سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
پیکر احمد دامود، بازیگر، مترجم و مدرس تئاتر، ظهر امروز شنبه ۲۷ اسفند ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
حنیف مظفری از اجرای ۲ نمایش «چند مرد و چند زن» و «ورود آدمها ممنوع» در ایام نوروز خبر داد.
در سالی که پشت سر گذاشتیم، تئاتر شرایط عجیبی را تجربه کرد و برای مدتها تعطیل شد و هنوز هم البته به شرایط عادی برنگشته است.
رادیو نمایش امسال با گرامیداشت یاد و خاطره زندهیاد علی حاتمی، نسخه نمایش رادیویی «حسن کچل» را روی آنتن میبرد.
سالن «سوآن تئاتر» کمپانی رویال شکسپیر انگلستان بعد از تعطیلی کرونایی و بازسازیهایی که در آن صورت گرفت، فعالیت خود را از سر میگیرد.
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با انتشار پیامی، درگذشت احمد دامود، هنرمند و استاد پیشکسوت تئاتر را تسلیت گفت.
میتوان نمایش تاناکورا را اجرای متوسط از یک نمایشنامه متوسط دانست. این البته در زمانهای که اغلب اجراها کیفیت لازم را ندارند میتواند نکتهای مثبت تلقی شود. اما تئاتر این روزها برای فراتر رفتن از این عسرت و حسرت، به جسارت و دانش بیشتری نیاز دارد. شاید ترکیب خلاقیت، نابهنگامی و امر نو. از یاد نبریم که حضور شخصیت اوشین تاناکورا در نمایش «چشم برهم زدن» محمد زیکساری چقدر مخاطبان را شگفتزده میکرد اما در نمایش تاناکورا، همان حضور همیشگی این سالها است و نوعی عقبگرد.
شهرام کرمی که این روزها بیشتر در کار نوشتن است، امید دارد سال آینده نمایشی را به صحنه بیاورد.
پیکر احمد دامود ـ مدرس، بازیگر و مترجم تئاتر ـ که بامداد امروز از دنیا رفت، پس از بازگشت فرزندش به کشور، به خاک سپرده خواهد شد.
احمد دامود نویسنده، پژوهشگر، مدرس، مترجم و بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در ۸۴ سالگی درگذشت.
مالک پردیس تئاتر خصوصی شهرزاد در نامهای خطاب به وزیر ارشاد نوشت: «به سبب بیکفایتی مسئولان امر در مرکز هنرهای نمایشی و بازیهای روانی و رفتارهای سلیقهای این نهادِ زیر دستِ شما (مشخصا شورای نظارت و ارزشیابی) و نیز دروغهای مکرر، پردیس تئاتر شهرزاد همانند دیگر مجموعههای خصوصی فرهنگی در شُرف تعطیلی و اضمحلال قرار گرفته است.»
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی از نیمه خردادماه تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸۹ مجوز صادر کرد.
در سالی که در پایانش هستیم، خانواده تئاتر شرایط عجیبی را تجربه کردند. آنها قرار بود بعد از دو سال کرونا کار کنند و نمایش روی صحنه ببرند و مخاطب داشته باشند، اما اتفاقاتی افتاد آنها باز هم خانهنشین شدند.
پنج نمایشنامه سری نخست مجموعه «صحنه کاغذی» با آثاری از نادر برهانی مرند، مهدی میرباقری، محمد مساوات، صحرا رمضانیان و بهزاد صدیقی منتشر شد.
با حضور ۱۶ نویسنده از ۱۰ استان کشور، دهمین کارگاه فصلی پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» بیست و پنجم اسفند در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می شود.
نمایش «او کیست؟» به کارگردانی ارس راد که به موضوع ادعای عجیب یک کودک می پردازد روزهای پایانی هفته در ۲ نوبت روی صحنه تماشاخانه سیمرغ میرود.
میکائیل شهرستانی قصد دارد نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بیاورد.
سه نمایش به صحنه رفته در تالار های قشقایی، سایه و کارگاه نمایش تئاتر شهر شامگاه روز دوشنبه بیست و دوم اسفندماه با قدردانی رئیس این مجموعه از کارگردانان این آثار نمایشی به اجرای خود پایان دادند.
آگوستو بوآل در مقدمه کتاب «تئاتر ستمدیده» یا آنچه «تئاتر ستمدیدگان» ترجمه شده، به چرایی این موضوع اشاره دارد که چرا «باید برای تئاتر ستیز کرد؟» به عقیده او «طبقات حاکم پیوسته سعی میکنند تئاتر را زیر سلطه خود نگه دارند و از آن به صورت ابزار استفاده کنند.» عملی که به «دگرگونی مفهوم تئاتر» منجر میشود. نگاهی به بعضی نمایشها که در هفتهها و ماههای اخیر روی صحنه رفتهاند، نشان میدهد نظر بوآل تا چه اندازه میتواند بر بال زمان نشسته و به جغرافیاهای متفاوت سفر کند.
وزیر مختار سفارت ژاپن در جمهوری اسلامی ایران شامگاه روز یکشنبه بیست و یکم اسفندماه با حضور در«کارگاه نمایش» ضمن تماشای نمایش« هایکوی پاروزن یکدست» با سید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر نیز دیدار کرد.