بخش ˝نسل نو˝ جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است تا کارگردانان جوان توانایی‌هایشان را محک بزنند و راه ورود خود به جریان حرفه‌ای تئاتر را هموار کنند.

پایگاه خبری تئاتر: کمتر از یک ماه مانده به برگزاری سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیئت انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره به مرور آثار نهایی راه‌یافته به جشنواره را در حالی معرفی می‌کنند که اهالی تئاتر و دوستداران این هنر ارزشمند و تاثیرگذار امیدوارند با تغییر و تحولات مدیریتی به وجود آمده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت هنری، امسال جشنواره‌ای در خور شان هنر ایران زمین برگزار شود.

در همین راستا، بخش "نسل نو" سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از نخستین بخش‌های جشنواره امسال است که هیات انتخاب زودتر از دیگر بخش‌ها تکلیف نمایش‌های این بخش را روشن کردند و مشخص شد که امسال 11 نمایش در این بخش روی صحنه می‌رود.

بخش "نسل نو" با هدف ایجاد شرایطی برای معرفی آثار هنرمندان جوان برگزار می‌شود و این بخش دربرگیرنده متقاضیانی است که سن آن‌ها 30 سال یا کمتر باشد و همچنین سابقه بیش از 2 بار حضور در بخش‌های صحنه‌ای دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر را نداشته باشند. ضمن اینکه فقط آثاری پذیرفته می‌شوند که تاکنون هیچ اجرایی از آنها (عمومی و جشنواره‌ای) به صحنه نرفته باشد.

پس از انتشار فراخوان سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تعداد 205 متن برای شرکت در بخش "نسل نو" به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اول هیئت انتخاب متن‌های بخش "نسل نو" متشکل از؛ دکتر عطاءا... کوپال، دکتر سعید اسدی و افشین خورشید باختری، 34 متن را برای بازبینی انتخاب کردند. سپس پلاتو‌های اداره تئاتر و پلاتو‌های تئاتر مان برای تمرین در اختیار این 34 گروه نمایشی قرار گرفت تا گروه‌ها بتوانند آثار خود برای بازبینی آماده کنند.

در نهایت هیئت داوری و انتخاب آثار بخش "نسل نو" سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از دکتر فریندخت زاهدی، دکتر محمدباقر قهرمانی و حسین کیانی، 11 اثر را به عنوان آثار راه‌یافته به جدول نهایی جشنواره معرفی کردند.

"مثل تو وقتی که خوابی" با کارگردانی شکوفه طاهری

شکوفه طاهری با نمایش "مثل تو وقتی که خوابی" که نخستین حضور خود را در مقام کارگردان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تجربه می‌کند، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه سینما و تئاتر در مقطع کارشناسی است.

طاهری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه؛ این نمایش را پیش از این به صورت دانشگاهی اجرا کرده، درباره داستان این نمایش گفت: داستان نمایش "مثل تو وقتی که خوابی" درباره زن و شوهری است که پس از چند سال زندگی مشترک و گذراندن مشکلات فراوان، در یک روز که برق شهر قطع شده تصمیم می‌گیرند با هم یک بازی کنند و قرار می‌گذارند که در هر آنچه از گذشته و اتفاقات خوب و بدی که پشت سر گذاشتند و تا الان به دیگری نگفتند را به هم بگویند تا هیچ چیزی در دل‌شان ناگفته نماند. در طول بازی پس از اینکه هر کدام از این دو حرفی ناگفته از گذشته را می‌گویند باعث اتفاقات دیگری می‌شود که...

نمایشنامه "مثل تو وقتی که خوابی" را مونا محمودزاده با اقتباس از یک داستان کوتاه به قلم جومپا لاهیری، نویسنده سرشناس آمریکایی و برنده جایزه ادبی پولیتزر و دارنده جایزه قلم همینگوی، نوشته است. مجموعه داستان‌های "مترجم دردها" و رمان "زمین گود" مشهورترین آثار این نویسنده هندی‌تبار ساکن نیویورک است.

در این نمایش که مدت زمان آن 45 دقیقه‌ است، هایده حسین‌زاده و مهدی حسینی‌نیا به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

این گروه تمرینات نمایش "مثل تو وقتی که خوابی" برای حضور در بخش نسل نو جشنواره از حدود دو ماه پیش در یکی از پلاتوهای اداره تئاتر آغاز کردند و هم اکنون نیز در همان مکان خود را برای اجرا در جشنواره آماده می‌کنند.

"موومان" با کارگردانی مرتضی غفاری

نمایش "موومان" به کارگردانی مرتضی غفاری، یکی دیگر از آثاری است که توانست نظر مثبت هیئت انتخاب را جلب کند و به عنوان یکی از 11 یازده اثر حاضر در بخش "نسل نو" سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

مرتضی غفاری که فارغ‌التحصیل رشته در کارگردان در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنرهای زیبا است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط داستانی "موومان" گفت: داستان این نمایش روایت سفر چهار مسافر گمنام در یک کوپه قطار است و محور نمایش بر شرح ارتباط این افراد با یکدیگر و همچنین اتفاقاتی که بین آن‌ها در کوپه قطار رخ می‌دهد، استوار است.

این کارگردان جوان تئاتر که پیش از این در چند جشنواره‌ دانشجویی و همچنین جشنواره تئاتر عروسکی حاضر بوده، با بیان اینکه؛ تلاش کرده تا فرم اجرا و ساختار نمایشنامه را به فضایی شاعرانه نزدیک کند، افزود: من سعی کردم یک تئاتر شاعرانه را روی صحنه ببرم، زیرا همیشه این دغدغه‌ را داشتم و فکر می‌کردم که چگونه می‌توان ویژگی‌های شاعرانه یک اثر نمایشی را تقویت کرد به همین دلیل سعی کردم از امکانات صحنه به صورت حداقلی استفاده کنم به عبارتی دیگر مانند شعر که با کمترین کلمات بیشتر تاثیر را بر خواننده یا شنونده می‌گذارد من هم سعی کردم با کمترین امکانات بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارم.

نمایشنامه "موومان" را محمد زارعی نوشته و مرتضی حسین‌زاده، میترا گرجی، آوا شریفی و شکیب شجره به عنوان بازیگر در این نمایش 50 دقیقه‌ای ایفای نقش می‌کنند.

"خانه پاکیزه" با کارگردانی مانلی حسین‌پور

در میان کارگردان‌هایی که آثارشان به بخش "نسل نو"، جشنواره تئاتر فجر راه یافتند، می‌توان از مانلی حسین‌پور بخاطر بازی در بیش از دوازده نمایش و همچنین دریافت چندین جایزه در این رشته، به عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره این بخش جشنواره سی‌ودوم نام برد.

مانلی حسین‌پور که با نمایش "خانه پاکیزه" توانسته به بخش نسل نو راه پیدا کند در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره علت انتخاب این متن برای ارائه به جشنواره، گفت: امسال واقعا نمایشنامه‌های ایرانی زیادی خواندم تا بتوانم از میان آنها یکی را به دبیرخانه ارائه بدهم اما واقعا نتوانستم در میان متون ایرانی اثری را که بتواند از همه جهت به من نزدیک باشد را پیدا کنم به همین خاطر وقتی متوجه شدم که امکان حضور در بخش نسل نو با نمایشنامه خارجی هست، با توجه به اینکه واقعا نسبت به این متن احساس نزدیکی می‌کردم تصمیم گرفتم که خانه پاکیزه را به دبیرخانه بدهم.

حسین‌پور در ادامه با اشاره به اینکه نمایشنامه "خانه پاکیزه" یک متن رئال است که در بعضی صحنه‌ها تبدیل به رئال جادویی شده و بعضا به سمت سوررئال نیز می‌رود، درباره خط داستانی این نمایش افزود: "خانه پاکیزه" نوشته سارا رول و ترجمه مازیار معاونی، داستان یک زوج آمریکایی است که بخاطر زندگی ماشینی دچار نوعی روزمرگی شدند. این زوج برای اینکه بتوانند بخشی از کارهای خودشان را کم کنند یک زن برزیلی را به عنوان خدمتکار استخدام می‌کنند اما حضور این خدمتکار در این خانه باعث به وجود آمدن اتفاقات متفاوتی می‌شود.

این بازیگر تئاتر که برای نخستین بار در مقام کارگردان حضور در جشنواره تئاتر فجر را تجربه می‌کند، معتقد است؛ بخش نسل نو در جشنواره تئاتر فجر ایده و اتفاق بسیار خوبی است که برای کارگردان‌های جوانان مستعد و علاقه‌مند، فضای کار در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور را فراهم می‌کند و به نظر من کارگردان‌های جوان می‌توانند در این بخش کیفیت کار خود را نشان بدهند فقط شاید عدم حمایت برای اجرای عمومی مشکلی باشد که امیدوارم مسئولان در این زمینه نیز به نمایش‌های این بخش کمک کنند.

در نمایش "خانه پاکیزه" که مدت زمان اجرای آن 60 دقیقه است، شبنم فرشادجو، امیرحسین رستمی، شیوا ابراهیمی، فروغ قجابگلی و آزاده معیدی‌فر به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"اپیدمی طاعون" با کارگردانی امیر رجبی

امیر رجبی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری در مقطع لیسانس پس از 18 تجربه حضور در جشنواره فجر به عنوان بازیگر امسال با نمایش کارگاهی- تجربی "اپیدمی طاعون" نخستین حضور خود را در مقام کارگردان در فجر تجربه می‌کند.

رجبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط اصلی داستان نمایش گفت: "اپیدمی طاعون" برداشت کاملا آزادی از زندگی آنتونن آرتو است و تمام صحنه‌های این نمایش به زندگی این نویسنده از تولد تا مرگ می‌پردازد.

این کارگردان جوان تئاتر با اشاره به اینکه چند سالی است که چنین نمایش کاملا کارگاهی در تئاتر ما کمتر اجرا شده و بیشتر آثار سمت و سوی قصه‌گویی و رئالیسم به خود گرفتند، افزود: مبنایی بودن انتقال مفهوم کار از طریق صحنه و انرژی بازیگر به مخاطب، به نظر من مهم‌ترین ویژگی این نمایش هست.

در این نمایش که مدت زمان آن 30 دقیقه است، محسن نوری، مهدی کاظمی، امیر جنانی و امیر رجبی، رضا هزاوه و علیرضا روشنی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"به مناسبت ورود اشکان" به کارگردانی پوریا کاکاوند

نمایش "به مناسبت ورود اشکان" به نویسندگی و کارگردانی پوریا کاکاوند، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی هم یکی دیگر از 11 اثر راه یافته به مرحله نهایی بخش "نسل نو" است.

کاکاوند در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط داستان این نمایش گفت: داستان درباره پسری به نام اشکان است که پس از چهار سال تحصیل در مالزی به وطن بازگشته و خانواده او به همین مناسبت جشنی ترتیب داده که وقایع نمایش در حاشیه این میهمانی روی می‌دهد.

این کارگردان جوان با بیان اینکه؛ متن کاملا یک اثر رئال و اجتماعی است که روابط خانوداگی را در جریان برگزاری یک میهمانی روایت می‌کند درباره علت انتخاب این متن اضافه کرد: علاوه بر اینکه خودم قصه بسیار دوست داشتم با استقبال مخاطبان محدودی که تا به حال تمرین‌های گروه را دیدند نیز مواجه شده و عده‌ای هم که نمایش‌نامه را خواندند از آن رضایت داشتند.

در این نمایش که زمان اجرای آن 70 دقیقه است، فربد فرهنگ، وحید آقاپور، مهسا ایرج‌پور، وحید نفر، خسرو شهراز، بهناد سلیمانی، فراز سرابی، فاطمه فخرای، لادن نازی و فرزانه شکوهی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"خانه آقای کرمی" با کارگردانی امیر اخوین

امیر اخوین، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشگاه سوره امسال با نمایش "خانه آقای کرمی" که متن آن را نیز خودش نوشته برای نخستین بار در مقام کارگردان در بخش "نسل نو" جشنواره فجر روی صحنه می‌رود.

اخوین در گفت‌وگو با هنرانلاین درباره خط داستانی این نمایش گفت: نمایش "خانه آقای کرمی روایتی است از زندگی و ارتباطات یک خانواده از طبقه متوسط رو به پایین جامعه و قصه با محور پسر خانواده دنبال می‌شود. این پسر که خانوداده با ازدواج او موافق نبودند صاحب فرزند ناقصی می‌شود و اضافه شدن همین نوزاد اتفاقات زیادی برای انها می‌افتد.

اخوین با بیان اینکه تمرینات خود را از اواسط شهریور ماه آغاز کردند و کماکان نیز ادامه دارد، افزود: نمایشنامه "خانه آقای کرمی" یک متن رئال است که در سه صحنه با فلش بلک و فلش فورواردهای متعدد بدون قطع نوری اجرا می‌شود. در این نمایش که دراماتورژی آن را محمد چرمشیر برعهده دارد و زمان اجرای آن 70 دقیقه است، بهرام افشاری، علیرضا استادی، تبسم هاشمی، سجاد تابش، مریم نورمحمدی و علی عباسی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"یوبیتسومه" با کارگردانی نیما نادری

نیما نادری هم پس از دریافت جایزه نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی) از شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برای نمایشنامه "یوبیتسومه" و همچنین خوانش آن در تالار حافظ، همین متن را برای حضور در بخش نسل نو به دبیرخانه جشنواره ارائه داد تا با نمایشنامه‌ای آشنا و امتحان پس داده نخستین کارگردانی خود در جشنواره فجر را تجربه کند.

این نمایش که مدت زمان جرای آن 70 دقیقه است به دوران مهاجرت ایرانی‌ها به ژاپن و کانادا می‌پردازد و از نظر زمانی در حدود ۲۵ سال پیش اتفاق می‌افتد. "یوبیتسومه" داستان درباره پسری است که بعد از سال‌ها به خانه بر‌می‌گردد و متوجه می‌شود که همه چیز تغییر کرده است. "یوبیتسومه" یک اصلاح ژاپنی است که میان سامورایی‌ها رایج بوده‌ و بعد از آن هم به یاکوزاها که قوی‌ترین مافیا در ژاپن هستند رسیده و معنی آن اینست که کسی که در گروه خود مرتکب خلافی می‌شود‌، یک بند انگشت‌اش را قطع می‌کنند و با این اتفاق آن فرد یوبیتسومه می‌شود. فلسفه این عمل اینست که وقتی یک سامورایی می‌خواهد شمشیر بزند باید تمام انگشتان دستش را بکار ببرد. زمانی‌که یک بند از انگشتانش قطع شود در شمشیر زدن دچار مشکل می‌شود و در قصه این نمایش هم آدم‌ها به نوعی یوبیتسومه شده‌اند.

"در باب تفریحات سالم و غیرسالم" با کارگردانی مشترک فریبرز کریمی و احسان عرفانی

احسان عرفانی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران است به همراه فربیز کرمی که او نیز فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه تهران است، نمایشنامه "در باب تفریحات سالم و غیرسالم" را در بخش "نسل نو" روی صحنه می‌برند.

عرفانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط داستانی این نمایش گفت: قصه این نمایش روایت سه دوست است برای انکه دویت معتاد آنها بتواند مواد را کنار بگذارد خودشان را یک ماه در خانه او حبس می‌کنند. عرفانی که پیش از این تجربه اجرای عمومی نمایش"استخوان‌هایی که خاک کردیم" را دارد، درباره علت کارگردانی مشترک این اثر نیز توضیح داد: با توجه به اینکه هر کارگردانی روش و شیوه خاص خودش را دارد، در صحنه‌هایی که احساس می‌کردم زیاد راضی نیستم کارگردانی را برعهده آقای کرمی گذاشتم و با اینکه به لحاظ سلیقه با هم تفاوت نظرهای زیادی داریم اما در نهایت این به نفع کار تمام شد و توانستیم با تکمیل کردن کار همدیگر به یک اجرای یک دست برسیم. در این نمایش که زمان اجرای آن 90 دقیقه است، امیرحسین طاهری سیاوش بهادری راد، محمد روشنی، فراز سرابی بعنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

"مجردها" با کارگردانی پوران مرادی

پوران مرادی که از سال 80 به شکل جدی کار تئاتر را آغاز کرده و فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور است، نخستین کارگردانی خود در جشنواره تئاتر فجر را امسال با نمایش "مجردها" تجربه می‌کند.

مرادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین؛ درباره خط داستانی این نمایشنامه که دیوید فوئنکیو آن را نوشته و مازیار معاونی آن را ترجمه کرده، گفت: داستان یک خانم و آقای مجرد است که در یک بنگاه همسریابی کار می‌کنند اما با وجود احساساتی که نسبت به هم دارند بخاطر درگیری‌های زندگی روتین و روزمره نمی‌توانند آن را به هم منتقل کنند.

او با بیان اینکه سادگی و ملموس بودن متن و همچنین نشان دادن لحظاتی از زندگی واقعی از دلائل انتخاب این متن بودافزود: نکته‌ای که دلم می‌خواهد بگویم اینست که واقعا باید به کسی که ایده بخش نسل نو را برای جشنواره مطرح کرد تبریک گفت، چراکه این فرصت را برای افرادی مثل من این فضا را بوجود آوردند تا توانایی‌های خودمان را نشان بدهیم

در این نمایش که زمان اجرای آن 70 دقیقه است، فاطمه امینی و امیر کربلایی زاده بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"گم شده در یانکرز" با کارگردانی مرتضی برزگر زادگان

مرتضی برزگر زادگان هم با نماشنامه‌ای از نیل سایمون نخستین حضور خود در جشنواره تئاتر فجر را تجربه می‌کند.

برزگر زادگان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط داستانی این اثر گفت: پس از ورشکسته شدن پدر، دو فرزند نوجوان این خانواده مجبور هستند که مدتی در خانه مادربزرگ بداخلاقی و سخت گیر که پیش از این چند بار بیشتر او را ندیدند زندگی کنند و این دو نوجوان یک تصور هیولاوار از او دارند.

او با اشاره به اینکه؛ این نمایش یک کمدی تلخ است که به صورت کاملا رئال اجرا می‌کنیم، درباره علت‌ انتخاب این نمایشنامه به جشنواره توضیح داد: نخست اینکه دغدغه نسل نوجوان همیشه مسئله‌ای بوده که من به آن فکر می‌کردم و دوست داشتم به نوعی در این اثر هم زبان حال این نسل باشم، دوم اینکه این اثر موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده و برای من مهم بود که اثری کامل را به دبیرخانه بدهم.

در این نمایش که زمان اجرای آن 80 دقیقه است پرستو گلستانی، کرامت رودساز، فریده دریامجد، بهرام افشاری، مریم اکبری، پوریا رضایی نژاد و رضا معدنچی زاده بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"تب تند ط" با کارگردانی رضا رشادت

نمایش "تب تند ط" با کارگردانی رضا رشادت، دانشجوی رشته کارگردانی-بازیگری دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی، بعنوان آخرین اثری بود که به بخش نسل نو راه پیدا کرد.

رشادت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره خط داستانی این اثر که نوشته محمود احیدی‌نیا آن را نوشته، گفت: داستان "تب تند ط" در مورد خانواده چهار نفره‌ای است که بعد از فوت پدر دچار مشکلاتی می‌شوند که بخاطر پنهان کاری های اعضائ خانواده از هم باعث بوجودامدن فاجعه ای در این خانواده می‌شود.

او افزود: نشان دادن شرایط اجتماعی و تاثیراتی که اجتماع بر این خانواده می‌گذارد مهم‌ترین دلیل انتخاب این متن بود. در این نمایش که 65 دقیقه زمان اجرای آن است علی زاده مینا، داریوش رشادت، امیر اسفندیار و عاطفه جمالی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.