وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامهریزی و سیاستگذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدتها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت میگیرد.
بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی تخصصی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است. این مجموعه در تقابلی متضاد با حوزه هنری و سازمان اوج تصمیم گرفته است که اصلا هزینهای برای تئاتر نکند، بلکه آن چیزهایی را هم که دارد از دست بدهد. در رابطه با این بنیاد زیاد نمیتوان سخن گفت؛ چراکه از ابتدای امسال استفادهای از بودجه بیش از 2 میلیاردی تولید تئاتر آن در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گاوصندوق است و تازه دو هفته پس از 10 ماه متوجه شدند که اصلا انجمن تئاترشان مدیر ندارد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 73 فرهادی نمایش «ماشیننشینها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته است، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده و فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن بهعنوان نویسنده زده است. هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی بهعنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده است. با این حال اصغر فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمیداند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.
از صدیقه دولتآبادی پنج نمایشنامه در دست داریم که همه آنها در کانون بانوان و توسط خود او و سایر زنان عضو کانون در آن سالها اجرا شدهاند: «پریروز، دیروز، امروز» 1316، «مرد نادان» 1321، «زندگی ایلیاتی» 1321، «من مدیره زندگی و مادر میخواهم» 1322 و «زندگی چیست» 1322 آثاریاند به قلم او.
۱۸ اثر نمایشی برای گروه سنی بزرگسال و ۶ نمایش ویژه رده سنی کودک و نوجوان در تماشاخانههای تهران روی صحنه رفته است.
خاطرات ناصر جبلی ( پدر بازیگر سینمای ایران حمید جبلی) با عنوان « خاطرات ساکن خیابان آمل» با ویرایش و دراماتورژی هومن ظریف منتشر شد.
«تالار هنر» بعد از اینکه به مدت ۴۵ روز اجرایی نداشته است، از امروز دوشنبه ۱۶ آبان میزبان اجرای نمایش «شاهزاده خانم و کلاغهای تاج طلا» میشود.
نیما آقاخانی که به تازگی اجرای نمایش «آبا» را در تالار مولوی آغاز کرده است، گفت: دنبال پول در آوردن نبودیم ولی میخواستیم حرفمان را بزنیم.
علاقهمندان به شرکت در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر که امکان بارگذاری فیلم آثار خود در سامانه جشنواره را ندارند، میتوانند فیلم آثار را در لوح فشرده به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
برنامه این هفته تالارهای نمایشی تئاتر شهر در حالی اعلام شد که یک اثر نمایشی جدید از روز دوشنبه شانزدهم آبان ماه در تالار قشقایی مجموعه اجرای خود را آغاز می کند.
مهدی شاه پیری نویسنده و کارگردان نمایش «شفیره» عنوان کرد فعلا قصد ادامه اجراهای این نمایش را ندارد و در فرصتی مناسبتر این اثر را به صحنه میبرد.
تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر سیزدهم آبانماه به دلیل همزمانی با سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) اجرایی ندارند.
نمایش «آبا» که اجرای خود را در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی آغاز میکند، اثری است درباره جایگاه و اهمیت مادر در زندگی است.
دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در اطلاعیهای فراخوان و شرایط شرکت گروههای نمایشی در بخش بینالملل را اعلام کرد.
بهرام شاه محمدلو جوانکی ۲۰ ساله بود که به عنوان معلم تئاتر از مدرسه نابینایان سردرآورد. او حالا باید مربی نوجوانان نابینا و کمبینایی میشد که در این مدرسه مشغول تحصیل بودند.
در هیاهوی تعطیلی تماشاخانهها برخی از مدیران تماشاخانهها و گروههای نمایشی تصمیم گرفتند تا با اجرای نمایش، فعالیت خود را آغاز کنند؛ نمایشهایی که به شکل جسته و گریخته در سالنها روی صحنه میروند.
مهتاب نصیرپور از مسئولان میخواهد مقوله خشکسالی را به عنوان معضلی اجتماعی در نظر بگیرند و به آن نگاه سیاسی نداشته باشند.
آدم با بعضی از آدم ها نمی داند کِی و چگونه آشنا شده و دوستی با آنها از کجا شروع شده است. مرتضی احمدی از همین دست آدم ها بود. او ۳۴ سال قبل «داش مشتی جذاب» قصه ای شد که مسعود فروتن از همان ابتدا خود او را در این نقش متصور شده بود.
شاهین سرکیسیان 1345 فوت میکند و تمام آنهایی که با او کار کرده بودند، میدانستند ماجرا از چه قرار است چرا هیچ یک جریان را در آن سالها رسانهای نکردند، فاش نکردند و طرح مساله به بعد از انقلاب منتقل شد؟ یکی از نظریههایم این است، چون کسانی که در واقعه دستی داشتند در مسند قدرت مراکز تئاتری قرار میگیرند و اگر کسی حرفی میزد باید با تئاتر و صحنه خداحافظی میکرد.
کنشهای اجتماعی ما به واسطه شکلگیری راههای ارتباطی نوین دستخوش تغییرهای خیرهکننده و سریع شده. شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای ارایهدهنده خدمات ارتباطات تصویری، تلفنهای هوشمند، اینترنت فراگیرِ جهانی و غیره، تمام اینها شهروندان را به یکدیگر نزدیک کرده و به شبکهای از پیوندها و باورهای مشترک دامن زده است. فرهنگِ انسان قرن بیست و یکم به مراتب با انسان قرن بیستم تفاوت دارد؛ خواستههای اجتماعی و کنشهایش دگرگون شدهاند. تئاتر باید تصمیم بگیرد به نیازهای زمانه خودش چگونه پاسخ میدهد؟ مثل دوران web2 یا زمانه نفوذ روزافزون web3 البته اگر اینترنت قطع نباشد!
هوشنگ هیهاوند، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر که چند روز پیش در بیمارستان «امید» بستری شده بود، امروز دوشنبه ۹ آبان ماه مرخص شد.