موثرترین چهره سینمایی سال ۹۶ با مشارکت ۱۷۰ روزنامه نگار سینمایی و فعال رسانهای حوزه سینما انتخاب شد که جایزه «سینماسینما» روز یکشنبه ۱۸ شهریور به این چهره اهدا میشود.
رنو روپ بازیگر کهنهکار صحنههای برادوی و از بازیگران نمایش «اشکها و لبخندها» در ۸۰ سالگی درگذشت.
یکی از غمبارترین اتفاقاتی که برای سینمای ایران در حدود ۲۰ سال اخیر رخ داد، رو به افول گذاشتن سینمای کودک بود. سینمای کودک از ابتدا مورد علاقه جریانهای نو اندیش و نخبهگرای فیلمسازی در ایران بود و لزوم سخن گفتن به زبان ساده برای کودکان، این جریانها را به سمتی هدایت میکرد که بهرغم سطحی نبودن مضامینشان، با ادبیات عامه مردم هم ارتباط برقرار کنند. از علی حاتمی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، محمدرضا اصلانی و تعداد زیادی از نسل اول فیلمسازان روشنفکر ایران گرفته تا نسل دوم آنها که افرادی از قبیل مجید مجیدی، کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، مسعود جعفریجوزانی، محمدرضا هنرمند و... را شامل میشد، همه با سینمای کودک پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند. اما سینمای ایران امروز به وضعیتی رسیده که در ۱۰ سال گذشته، فیلمهایی که در حوزه کودک ساخته شده و رضایت کامل را جلب کرده باشند، کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.
جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما با انتشار آماری؛ اطراعاتی از نقش دفاتر پخش در تعداد اکران فیلمها را اعلام کرد.
ابراهيم گلستان چه در مقامِ داستاننویس، چه در مقامِ فیلمساز از تردیدی که نسبت به زیست جامعهی پا در هوای ایران دارد روایت میکند. او دراین اثر هیچ اعتمادی به نمادهایی که قرار است نجاتبخش باشند ندارد. جوانی خموده، اختهگی، کودکانِ رهاشده و گمشدن و از همه مهمتر فقدانِ اخلاق باعث می شود او در پایان اثر در فضایی طعنهآلود صدای گویندهی تلویزیون را پخش کند که در بابِ نوعدوستی سعدی میگوید و اینکه نتوان بر برخی نامِ آدمی نهاد.
«مكان» عنوان يكي از فيلمهاي تجربهگرايي است كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه نمايش داده ميشود. در ظاهر و نگاه اوليه خط روايت اين فيلم به موضوع مهمي نميپردازد، اينكه چهار پسر جوان در پايتخت ماشيني در اختيار دارند و ته جيبشان هم كمي پول است و در عين حال تصميم دارند تفريح كنند به نظر موضوع مهمي نميآيد، اما «مكان» در بطن ماجرا و زيرلايههاي داستاني خود از موضوعي مهم صحبت ميكند. اينكه براي جواناني كه ميخواهند اوقات فراغت خود را بگذرانند در كلانشهري چون تهران، براي تفريح آنها هيچ گزينهاي وجود ندارد اما امكان خلاف كردن تا دلتان بخواهد سر راهشان وجود دارد. سواي از موضوع فيلم، مكان از ساختار و كارگرداني متفاوتي برخوردار است.
مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز در سالن نشاط شهر مریوان و با حضور مدیران فرهنگی هنری ، مدیران شهر و استان کردستان و هنرمندان تئاتر و تئاتر خیابانی آغاز شد.
حضور ۴ سینماگر ایرانی در جشنواره کانادایی و برگزاری برنامه بزرگداشت محمود کلاری و شهرام مکری در نیویورک و فرانسه تازهترین حضور سینماگران ایرانی را در عرصه بینالمللی رقم میزند.
در راستای تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شفافسازی مالی و ارائهی گزارش از میزان هزینهها و حمایتها، معاونت توسعهی منابع و مدیریت این وزارتخانه گزارشی را از کمک ۶۶۲ میلیارد ریالی خود به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر کرد.
همزمان با تبلیغات گسترده «همه میدانند» در اسپانیا و آرژانتین این فیلم تا ۱۰ روز آینده در این دو کشور بر روی پرده خواهد رفت.
اوکراین، کلمبیا، اکوادور، اتریش، نروژ، سنگاپور، فنلاند، کوزوو، کرواسی و لتونی جدیدترین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۱۹ معرفی کردند.
ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره گزارش اداره کل هنرهای نمایشی مبنی بر پرداخت یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به اداره تئاتر توضیحاتی ارایه داد.
نمایش «بیوههای غمگین سالار جنگ» محصول تلاش هنرجویان نوجوان مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم در اجرایی ویژه روز شنبه ۱۷ شهریورماه روی صحنه میرود.
ترانه علیدوستی که سالهاست در هیچ برنامهای تلویزیونی حضور پیدا نکرده و در سریالی هم ایفای نقش نداشته است، در خاطرهای، علت قهر خود با صداوسیما را توضیح داد.
طراحی موضوعات و درسها در «دوره تخصصی تهیهکنندگی تئاتر در ایران» با هدف شناخت استانداردهای مدیریت شبکه تولید، بهگونهای برنامهریزی شده است که آموختن در فرم گفتوگو رخ دهد و از اینرو میتوان آن را برنامهای سنجیده و به فوریت مورد نیاز نام نهاد.
یکی از ویژگیهای دیگر «تنگه ابوقریب» مسیری است که برای شخصیتپردازی در نظر گفته است. فیلم با دیالوگ شخصیتها آغاز میشود و به مرور برای مخاطب خاستگاه هرکدام از آنها و طبقه اجتماعی و دغدغههایشان مشخص میشود و از آن به بعد مخاطب هر لحظه دلش با شخصیتهایی است که انگار سالهاست آنها را میشناسد. قهرمانانی که برخلاف سایر فیلمهای جنگی که تا پیش از این میشناختیم، کاملا زمینیاند. شاید در برخورد اول با فیلم حس شود که حادثه بر شخصیتها غلبه دارد؛ درصورتیکه شخصیتها هرکدام هویتی دارند و هویتشان با مفهوم جنگ گره خورده است.
مرضیه برومند امسال برای سومین دوره پیاپی دبیری این جشنواره را برعهده داشت. او بههمراه هنرمندانی مانند بهروز غریبپور و جواد ذوالفقاری اواخر دهه 60 جشنواره نمایش عروسکی را راهاندازی کردند. برومند بعد از مدتی به دلیل مشغلههایش در سینما و تلویزیون، مدتی از این جشنواره فاصله گرفت تا اینکه از سال 93 بهعنوان دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی بار دیگر به این جشنواره بازگشت و برای سه دوره پیاپی، دبیری آن را عهدهدار شد.
اين روزها شرايط مالي و اقتصادي مردم با پيچوتاب مواجه شده ولي تئاتر سكوت كرده است؛ ميخواهد بفروشد. پس به سرگرمي بدل ميشود و مخاطب را به انفعال دعوت ميكند. البته كه گويا انفعال تماشاگر شرايط بقاي چنين جريان تئاتري را تضمين ميكند.
ارايه صورتبندي روشن از وضعيت كلي حاكم بر تئاتر- حداقل در تهران- بسيار دشوار شده است. طبق آمار، روزانه چيزي حدود ١٢٠ نمايش در پايتخت روي صحنه ميرود كه اين تعداد در مقايسه با همين ٥-٤ سال قبل به نظر خيرهكننده ميرسد. اما در شرايطي كه نهادهاي دولتي، حاكميتي و شهرداري برخلاف تجربه جهاني! يكسره چشم بر حمايت از اين هنر بستهاند و صفر تا صد هزينههاي توليد و اجراي نمايش روي دوش هنرمندان گذاشته شده، بيش از آنكه با فعاليتي فرهنگي مواجه باشيم با داد و ستد براي بقا مواجهيم.
فراخوان سمینار تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد.