به گواهی آمارها اکران نوروزی همواره جزو پربینندهترین اکرانهای سال است اما با تعطیلی طلاییترین زمان اکران، سینماها چقدر متضرر شدهاند؟
امیرحسین خاناحمدی کارشناس و تحلیلگر کسبوکارهای رسانهای عنوان کرد طبق محاسبات صورت گرفته، سینماهای کشور تنها در اکران نوروزی بهواسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کردهاند.
از قطعی اینترنت در آبان و اختلال در تبلیغات نمایشها، تا سقوط هواپیما و تعطیلی اجراها و تحریم جشنواره فجر، دستورالعملها و بخشنامههایی دولتی که در راستای اعمال محدودیت بیشتر برای تئاتر بود، مالیات بر ارزش افزوده و شیوع کرونا و تعطیلی تئاترها و... همه از اتفاقات ناگوار و تلخی بود که سال ۹۸ را به سالی تلخ برای خانواده تئاتر ایران تبدیل کرد.
گیشه سینما ایران در سال ۹۸ فراز و نشیب بسیاری داشت به طوری که فوتبالیستِ بازیگر شده این سالها، پرفروشترین هنرپیشه سال شد و رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز جابهجا شد.
پایان سال است و زمان حسابرسی و ارزیابی آنچه پشت سر گذاشته شده است، سالی که هر ماهش با اتفاقاتی همراه شد؛ از سیلی که در نوروزش خانههایی را ویران کرد تا ویروسی که در پایان سالش همه را خانه نشین کرد. با این حال گیشه ۹۸ سینمای ایران، با نمایش حدود ۷۰ اثر روی پرده، بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان عایدی داشت.
در شرایطی که گروههای تئاتری و تماشاخانههای خصوصی چشم امیدشان به همین یک ماه آخر سال بود تا رکود چند ماه قبلشان جبران شود، تعطیلیهای اخیر بسیاری از این تماشاخانهها را در آستانه ورشکستگی قرار داده و حمایت ویژه دولت تنها راه باقیمانده آنها برای رهایی از این وضع است.
مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد با حضور هنرمندان و مسئولان و جمع زیادی از مردم علاقه مند در حالی برگزار شد که فیلم "خورشید" مجید مجیدی بهترین فیلم و "شنای پروانه" به کارگردانی محمد کارت بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.
نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی برگزیدگان خود را آغاز کرد.
در هفتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب، «۱۹۱۷» به کارگردانی سم مندس بهترین فیلم درام و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو بهترین فیلم کمدی شد.
پس از معرفی بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۹ به انتخاب منتقدان مختلف، اکنون شماری از کارگردانها فهرست بهترینهای سال خود را ارایه کردهاند.
مرور نکات و ویژگیهای فیلمهای راهیافته به بخش «نگاه نو» سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، نشان میدهد که در این دوره از جشنواره فجر هم میتوان در انتظار شگفتیسازی فیلماولیها بود.
شهلا ریاحی میگفت: تنها با دانشگاه رفتن کسی هنرپیشه نمیشود، بلکه وجود حس هنرپیشگی در موفقیت افراد سهم مهمی خواهد داشت.
چندي پيش تنها برنامه تئاتري سيما تعدادي مديران سالنهاي خصوصي را به استوديو دعوت كرد، نتيجه اظهارات بعضي از اين افراد به قدري نگرانكننده بود كه به نگارش و ثبت گزارش پيشرو شامل صحبتهاي اين افراد ضرورت بخشيد چراكه ثبت اينها امكاني به دست ميدهد تا متوجه شويم در پس ذهن افرادي كه صرفا به واسطه دوست و آشنا و پول پا به عرصه ميگذارند چه ميگذرد. قطعا در اين ميان نميتوان همه افراد را در يك گروه جاي داد اما كليت آنچه در ادامه ميخوانيد به نظر بايد زنگ هشدار را براي مسوولان به صدا درآورد. اگر...
ماههاست بلایی به نام مالیات بر ارزش افزوده بر سر خانواده تئاتر نازل شده و اقتصاد لرزان و کم توان این هنر را با مشکلات مضاعفی روبهرو کرده است؛ اما مشکل در همینجا خلاصه نمیشود. در حالی معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر از رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس برای طرح حذف ارزش افزوده از تولید آثار هنری و اضافه شدنش به قیمت بلیت تئاتر سخن میگویند که نعمت احمدی (حقوقدان) کسر این مالیات ۹ درصدی را خلاف قانون معافیت مالیاتی فعالیت هنری میداند.
باز هم یک نمایش دیگر در میانه روزهای اجرا توقیف شد! این نمایش پس از 10 شب اجرا از روز پنجشنبه دیگر به روی صحنه نرفت تا توقیفهای سریالی (هرچند موقت) تئاترها ادامه پیدا کند. اما پرسش مهم این است که چرا این اتفاق به صورت مکرر، آن هم پس از بازبینی و انجام اصلاحات مورد نظر رخ میدهد؟ آیا عواملی خارج از اداره هنرهای نمایشی پشت این ماجرا هستند؟
کارگردان نمایش «کمد دیواری» با اشاره به پرداختن به روابط عقیم و عصبانیت درونی که زوجها در زندگی زناشویی با آن روبرو هستند از تلاش برای درگیر کردن ذهن مخاطب بعد از تماشای این نمایش گفت.
به نظر من، برقراري ديالوگ بين اعضاي يك گروه نمايشي از يكسو و از سوي ديگر، گفتوگوي آنها با تماشاگران آثارشان، عاليترين شكلي است كه ميتواند هر دو طيف را به بلوغ برساند و اين يكي از طرقي است كه افراد ميتوانند در جامعه قد بكشند.
پورآذری: جشنوارهها اصولا کارکرد آماری داشتند و از نظر کیفی اتفاق مثبتی در آنها نیفتاد/ دادگر: برگزاری جشنواره زمانی درمان موضعی بود اما در ۸سال گذشته به اصل تبدیل شد/ تیموریان: جنبه جشن و شادی بیشتر از جریانسازی هنری بود/ اسدی: تولید اثر برای جشنواره درست نیست.