سلما سلامتی عنوان کرد: سعی کردهایم تا نشستها را از سخنرانی دور و به گفتوگو محور بودن نزدیک کنیم، چرا که امروزه هنرمندان محفل و پاتوقهای فرهنگی جدی و موثری نداشته و اساسا با هم گفتوگو نمیکنند.
نسخه کامل «رحمان ۱۴۰۰» تحویل دفتر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر داده شد.
اصغر همت و مریم کاظمی به همراه ۲ مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عیادت حسین محباهری رفتند.
نمایشنامه «عشق و نفرین» نوشته سام شپارد با ترجمه اشکان خطیبی توسط نشر نیلا به چاپ دوم رسید.
فراخوان نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران از سوی دبیرخانه تئاتر فجر منتشر می شود.
«سید وحید فخر موسوی» به عنوان رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی از شهرام کرمی حکم گرفت.
آمار تفکیکی اطلاعات فروش و تماشاگر تماشاخانه های اداره کل هنرهای نمایشی (مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر) تا روز 30 آذرماه مشخص شد.
نميخواهم بنويسم! براي اينكه دستم زخم است و كمرم تا شده. به اين دليل كه اگر براي نوشتن هر كدام از آثارم يك سال زمان گذاشتم و يك سال هم طول كشيد تا روي صحنه برود به اندازه 20 سال پير شدم. براي نوشتن متنها روبهروي كساني نشستم و جواب پس دادم كه بالاخره يك روزي گفته خواهد شد.
«ناپديد شدن انسان در پايان تاريخ را نميتوان نوعي فاجعه كيهاني دانست: جهان طبيعي همان چيزي كه در تمامي ابديت بوده است، باقي خواهد ماند. معدوم شدن قطعي انسان به معناي ناپديد شدن جنگها و انقلابهاي خونين است.» اما چه چيز انسان را به سروري ديگر موجودات رسانده و سرنوشتي اينچنين مسالهدار را در عالم هستي رقم زده است؟ بيشك «زبان» نقشي تعيين كننده دارد در اين فرآيند برتري يافتن انسان زيادهخواه. «لغزش آني كلام» حاشيهاي است انتقادي بر اين وضعيت. آگامبن از رابطه انسان و قدرت كلام به بهترين شكل در «كودكي و تاريخ» ميپرسد كه «آيا تجربه خاموش و بيآوا وجود دارد؟ آيا كودكي تجربه وجود دارد؟ و اگر وجود دارد، رابطه آن با زبان چيست؟» كودكي از نظر آگامبن بر ناتواني از سخن گفتن، بيزباني و زبانبستگي دلالت دارد، بر وضعيتي كه زبان هنوز در آن غايب است.
بمب، يك عاشقانه و به هيچوجه فيلم روشنفكرانهاي نيست و معادي قصد نداشته با نوشتن و كارگرداني اين فيلم پُز روشنفكري بدهد، بمب فارغ از نگاه روشنفكرانه يا سانتيمانتاليسم فيلمِ عاشقانهاي است كه در بستري سالم قصه ميگويد؛ شايد اگر شخصِ ديگري اين فيلم را كارگرداني ميكرد منتقدان بيشتر به آن توجه ميكردند.
در «خانم يايا» اين شخصيت زائد، چون آپانديس عود كرده به دور انداخته شده تا موقعيتي ابزورد آفريده شود. موقعيتي كه در آن جهان ميان تايلند و ايران زدوده شود. به نوعي ديگر خبري از آن برتري فرهنگي –كه بيشتر به واسطه زبان القا ميشود– نيست؛ بلكه همه چيز به يك همساني سوق پيدا ميكند. ديگر ماساژ تايلندي يا عشرتكدههاي مختصر فيلم عجيب نيست. آنچه عجيب است نفهميدن ذائقه بد ايرانيها توسط خويشتن است.
در روزهایی که به سالگرد فوت آیتاللههاشمی رفسنجانی نزدیک میشویم، رونمایی از یک مستند درباره زندگی او حاشیههای زیادی به وجود آورده است.
دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با صدور حکمی مدیر بخش بین الملل این دوره از جشنواره را منصوب کرد.
در هفته پیش رو سالن های خصوصی با ۳۰ اجرا از تئاتر دوستان میزبانی می کنند. می خواهیم نمایش هایی که در هفته اول ماه میهمان این سالن ها هستند را به شما معرفی می کنیم.
در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه پژوهشی تهران که عصر دوشنبه سوم دی ماه در کاخ گلستان برگزار شد، از رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما تجلیل شد.
فیلم سینمایی آزاد مثل هواتازه ترین ساخته عبدالرضا کاهانی در محله تدوین و صداگذاری قرار دارد.
مرضیه برومند با اشاره به اینکه به آیندهای بهتر برای ایران و جهان خوشبین است، گفت: در تمام ساختههایم تابش نور امید دیده میشود و دوست ندارم مخاطبم را آزار دهم. دوست دارم وقتی مَردم کارهایم را میبینند چهرهشان متبسم باشد.
اشکان خطیبی آخرین نمایشنامه «سَم شِپرد» را روی صحنه میبرد.
ناصر آویژه درباره شرایط «تالار هنر» گفت: تالار «هنر» کمبود امکانات دارد اما تمام آدمهایی که آنجا فعالیت میکنند، همراهی خوبی با هنرمندان دارند با این حال منِ هنرمند باید خودم را با شرایط انطباق دهم اما این دلیل نمیشود که از شرایط انتقاد نکنم.
سینمای جهان در سال آینده میلادی میزبان مجموعهای از دنبالههای سینمایی، اقتباسهای جدید، انیمیشنهای پرطرفدار و همچنین ساختههای جدید فیلمسازانی چون «مارتین اسکورسیزی» و «آنگ لی» خواهد بود.