سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
رابرت ویلسون، مشهور به باب ویلسون، یکی از رادیکالترین و شاعرترین چهرههای تئاتر معاصر، که با نام مستعار معمار نور، فضا و زمان شناخته میشود، طی بیش از شش دهه فعالیت هنری، تأثیری عمیق بر تئاتر، اپرا، هنرهای تجسمی و طراحی گذاشت. این هنرمند متولد تگزاس، با بیش از ۲۰۰ اثر تجربی و مرزشکن، به تغییر نحوه درک ما از عناصر بنیادی تئاتر کمک کرد و همواره بر وحدت زبان بصری صحنه تأکید داشت.
جواد مولانیا، کارگردان کنسرتنمایش موزیکال «بتهوون»، اعلام کرد که دور دوم اجراهای این اثر پس از وقفه ناشی از جنگ ۱۲ روزه و ایام محرم و صفر، دوباره به صحنه باز خواهد گشت. این نمایش که قرار بود در کاخ نیاوران اجرا شود، به دلیل شرایط ناگهانی متوقف شد اما مولانیا وعده داد که با تغییراتی از جمله حضور گلاره عباسی به جای لیلی رشیدی و ارکستری بزرگتر، پس از پایان ماه صفر روی صحنه میرود.
ابهام پیرامون عنوان «مدیرکل» یا «سرپرست» برای رضا مردانی، رئیس جدید ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از یک ماه از انتصاب او همچنان ادامه دارد. این تناقض در اخبار رسمی منتشر شده از سوی این وزارتخانه، به ایجاد حواشی جدیدی دامن زده و نشان از عدم هماهنگی در بدنه معاونت امور هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی دارد.
نمایش «آن سوی فسانه» به کارگردانی مینو ملکی و نویسندگی مهرنوش بلمه، بازخوانی جدیدی از یکی از شخصیتهای زن شاهنامه است. این نمایش با رویکردی زنانه و با حضور ۸ بازیگر زن، از نیمه مرداد در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود.
مشکل افت فشار و قطعی آب در تماشاخانه سنگلج که باعث بروز دشواری برای تماشاگران و کارکنان شده بود با نصب منابع جدید و تعمیر پمپ برطرف شد.
کنسرتنمایش موفق «ایرج، زهره، منوچهر» به تهیهکنندگی مسعود والا و کارگردانی مهرداد آبجار، از آبان ۱۴۰۳ روی صحنه رفته و با پشت سر گذاشتن ۲۰۰ اجرا و جذب بیش از ۶۰ هزار مخاطب، به فروشی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان دست یافته است. در ادامه این استقبال، سیاوش چراغیپور به جمع بازیگران این نمایش پیوست و جایگزین امیر غفارمنش شد.
بیستوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی هنرهای اجرایی «هایفست» ارمنستان امسال میزبان نخستین بازار منطقهای تئاتر خواهد بود. این رویداد که از ۱۱ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۴ (۳ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵) در ایروان برگزار میشود، فرصتی برای گروههای نمایشی ایران، ارمنستان، گرجستان و ترکیه است تا آثار خود را برای بازاریابی جهانی ارائه دهند و با مدیران جشنوارههای معتبر دنیا ارتباط برقرار کنند.
نمایش «کلاغ چوبی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی و با نویسندگی و بازیگری هادی احمدی، در ادامه تور جهانی خود، به تازگی در فستیوال Inspiration (الهام) در شهر مسکو به صحنه رفت. این اثر، که روایتی فانتزی از عشق و هنر در دل بحران است، هر بار با بازیگری از کشور میزبان و تغییرات متناسب با فرهنگ و شرایط پیرامونی آنجا روی صحنه میرود و در جشنواره هایفست ارمنستان نیز اجرا شده بود.
رضا مردانی، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، طی حکمی آزاده انصاری را به عنوان دبیر سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان منصوب کرد. انصاری، کارگردان و تهیهکننده باسابقه تئاتر، بهویژه در حوزه نمایش عروسکی و موزیکال، سابقه تدریس در دانشگاه و داوری جشنوارههای متعدد را در کارنامه خود دارد.
نمایش «آواز خوان طاس» با طراحی و کارگردانی فرشید هدی، از روز سهشنبه ۱۴ مردادماه در مجموعه تئاتر شهر آغاز به کار میکند. همزمان با آغاز بلیتفروشی این اثر کمدی ابزورد، پوستر آن نیز با طراحی آزاده مالمیر رونمایی شد.
آرش دادگر، طراح، دراماتورژ، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، به زودی نمایش «۹۱» به نویسندگی مهدی تاجالدین و تهیهکنندگی مهران واشقانی را در تئاترشهر روی صحنه میبرد. این نمایش، نسخه بازنویسی و کاملتری از «او» است که پیشتر نامزد دریافت ۶ جایزه از جشنواره تئاتر فجر شده بود.
«خُرده انسان»، تازهترین نمایش گروه تئاتر چریکه به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین کیانی، به زودی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این نمایش که داستان آن در یک قرارگاه نزدیک محل جمعآوری پسماندهای شهر تهران و با مسئولیت عجیب و پرمخاطره استوار رستمآبادی و سربازانش اتفاق میافتد، تمرینات خود را پس از وقفهای که به دلیل شرایط جنگ تحمیلی ایجاد شده بود، از سر گرفته است.
باب ویلسون (Robert Wilson)، کارگردان تئاتر آوانگارد، هنرمند تجسمی و بنیانگذار مرکز هنری واترمیل سنتر در نیویورک، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. ویلسون که به دلیل آثار تجربی و اپراهای بیکلام خود شناخته میشد، پس از «بیماری حاد اما کوتاهمدت» در آرامش از دنیا رفت. او با هنرمندان برجستهای چون فیلیپ گلس و لیدی گاگا همکاری کرده بود.
امین بهروزی، نویسنده و کارگردان نمایش «روزهای بیباران»، که در تماشاخانه هما روی صحنه است، این اثر را ترکیبی از چند قصه با محوریت عشق، جای خالی آدمها و امنیت عاطفی دانست. او در گفتوگو با خبرنگار مهر، به چالشهای بازتولید در تئاتر خصوصی ایران و ناعدالتی در تخصیص نوبت اجرا به سالنهای دولتی انتقاد کرد و خواستار بازنگری در اولویتها و حمایت از آثار باکیفیت شد.
نمایش «منگی» به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی و کاری از گروه تئاتر «آمیتیس»، در فستیوال بینالمللی تئاتر منطقهای رگیونال گرجستان روی صحنه رفت و به دلیل اجرای باکیفیت و منسجم، مورد تقدیر مدیران جشنواره قرار گرفت. این نمایش، اقتباسی آزاد از رمان «منگی» اثر ژوئل اگلوف است و پیش از این در تهران بیش از ۷۰ اجرا داشته و در جشنواره تئاتر فجر نیز نامزد جوایز متعددی شده بود.
فیلم تئاتر «مادام دوساد» به کارگردانی اینگمار برگمان، محصول سال ۱۹۹۲، روز شنبه، ۱۱ مردادماه ساعت ۱۸:۳۰ در فیلمخانه مجموعه تئاتر لبخند به نمایش درمیآید. پس از این اکران، نشست نقد و بررسی با حضور عباس غفاری به عنوان میزبان و رامتین شهبازی به عنوان منتقد تئاتر برگزار خواهد شد.
نمایش «قاب» به کارگردانی زهرا محمدی، از ۱۲ مردادماه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه خواهد رفت. این اثر که نوشته کرول فرشت و ترجمه زیبا خادمحقیقت است، پیش از این به عنوان نمایش برگزیده بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی تجربه و همچنین تندیس بهترین کارگردانی در نخستین جشنواره آتلیه تئاتر تازه را کسب کرده است.
دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی و سنتی از پژوهشگران و هنرمندان دعوت کرد تا چکیده مقالات پژوهشی خود را با محوریت بررسی و حفظ هنرهای نمایشی آئینی و سنتی، تا تاریخ ۲۳ مردادماه برای شرکت در دهمین سمینار بینالمللی نمایشهای آئینی و سنتی ارسال کنند. مقالات پذیرفته شده در هفته نخست مهرماه ارائه خواهند شد.
نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با علی منتظری، رئیس جهاد دانشگاهی و مدیر باسابقه تئاتر، دیدار و گفتوگو کرد. در این نشست که با حضور مدیران ارشد هنرهای نمایشی و موسیقی همراه بود، طرفین به بررسی مسائل، چالشها و چشماندازهای پیش روی تئاتر پرداختند.
برنامهای کلیدی که نقش مهمی در احیای تئاترهای شهر نیویورک در دوران همهگیری کرونا ایفا کرد، با وجود پیشبینیهای قبلی، بهزودی با کمبود بودجه مواجه خواهد شد. اتحادیه برادوی (The Broadway League) با ابراز نگرانی از این وضعیت، خواستار تمدید این برنامه حمایتی شده است.