شهر روبرو شد.
عضو هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به هفته گرامیداشت تئاتر گفت: تمامی انجمن های تئاتر برای برگزاری این هفته برنامه های متنوعی دارند.
ماراساد به کارگردانی مریم برزگر البته نمایش تنآسایی نیست اما نارسا، اخته شده، سردرگم و کمارتباط با مضامین و شاکلههای محتوی و اجرایی متن جنجالی پیتر وایس به نظر می رسد.
پوستر نمایش « محفل بى عارى» با طراحی مهدی دوایی شنبه 2 اردیبهشت ماه رونمایی شد.
اختتامیه «جشنواره تئاتر موندا» در تماشاخانه «دا» با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.
جواد انصافی معتقد است: برخی تصمیمات چند سال گذشتهی جشنوارهی نمایشهای آیینی و سنتی آفتی شده که بسیاری از قدیمیهای این حوزه را دلسرد کرده است.
در هفته اول اردیبهشت ماه با پایان یافتن برخی نمایش ها، اجراهای دیگری کار خود را آغاز می کنند.