سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
عمارت هما با سه سالن نمایشی و یک اجرای محوطهای، این شبها میزبان تماشاگران با مجموعهای از آثار نمایشی متنوع است؛ از اقتباسهای ادبی و نمایشنامههای کلاسیک تا فرمهای خلاقانه و تجربی مانند «وندینگ ماشین» که تماشاگر را به انتخاب و تماشای مینیتئاتر دعوت میکند.
نخستین رپرتوار دانشگاهی پژوهشمحور در بوتیک هنر ایران با نمایشهایی از آثار بهرام بیضایی و اجرای کارگردانان و بازیگران جوان چون سجاد ملکی، میترا آقابابایی، میلاد ترابی و شهاب سلیمیان در سالنهای مختلف این مجموعه نمایشی آغاز شد.
هفتاد و هشتمین دوره جوایز معتبر تونی شب گذشته (به وقت محلی) در نیویورک برگزار شد و نمایشهای «شاید پایان خوش» و «هدف» با دریافت بیشترین جوایز، درخشش ویژهای داشتند. نیکول شرزینگر، سارا اسنوک، کول اسکولا و دارن کریس از چهرههای شاخص این دوره بودند.
نمایش موزیکال «فیل ترانه» به نویسندگی و کارگردانی فرزانه میرزاییدامغانی و تهیهکنندگی رکسانا خلوتی از روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به مدت سه روز در تماشاخانه صحنه آبی اجرا میشود. این نمایش با حضور بازیگران کودک و نوجوان و با محوریت ماجرایی در جنگل، پذیرای تماشاگران خردسال است.
نمایش «پریزاد» به کارگردانی محمدرضا مرزبان و با حضور جمعی از بازیگران مطرح، روایتگر مهاجرت ایرانیان در دهه ۲۰ شمسی و ماجراهای یک شب برفی در قهوهخانهای متروکه است.
نخستین نمایشگاه تخصصی طراحی صحنه، لباس و آکسسوار نمایشهای موزیکال «هفتخان اسفندیار» و «نبرد رستم و سهراب» با طراحی سهیل دانشاشراقی با عنوان «تَنپوشِ پهلوان» روز گذشته (دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) در خانهٔ هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه بر اساس طراحیهای آثار صحنهای پرمخاطب حسین پارسایی، به تهیهکنندگی سیدمحمود شبیری و حسین پارسایی گردآوری شده است.
نمایش «رنگِ وجود (تنگنا)» به طراحی، نویسندگی و کارگردانی ساسان پیری از روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در تماشاخانه هیلاج اجراهای خود را آغاز میکند. این نمایش تلاش دارد با نگاهی درونی و شاعرانه، مخاطب را به تماشای تنگناهای انسانی و مواجهه با خویشتن دعوت کند.
نمایش «هیچهایک» به نویسندگی و کارگردانی ههژار رمضانی، از بیست و دوم خرداد ساعت ۱۸ در سالن ۲ مجموعه تئاتر لبخند اجراهای خود را آغاز میکند. این نمایش با بازی سبا امیری، مرتضی حقی و مبین سپاسزاده، به موضوع مرزهای مختلف زندگی میپردازد.
نخستین نشست شورای سیاستگذاری هفتمین دوره جشنواره تئاتر شهر، با حضور مقامات و هنرمندان، برگزار شد و ضمن معرفی اعضای جدید، امین اشرفی به عنوان دبیر این رویداد منصوب شد.
نمایش «آداب شکار روباه» به نویسندگی ابراهیم عادلنیا و کارگردانی محمد شاکری، با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، از ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
نمایش «پدر» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و کارگردانی ونداد صادقی از ۲۲ خرداد هر شب ساعت ۲۰ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. این نمایش روایتی پرتنش از فروپاشی یک نظام خانوادگی است؛ داستان تقابل زنی باهوش و پرقدرت و مردی که به مرور، عقل خود را از دست میدهد. در این نبرد خاموش اما بیرحم، مرز میان حقیقت و توهم، منطق و جنون، پیوسته در حال جابهجایی است.
نمایش "سیندرلای چینی" به کارگردانی و طراحی مریم کاظمی، در قالب اجراهای دوره ای آموزشی پنجمک، از ۲۶ خرداد تا ۵ تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران برای عموم مخاطبان اجرا خواهد شد. این نمایش که توسط هنرجویان آموزشگاه تئاتر مستقل و مدرسه تئاتر پردیس تئاتر تهران بازی میشود، داستان دختری به نام "پیرگل" را روایت میکند که در روزگاران قدیم با نامادری و خواهرخواندهاش زندگی میکرد و مورد بدرفتاری آنها قرار میگرفت..
نمایش «نژادپرست» به نویسندگی دیوید ممت و ترجمه معصومه نوروزی، به کارگردانی عباس آذرخوش از ۲۱ خرداد ماه، ساعت ۱۹ در بوتیک هنر ایران روی صحنه میرود.
بهنام شرفی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با صراحت از "حال ناخوش تئاتر امروز" کشور سخن گفت. او با اشاره به اجراهای پرشمار در تهران که به گفته او، "۹۰ درصدشان از کیفیت لازم برخوردار نیستند"، از افت جایگاه تئاتر و عدم وجود تلاش و اندیشه کافی در تولید بسیاری از نمایشها انتقاد کرد.
نمایش «قرمز» نوشته جان لوگان، به کارگردانی مهرداد قیومی، این روزها در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است. قیومی همزمان با اجرای این نمایش، به دغدغههای این اثر نمایشی درباره زندگی مارک روتکو، نقاش اکسپرسیونیستی انتزاعی آمریکایی، و دوراهیهایی که هنرمندان در حیات حرفهای خود با آن مواجه میشوند، اشاره میکند.
علاقهمندان به فلسفه و کمدیهای وودی آلن میتوانند از ۲۲ خرداد تا ۷ تیر، هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه طهران، به تماشای نمایش «در نقش سقراط» به کارگردانی مرتضی محمدیان بنشینند. این اثر که با ترجمه شهرام زرگر و دراماتورژی عباس موذن اجرا میشود، به علاقه عمیق نویسنده به شخصیت سقراط و بازتاب آن در خوابهایش میپردازد و فرصتی برای تجربهی نگاهی نوین به این فیلسوف نامدار فراهم میآورد.
نمایش «فین جین»، اثری به قلم و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی، که در دو سال گذشته با استقبال بیش از ۴۰ هزار مخاطب و ۲۰۰ اجرای موفق در تهران روبهرو شده، تور شهرهای شمالی کشور را آغاز میکند. این اثر پرفروش ابتدا در قزوین (۱۹ تا ۲۳ خرداد) و سپس در رشت روی صحنه میرود و پس از آن، راهی آمل، ساری و مجدداً رشت خواهد شد.
بهرام افشاری، بازیگر محبوب تئاتر و سینما، با نمایش «جوجهتیغی» و دنباله پرفروشش «چه کسی جوجهتیغی را کشت؟»، به پدیدهای در عرصه هنرهای نمایشی ایران تبدیل شده است. این مونولوگ که سال ۱۳۹۴ آغاز شد، پس از موفقیتهای افشاری در سریال «پایتخت» به اوج رسید و در سال ۱۴۰۳ توانست ۶ میلیارد تومان در تئاتر شهرزاد فروش داشته باشد. این موفقیت در کنار تورهای متعدد در شهرستانها و کشورهای خارجی، نشاندهندهی محبوبیت این بازیگر در میان مخاطبان است.
عمارت نوفللوشاتو این روزها با چهار اثر نمایشی جدید، فضایی پر جنبوجوش را تجربه میکند. از «راز شکست فاتحان» به کارگردانی نوید خدام عباسی و «ریکاوری» اثر امیرمحمد دشتگلی گرفته تا نمایشنامهخوانی «جادوی آینه» با حضور بهنوش بختیاری و دهها کودک و نوجوان و همچنین تمدید اجرای «به یک قاتل ساده نیازمندیم» به کارگردانی مریم امینی، علاقهمندان به تئاتر میتوانند گزینههای متنوعی را برای تماشا انتخاب کنند.
آروند دشتآرای، کارگردان تئاتر، تازهترین اثر خود، «ماهی بلژیکی» را مرداد و شهریور امسال در تهران روی صحنه میبرد. این نمایش که اقتباسی از متن لئونور کُنفینو، نمایشنامهنویس برجسته فرانسوی، با برگردان حمیدرضا امانپور قرایی است.