چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 1
31 بازیگری که در جشنواره فیلم فجر مسیر حرفه‌ای‌شان تغییر کرد؛ پرواز بر فراز سیمرغ

31 بازیگری که در جشنواره فیلم فجر مسیر حرفه‌ای‌شان تغییر کرد؛ پرواز بر فراز سیمرغ

در این گزارش به بررسی بازیگرانی که جشنواره فیلم فجر سبب تغییر مسیر بازیگری‌شان شد و بازیگرانی که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر دیده شدند؛ پرداخته شد. بازیگران دیگری نیز هستند که در جشنواره فیلم فجر طی سالیان مختلف برگزاری این رویداد سینمایی شناخته‌تر شدند.

جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک زیر سایه تنش در خاورمیانه یکشنبه 9 دی 1403 02:51

جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک زیر سایه تنش در خاورمیانه

بیستمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی تهران- مبارک که مراسم افتتاحیه‌اش روز دوشنبه ۲۶ آذرماه در سرمای زودهنگام زمستانی و آلودگی همواره پایدار هوا، در فضای باز پارک آب‌وآتش تهران برگزار شد و مراسم اختتامیه‌اش روز دوشنبه سوم دی‌ماه در سالن اصلی مجموعه‌ی تئاترشهر، آن‌چه کم نداشت، حاشیه بود.

معلولیت در سینمای ایران از «اجاره نشین‌ها» تا «اینجا بدون من»، از نمکی تا بچه‌های «حوض نقاشی» دوشنبه 12 آذر 1403 18:50
به مناسبت روز جهانی معلولین:

معلولیت در سینمای ایران از «اجاره نشین‌ها» تا «اینجا بدون من»، از نمکی تا بچه‌های «حوض نقاشی»

تصویر افراد دچار معلولیت در سینمای ایران چگونه است؟ اصولا سینمای ایران چقدر به این افراد پرداخته است؟ آنها از چه وجوهی در سینمای پس از انقلاب بازتاب پیدا کرده‌اند؟

هوش مصنوعی قاتل کارگردانیِ خلاق؟ چهارشنبه 9 آبان 1403 18:11

هوش مصنوعی قاتل کارگردانیِ خلاق؟

هوش مصنوعی، انقلاب خاموشی است که دنیای سینما را به چیز دیگری تبدیل می‌کند. آثار علمی- تخیلی بسیار بیشتر و فراتر از روایت‌های معمولی و هیجان‌انگیز با فناوری‌های پیشگامانه تماشاگران مخاطبان را شگفت‌زده و مجذوب می‌کنند و حتی با ترکیب بسیاری از ابزارهای پرطرفدار صنایع گوناگون را به تحولی شگرف می‌رسانند. هوش مصنوعی قادر است مرزهای آنچه فناوری می‌تواند به آن دست پیدا کند را تغییر داده و غیرممکن‌ها را ممکن کند.

قصه خوانندگانی که تئاتری شدند/استراتژی یا تابوشکنی مسئله این است؟ چهارشنبه 31 مرداد 1403 01:20
به بهانه اجراهای جدید؛

قصه خوانندگانی که تئاتری شدند/استراتژی یا تابوشکنی مسئله این است؟

حضور تعدادی از خوانندگان مطرح موسیقی در جریان اجرای عمومی آثار نمایشی از جمله اتفاقات و فرآیندهای جدیدی است که طی ماه‌های اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته است.

نبرد رستم و سهراب یا نبرد با تئاتر!/ ویروسی که به جان گیشه افتاد سه شنبه 9 مرداد 1403 21:53

نبرد رستم و سهراب یا نبرد با تئاتر!/ ویروسی که به جان گیشه افتاد

این روزها سامانه فروش بلیت نمایش «نبرد رستم و سهراب» بهای ۵۹۰ تا یک میلیون ۳۵۰ هزار تومانی را برای این نمایش تعیین کرده است؛ قیمتی که به طور حتم برای گروه سودآور ولی بدعتی غلط در تئاتر است.

ابربحران تئاتر؛ مدیریت تئاتر چهارشنبه 6 تیر 1403 18:11
بازخوانی مشکلات تشدیدشده صحنه نمایش رسمی در سال‌های اخیر

ابربحران تئاتر؛ مدیریت تئاتر

چند سال اخیر را می‌‌توان روزگار به کما رفتن فرهنگ، هنر و اندیشه ایران دانست. تراکم بحران‌هایی که از ۱۳۹۸ به این‌سو در جامعه جمع شده بود، همه ساحات فرهنگ را در شوک فرو برده بود. انتخاب رئیس‌جمهور فقید و بعدتر اعتراضات سال ۱۴۰۱ بخش زیادی از عاملان فرهنگ را نه با این پرسش که چه کنند، بلکه با این مسئله مواجه کرد که اساساً باید کاری کنند یا نه و همین یک دوراهی همیشگی در تاریخ ما به‌وجود آورد؛ دوراهی‌ای که تهش هرچه باشد، هرگز بهبود وضعیت فرهنگ و اندیشه نبوده است.

نگاهی به روند نمایش‌نامه‌خوانی و اجرا‌خوانی در ایران/ نمایش‌نامه‌خوانی، علاج یا راهی برای گریز؟ شنبه 5 خرداد 1403 13:26

نگاهی به روند نمایش‌نامه‌خوانی و اجرا‌خوانی در ایران/ نمایش‌نامه‌خوانی، علاج یا راهی برای گریز؟

نمایش‌نامه‌خوانی، شیوه اجرائی متفاوتی از نمایش‌نامه‌ است که علاقه‌مندان بسیاری دارد. شیوه‌ای که در سال‌های گذشته، از سوی بسیاری از اهالی تئاتر در ایران اجرا شده است و درعین‌حال مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند! چهارشنبه 8 فروردین 1403 14:40

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!

سال ۱۴۰۲ برای تئاتر ایران با برگزار نشدن جشنواره تئاتر دانشگاهی، فروش قابل توجه چند نمایش، آغاز طرح حریم تئاتر شهر، به سرانجام‌ نرسیدن وضعیت صنفی تئاتر و چند اتفاق دیگر همراه بود.

جنجال بلاگرهای اینستاگرام در تئاتر؛ ماجرا چیست؟ دوشنبه 21 اسفند 1402 16:28

جنجال بلاگرهای اینستاگرام در تئاتر؛ ماجرا چیست؟

وزیر ارشاد و معاونانش باید پای تماشای تئاترهای بنشینند که جوان‌ها بازی یا کارگردانی می‌کنند. نباید سیاست‌های ارشاد به سمتی برود که اگر یک اجرا حاوی نقدهای اجتماعی و سیاسی بود زیر ضرب باشد و اگر یک اجرا حاوی این موارد نبود، اما سخیف بود به راحتی و بدون هیچگونه فشاری اجرا شود. من شرمنده ام.

نگاه غیرمدنی به نهاد مدنی هنرمندان/ خانه تئاتر هرگز فرصت مستقل شدن پیدا نکرد و سهم چندانی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد سه شنبه 21 آذر 1402 17:59
دو هنرمند از موانع کار جدی صنفی در «خانه تئاتر» می‌گویند

نگاه غیرمدنی به نهاد مدنی هنرمندان/ خانه تئاتر هرگز فرصت مستقل شدن پیدا نکرد و سهم چندانی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد

به گفته گودرزی «گردش مالی در حوزه تئاتر بسیار پایین است و امکانات ناچیز و فرسوده». او می‌گوید: «نگاه دولت نسبت به تئاتر واقعی نیست. در چنین وضعیتی اصلا شرایطی برای خانه تئاتر به عنوان یک نهاد تاثیرگذار به وجود نیامده است. با لایحه‌هایی که دولت به مجلس ارایه کرد، هرگز فرصتی به وجود نیامد تا خانه تئاتر به نهادی متشکل و مستقل بدل شود. با مستقل شدن خانه تئاتر زمینه‌ای برای فعالیت آن در سطح کشور به وجود می‌آید. متاسفانه در بیشتر مناسب‌های تئاتری خانه تئاتر سهمی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها ندارد.

بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی؛ مظنونین همیشگی شنبه 4 آذر 1402 15:26
بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی با گفتارهایی از: صدرالدین زاهد، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان، محسن حسینی

بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی؛ مظنونین همیشگی

صدرالدین زاهد: «فراموش نکنیم که دو عاملِ اساسی، سامان‌دهنده تئاتر هستند؛ نویسنده و بازیگر. عامل اول که نویسنده باشد، عاملی تفکری است و اغلب اوقات در تنهایی خویش ساما‌ن‌دهنده متن نمایشی است و با وجود اینکه به‌عنوان مثال در فرانسه در جلد نمایشنامه‌های چاپ‌شده از عباراتی چون «تئاتر مولیر» استفاده می‌شود اما این کتاب‌های چاپ‌شده، تئاتر نیستند بلکه نمایشنامه‌هایی متعلق به حوزه ادبیات دراماتیک هستند. یکی از شاخص‌ترین وجوه این نامه‌های نمایشی یا نمایشنامه‌ها، دیالوگ یا گفت‌وگو است. این گفت‌وگوهای نمایشی با دموکراسی و آزادی در رابطه‌ای تنگاتنگ‌اند.

نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی؛ درام‌‏هایی برای پستوخانه‌‏ها دوشنبه 17 مهر 1402 15:57
نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی در یک سال اخیر در گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور، محمدامیر یاراحمدی و حمیدرضا نعیمی

نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی؛ درام‌‏هایی برای پستوخانه‌‏ها

نمایشنامه‌نویسان این روزهای تئاتر ایران چه به‌قول حمیدرضا نعیمی بنویسند و در پستوی خانه بگذارند، چه به‌عقیده بهروز غریب‌پور ‌باید تأمل کنند و چه به‌گمان محمدامیر یاراحمدی ناامید از اینکه بتوانند به وظیفه اصلی خود؛ نقد بحران‌های توسعه را انجام دهند دست از کار بکشند، در یک‌چیز مشترکند؛ بسیاری‌شان این روزها غایبند و اجرای اثر براساس نمایشنامه ایرانی اگر با بازتولید نمایشی پرفروش در مجموعه تئاتر شهر و بازپروراندن الگوی همان نمایش پرفروش در سالنی دیگر نفسی هم بکشد بیشتر به تنفسی مصنوعی یا به‌قول یاراحمدی، پرداختن به شبه‌مسئله‌ها در غیاب مسائل اصلی می‌ماند. 

رنج پرده نشینان سه شنبه 4 مهر 1402 12:59
نگاهی به وضعیت اهالی پشت‌صحنه تئاتر پس از رویدادهای پاییز 1401 تاکنون

رنج پرده نشینان

ریزش در میان اجراکنندگان تئاتر و رویش نیروهایی که برخی‌شان به فرمان، روی صحنه آمدند بسیاری از اهالی پشت‌صحنه تئاتر را به صرافت ترک صحنه انداخت و در کنار آن جوانانی که هنوز مناسبات اجرایی حرفه‌ای را نیاموخته بودند، پیشنهادی پیش روی این هنرمندان گذاشتند که دلزده‌شان کرد. ریزش تماشاگران تئاتر هم که مستقیماً بر گیشه و به‌تبع‌آن دستمزد این هنرمندان که همواره اولین کسانی‌اند که حق و حقوق‌شان با کسورات مواجه می‌شود، تاثیرگذار بود تا درنهایت گسستی ایجاد شود که اگرچه ناخوشایند اما به‌ظاهر اجتناب‌ناپذیر است.

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر دوشنبه 12 تیر 1402 18:46

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر

در عصر حاضر، هوش مصنوعی (AI) به یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شده است. این فناوری نه تنها در زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی تأثیر بسزایی داشته، بلکه در حوزه هنر، تئاتر و سینما نیز ارتقاء‌های قابل توجهی را به همراه داشته است. در این گزارش، به بررسی تأثیر هوش مصنوعی در این حوزه‌ها و همچنین معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

حریم تئاتر شهر تنگ‌تر شد! چهارشنبه 3 خرداد 1402 02:10

حریم تئاتر شهر تنگ‌تر شد!

حریم تئاتر شهر با استقبال فلافل و جگرفروشان، تنگ تر شد به نحوی که پس از جمع آوری گذر فرهنگی که بیشتر گذر غذا فروشی بود، هنوز آثار حضورشان در این محدوده باقی است.

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ» یکشنبه 20 فروردین 1402 14:17
گزارشی از بنای قدیمی تئاتر ایران؛

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ»

ساختمان قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر بیش از یک دهه است که تبدیل به مخروبه شده و به جای اینکه بازسازی و تبدیل به مکانی برای تئاتری‌ها شود، این روزها انبار نگهداری مصالح ساختمانی است.

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات دوشنبه 15 اسفند 1401 09:21

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات

مرور ساده وضعیت و شیوه گردش قدرت در خانه تئاتر نشان می‌دهد چرا این تشکیلات بعد از 22 سال موفق به اجرای قابل اعتنای بندهای چهارده‌گانه «موضوع فعالیت‌ها»ی مندرج در اساسنامه‌اش نشده و موضوع انتخاب مدیرعامل را به صنف سینما باخته است.

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد یکشنبه 14 اسفند 1401 23:25

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد

شامگاه پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ چهارمین «جشنواره نمایش کَل گراش» با حکم دادستان گراش (شهری در جنوب استان فارس) در میانه راه متوقف شد. در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است.

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند چهارشنبه 10 اسفند 1401 12:08
کارویژه امروز تبدیل آگاهی به فرم اجرایی و تصاحب فضاهای تازه است

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند

رضا سرور: «این میزان دموکراسی که در اجراهای متاخر مشاهده می‌شود، هرگز در سنت‌های تئاتر ایران دیده نشده است. به نظر من این شهامت، امروز از بیرون، جامعه و ارتباط با تئاتر جهان به تئاتر ما تزریق می‌شود.

 تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟ چهارشنبه 3 اسفند 1401 23:14
مروری بر بعضی رویکردهای مدیریت تئاترهای خصوصی و دولتی برای سلیقه‌سازی

تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟

مدیران سالن‌های خصوصی و دولتی امروز توانایی برقراری ارتباط موثر با هنرمندان با استعداد و موثر، ایجاد امکانات مورد نیازِ آنها برای اجرا، برنامه‌ریزی مناسب با هدف درآمدزایی و البته دریافت حق اساسی‌ خود از محل بودجه عمومی کشور را ندارند. با وجود فشار رو به فزونی انواع شوراهای نظارت که به چشم‌پوشی و انصراف هنرمندان جریان‌ساز (نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، برنامه‌ریز، طراح صحنه و ...) منجر شده، نمی‌توان کاستی‌های مدیریتی مجموعه‌های خصوصی و دولتی را در به وجود آمدن این غیاب و کناره‌گیری بی‌تاثیر دانست