چهارشنبه , ۱۳ فروردین, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 36
یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت

یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت

نمایش بی‌پدر به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات در سالن لبخند در حال اجراست. این نمایش برگرفته از داستان آشنای شنگول، منگول و حبه‌انگور است ولی با پیکربندی متفاوت. این پیکربندی داستانی به موضوع از خودبیگانگی می‌پردازد، موضوعی که در چندین وضعیت قابل تعمیم است.

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون هولم˝ / کالبد شکافی اسارت انسان نو دوشنبه 16 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون هولم˝ / کالبد شکافی اسارت انسان نو

˝سیستم گرون هلم˝ نام نمایشی است از نویسنده‌ای اسپانیایی به نام گالچران که این نمایشنامه را در آغاز دهه نخستین سال ۲۰۰۰ نوشته است. اجرای این نمایش در اسپانیا و بیش از سی کشور، این نویسنده را به شهرتی جهانی رسانده است.

نگاهی به نمایش ˝یوبیستومه˝/ قضاوت بدون مصلحت‌اندیشی دوشنبه 16 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝یوبیستومه˝/ قضاوت بدون مصلحت‌اندیشی

نمایش ˝یوبیستومه˝ نیما نادری، مربوط به احوالات آدم‌های دهه شصت است که با گذشت سه دهه بدون مصلحت‌اندیشی مورد قضاوت قرار گرفته است.

نقدی بر نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح» چهارشنبه 4 تیر 1393 00:00

نقدی بر نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح»

حیف، حیف... این مرثیه‌ای است که بازیگران زن نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح» با صدای بلند فریاد و ضجه می‌زنند. مرثیه آدم‌هایی که زیر خاک خوابیدند و آنها زنده ماندند تا تقاص خون آنها را پس بگیرند. پیروزی برای آنها، در ریختن خون طرف مقابل تعریف شده است و تا خون دشمن به خاک نریزد، داغ عزیزانشان سرد نمی‌شود.

تاملی بر نمایش «دن‌کامیلو»/ در بطن یک کمدی چه می‌گذرد؟ چهارشنبه 4 تیر 1393 00:00

تاملی بر نمایش «دن‌کامیلو»/ در بطن یک کمدی چه می‌گذرد؟

آنچه در نمایش دن‌کامیلو رخ داده تضاد و رویارویی کمیک در باطن اثر است. چالش آدم‌هاست که کمیک است و برای همین «دن‌کامیلو» یک کمدی آسان اما قابل بازتولید است که ماهیتا لحظه‌ها و موقعیت‌های کمیکش ایجاد کشمکش می‌کنند و به لحاظ دراماتیک پیش‌رونده هستند.

نقد/ نمایش ˝ردپای صورتی˝ کار آروند دشت‌آرای یکشنبه 1 تیر 1393 00:00

نقد/ نمایش ˝ردپای صورتی˝ کار آروند دشت‌آرای

˝ردپای صورتی˝ نمایشی برگرفته از پلنگ صورتی مشهور است که این روزها باب شده بر اساس متون و آثار نمایشی (فیلم، سریال و پویانمایی) دیگران چنین آثاری برای صحنه آماده و اجرا می‌شود. بنابراین در حال حاضر مرسوم است که تبادلاتی برای انجام آثار نمایشی صورت گیرد تا بر اساس مدیوم‌ها و متون دیگران آثار تازه‌ای به صحنه آورده شود. شاید مشکلی در این رد و بدل شدن‌ها نباشد که این ظاهر قضیه است. افراد سطحی‌نگر شاید به راحتی پذیرنده هر اتفاقی باشند.

نقد نمايش «گلوله‌رو گذاشت تو اسلحه... »/ضرورت‌هاي ناديده شنبه 24 خرداد 1393 00:00

نقد نمايش «گلوله‌رو گذاشت تو اسلحه... »/ضرورت‌هاي ناديده

فيروزي توانسته تا حدود زيادي به آنچه در پي تجربه كردن بوده، دست يابد. گرچه اجراي او مي‌توانست با حذف برخي زايدات به اجرايي تميزتر و كامل‌تر بدل شود اما همين حالا هم فرمي قابل‌قبول دارد كه در تناسب با محتوا مي‌تواند تماشاگر را درگير كند.

نقد/ نمایش «من، آنتیگونه و دیگران»/ پایان امید بخش جمعه 23 خرداد 1393 00:00

نقد/ نمایش «من، آنتیگونه و دیگران»/ پایان امید بخش

نمایش ˝ من، آنتیگونه و دیگران˝ سوسن رحیمی اگرچه نگاهی به تراژدی ˝آنتیگونه ˝سوفکل دارد اما پایانی امید بخش را نوید می‌دهد.

نقد/ نمایش «ازدواج های مرده»/مرگ در درون گنجه به کمین نشسته است دوشنبه 19 خرداد 1393 00:00

نقد/ نمایش «ازدواج های مرده»/مرگ در درون گنجه به کمین نشسته است

نمایش‌نامه «ازدواج های مرده» نوشته «آزیا سرنچ تودوروویچ» و به کارگردانی محمدحسین میربابا این روزها در تماشاخانه مان روی صحنه رفته است.

نقد تئاتر/ «دن کامیلو»، بدون حرفی بزرگ و به دور از شوخی‌های سبک یکشنبه 18 خرداد 1393 00:00

نقد تئاتر/ «دن کامیلو»، بدون حرفی بزرگ و به دور از شوخی‌های سبک

نمایش «دن کامیلو» در جذب تماشاگر موفق بوده است و بدون آنکه بخواهد حرف بزرگی بزند با داستانی به دور از شوخی‌های سبک و حفظ وقار تماشاگر را راضی روانه خانه می‌کند.

نقد نمایش «درستکارترین قاتل دنیا»/ اجرایی به دور از کلیشه و ساده جمعه 16 خرداد 1393 00:00

نقد نمایش «درستکارترین قاتل دنیا»/ اجرایی به دور از کلیشه و ساده

منصور نصیری در مقام کارگردان همگام با نمایش‌نامه، اجرایی به دور از کلیشه و ساده به روی صحنه برده است. دکور صحنه که متشکل از یک دیوار ساخته شده از روزنامه است، تداعی‌گر مناسبی برای خلق فضای قتل با چاشنی شوخی است

نقدی بر نمایش گلوله رو گذاشت توی اسلحه... به کارگردانی شایان فیروزی جمعه 16 خرداد 1393 00:00

نقدی بر نمایش گلوله رو گذاشت توی اسلحه... به کارگردانی شایان فیروزی

بارها، برای خیلی ها، در لحظات مختلف از گذران روز، پیش آمده که به مرگ به مثابه راه نجات و به خودکشی، به عنوان آخرین راه حل نگاه می کنند. ولی واقعا چند نفر هستند - که به هر دلیل - «ماشه را نکشند»! نمایش ˝گلوله رو گذاشت توی اسلحه دستشو گذاشت روی ماشه، نوک اسلحه رو گذاشت روی شققیه‌اش، ماشه رو نکشید˝ درباره همین آدم‌هایی است که می خواهند ماشه را بکشند، ولی نمی‌کشند.

یادداشتی درباره نمایش «آخرین برگ» /2 سال صلح ایرانی در جهان دوشنبه 12 خرداد 1393 00:00

یادداشتی درباره نمایش «آخرین برگ» /2 سال صلح ایرانی در جهان

نمایش آخرین برگ، بشر با تکنولوژی روز بر قدرت کلان خویش اشاره می‌کند. جنگ‌های روباتیک شاید مهم‌ترین جنگ آینده بشری باشد که با توجه به بی‌احساس‌بودن روبات‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ‌های سختی را پیش‌رو داشته باشیم.

نقد/ نمایش ˝آخرین برگ˝/ حرکتی برای جهانی شدن پنجشنبه 8 خرداد 1393 00:00

نقد/ نمایش ˝آخرین برگ˝/ حرکتی برای جهانی شدن

آخرین برگ نمایشی که از ایران عزیز ما اجراهایش را شروع کرده و قرار است به مدت دو سال در سراسر جهان اجرا شود، درباره ی صلح و دوستی است. اینکه یک گروه ایرانی از دیگران دعوت کرده تا در اجرای یک نمایش بین المللی شرکت کند، حرکتی خلاقه و نو است که تئاتر ما بیش از هر چیزی به آن نیاز دارد به دلیل آنکه ما در چنین حرکت ها و جریان هایی هم می توانیم خودمان را مطرح کنیم و هم با آخرین دستاوردها و شیوه ها و فنون نمایشی آشنا شویم.

نقد/بازآفرینی یک شخصیت یا تقلا برای روی صحنه بودن؟ سه شنبه 6 خرداد 1393 00:00
نگاهی به نمایش «ردپای صورتی»

نقد/بازآفرینی یک شخصیت یا تقلا برای روی صحنه بودن؟

برخلاف برخی افراد که این نمایش را یک تجربه نو معرفی کردند باید گفت «ردپای صورتی» نمایشی کسالت‌آور است، نمایشی که حتی از مسیر معرفی شده‌اش بیرون می‌زند.

نقد/نمایش دنیای مطربان پس از مرگ در «طورپ و طرب» دوشنبه 5 خرداد 1393 00:00

نقد/نمایش دنیای مطربان پس از مرگ در «طورپ و طرب»

نمایش «طورپ و طرب» داستانی متفاوت از دنیای پس از مرگ در بستری شاد و موزیکال دارد، تکیه تقیانی‌پور و نوری بر عنصر مرگ و روایت کارهای گذشته افراد، فرآیندی اخلاقی را به وجود آورده است که ذره ذره و با عنصر طنز به مخاطب انتقال پیدا می‌کند.

نقد نمایش«قصه ظهر جمعه»/نوستالژیا، تداومِ هراس است شنبه 3 خرداد 1393 00:00

نقد نمایش«قصه ظهر جمعه»/نوستالژیا، تداومِ هراس است

از منظر نقد آکادمیک، نمایش قصه ظهر جمعه نمایشی ناتورالیستی نیست. آیا اینکه یک نمایش به بازنمایی دقیق شخصیت، مکان و زمان و روابط میان آنها می پردازد، الزامی برای ناتورالیستی بودن آن است؟ ناتورالیسم بعنوان شیوه ای از اندیشیدن متکی بر پوزیتیویسم و علم گرایی است.

نقد/ داستان آن کاسه‌های فلزی شنبه 3 خرداد 1393 00:00
تأملی بر نمایش˝ آخرین نامه˝ نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

نقد/ داستان آن کاسه‌های فلزی

در خوانش نمایش ˝آخرین نامه˝ مهرداد کوروش‌نیا لایه بیرونی اثر است منتهی به زبان و نسبت آدم‌ها و در نهایت رویکرد اثر به موضوع می‌شود.

نگاهی به نمایش «سه روایت از زندگی»/ طنزی انتقادی از انحطاط انسانی یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 00:00

نگاهی به نمایش «سه روایت از زندگی»/ طنزی انتقادی از انحطاط انسانی

نمایش طنز- انتقادی «سه‌روایت از زندگی» نوشته یاسمینا رضا، نویسنده ایرانی- فرانسوی، که نمایش‌هایش در سطح جهانی شهرت دارد، به کارگردانی و بازیگری سیما تیرانداز و بازی لیلی رشیدی، رضا مولایی، امیرکاوه آهنین‌جان و ندا گلرنگی هر شب ساعت 20 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

«آنتراکت بی‌آنتراکت»؛ یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن شنبه 27 اردیبهشت 1393 00:00

«آنتراکت بی‌آنتراکت»؛ یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن

با علم به محاسن متن ژان میشل ریب، به تماشای نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» نشستم. اما در اجرای مقتدی چیزی جز یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن نبود.

دیدن «تانگوی تخم مرغ داغ» از جایگاه تماشاگران شنبه 27 اردیبهشت 1393 00:00

دیدن «تانگوی تخم مرغ داغ» از جایگاه تماشاگران

من به عمد از جایگاه تماشاگر برای تماشای «تانگوی تخم مرغ داغ» اشاره ‌می‌کنم تا شاید بتوان متوجه عمق فاجعه شد و به این نتیجه رسید که اجرای این نمایش در شرایط کنونی هیچ الزامی نداشت.