برخی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی با تاکید بر تاثیر جشنواره تئاتر فجر بر معرفی هرچه بیشتر این سالن‌ها معتقدند: برای ارتقاء این بخش‌ها باید حمایت دولتی و مسئولیت‌پذیری بیشتر تقویت شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچون دوره گذشته با تماشاخانه‌های خصوصی همکاری دارد و امسال نیز بخشی با نام «بعلاوه تئاتر» در این تماشاخانه‌ها تعریف شده است.

مدیران دو تماشاخانه‌ای که در این دوره از جشنواره همکاری دارند، در گفتگویی دیدگاه‌های خود را این‌طور بیان کردند  که جشنواره فجر، فرصتی است تا سالن آن‌ها به مخاطبان شناسانده شود، اما دیدگاه مشترک‌اشان در این است که جشنواره تئاتر فجر می‌تواند باعث شناساندن و رشد تماشاخانه‌های خصوصی نیز باشد.

تماشاخانه‌های خصوصی، فعال‌تر از دولتی

میلاد شجره ـ مدیر تماشاخانه «موج نو» ـ با تاکید براینکه «در این دو دوره با دید مشارکت در بخش بعلاوه فجر میزبان گروه‌های نمایشی شده‌ایم»، درباره تاثیر مشارکت تماشاخانه‌های خصوصی در جشنواره تئاتر گفت: این روزها تماشاخانه‌های خصوصی به لحاظ تولید آثار نمایشی، فعال‌تر از تماشاخانه‌های دولتی هستند به همین دلیل نیازی به شناساندن این سالن‌ها به هنرمندان نیست.

او افزود: جشنواره تئاتر فجر می‌تواند در این مدت به لحاظ تبلیغات شهری به تماشاخانه‌های خصوصی کمک بیشتری بکند، اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که  این حمایت‌های مستمر بخش دولتی از ماست که تاثیر نهایی خودش را بر تماشاخانه‌ها می‌گذارد وگرنه محدود شدن آن به چند روز برگزاری جشنواره نتیجه زیادی نخواهد داشت.

شجره تاکید کرد: باید برای ارتقای این قسمت از جشنواره یعنی مشارکت تماشاخانه‌های خصوصی، امکانات مالی و حمایت‌های بخش دولتی تقویت شوند تا بتوانیم نتیجه مطلوب‌تری از این همکاری بگیریم.

مدیر تماشاخانه «موج نو» درباره امکانات این سالن نمایشی توضیح داد: این تماشاخانه دارای 46 صندلی است که از لحاظ امکانات برای گروه‌های نمایشی تجهیزات لازم را دارد و می‌تواند میزبان هنرمندان شرکت کننده باشد.

جشنواره تئاتر فجر راه حیات «همای سعادت»

همچنین مدیر تماشاخانه «همای سعادت»، جشنواره تئاتر فجر را برگ برنده‌ای برای ادامه حیات این تماشاخانه می‌داند.

سعید دولتی معتقد است: از آنجایی که تماشاخانه « همای سعادت» از مرکزیت سالن‌های تئاتری دور است، جشنواره فرصتی برای شناساندن این تماشاخانه به مخاطبان و هنرمندان تئاتر است.

وی افزود: تماشاخانه‌های خصوصی برای ادامه حیات‌شان نیاز به حمایت‌های دولتی دارند که بخش مالی به لحاظ میزبانی از گروه‌های نمایشی و دعوت آن‌ها برای شرکت در جشنواره از همه قسمت‌ها مهم‌تر است.

دولتی با پیشنهاد اضافه شدن رقابت در این بخش تاکید کرد: با ایجاد رقابت بین گروه‌های نمایشی بعلاوه فجر ، انگیزه و حساسیت بیشتری برای انتخاب گروه‌های نمایشی توسط تماشاخانه‌ها به وجود می‌آید که این امر باعث ارتقا کیفیت آثار نمایشی می‌شود.

او درباره تعداد انتخاب آثار شرکت کننده در تماشاخانه «همای سعادت» گفت: 6 اثر نمایشی از گروه‌هایی که در همین تماشاخانه روی صحنه رفته‌اند و چهار نمایش دیگر هم از گروه‌هایی که در تماشاخانه‌های دیگر بیشترین استقبال را از سوی مخاطبان داشته‌اند، برای اجرا به مرحله انتخاب رسیده‌اند. در واقع تماشاخانه همای سعادت در این دوره از جشنواره میزبان 10 اثر نمایشی خواهد بود.

مدیر تماشاخانه «همای سعادت» درباره امکانات این سالن نمایشی بیان کرد: در این تماشاخانه 50 صندلی نصب شده است که در صورت نیاز به 70 صندلی هم ارتقا خواهد یافت، ضمن اینکه به لحاظ تجهیزات دیگر اجرایی از استاندارد کافی برخوردار است و گروه‌ها می‌توانند با خیالی آسوده نمایش خود را روی صحنه ببرند.

تاثیر مثبت جشنواره فجر در تبلیغ تماشاخانه‌های خصوصی

از سوی دیگر فهیمه امن‌زاده مدیر تماشاخانه «باران» با بیان اینکه بخش بعلاوه تئاتر فجر می‌تواند با جذابیت بیشتری در جشنواره‌ی فجر حضور داشته باشد، عنوان کرد: از آنجا که سالن‌های خصوصی در سطح شهر پراکنده هستند، شرکت آن‌ها در بخش بعلاوه فجر می‌تواند کمک بسزایی در شناخت تماشاخانه‌های خصوصی داشته باشد و تاثیر مثبتی در تبلیغات آن‌ها بگذارد.

وی افزود : اگر برای ایده‌هایی که مسئولان تماشاخانه‌ها در بخش بعلاوه فجر به جشنواره می‌دهند، تمهیداتی در نظر بگیرند، حتما شاهد اتفاقات بهتری در این بخش خواهیم بود و از طرفی به جذابیت آن افزوده می‌شود.
 

دولت در تامین اعتبار مسئولیت بپذیرد


محمد حسن نجفی مسئول تماشاخانه «سه نقطه» نیز دراین‌باره گفت: تماشاخانه‌های خصوصی با خوشفکری خود نقش بسزایی در تئاتر کشورمان دارند، اما برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نیازمند تعامل در طول سال هستیم.

وی پیشنهاد داد: از سال آینده دولت باید از ماه‌ها قبل با بخش خصوصی به تعامل بنشیند؛ ایده‌ها و برنامه‌های بخش خصوصی را دریافت کند و با استفاده از حداکثر توانایی موجود در این بخش، نیازهای آنان را برآورد و پشتیبانی کند.

نجفی با اشاره به خواسته تماشاخانه‌های خصوصی از جشنواره تئاتر فجر افزود: خوشفکری و کم هزینه بودن تماشاخانه‌های خصوصی، مزیت‌های این دسته از سالن‌های نمایشی به حساب می‌آید که در مقایسه با بخش دولتی شرکت آن برای جشنواره تئاتر فجر بهتر است.از آنجا که هدف دولت و بخش خصوصی در اشاعه فرهنگ و هنر مشترک است، بنابراین دولت باید در تأمین اعتبارها مسئولیت لازم را به عهده بگیرد.

نجفی درباره ارتقا تجهیزات تماشاخانه «سه نقطه» هم توضیح داد: از جمله تغییراتی که در این سالن نمایشی داده‌ایم می‌توان به تجهیز سیستم‌های نوری ، استاندارد سازی اتاق فرمان و صحنه تماشاخانه اشاره کرد.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

بازیگری که برای رسیدن به لهجه از رهبر ارکستر ارمنی‌تبار کمک گرفت

تماشاخانه ارغنون «در» را به نمایش گذاشت

اجرای «مارکس و کوکاکولا» در تماشاخانه پالیز

معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه تالیفی جایزه محمود استادمحمد

رضا مهدیزاده با «صحنه به صحنه» در خانه هنرمندان ایران

رضا کیانیان کارگردانی تئاتر را تجربه می‌کند

پوستر تئاتر فجر رونمایی شد / قدردانی از برگزیدگان بخش «هویت بصری»

امیر دژاکام با "شیشه" به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

تایتانیک در تالار رودکی اجرا می شود

فرانسوی‌ها با دو نمایش به ایران می‌آیند

معرفی راه‌یافتگان به مسابقه هویت بصری جشنواره تئاتر فجر

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

تماشاخانه سه‌نقطه میزبان اثری از ریما رامین فر می‌شود

فراخوان آزمون بازیگری برای نمایش «مفیستو» منتشر شد

تئاتر فرزند فراموش شده خانواده فرهنگی ایران

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار

خسرو شهراز: حال جسمانی‌ام بهتر شده است

تراژدی «مهرداد» اثر ژان راسین منتشر شد