امین میری که این روزها نمایش «احساس آبی مرگ» را به صحنه می‌برد‌، از نوع برخورد یک برنامه‌ساز تلویزیونی با این نمایش اظهار تاسف کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر که نمایش‌اش را با موضوع نوجوانان متهم به قتل عمد اجرا می‌کند‌، در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار تاسف کرد: نمایش ما آنطور که باید، مورد حمایت قرار نگرفته است، همزمان با اجرای‌مان برخی از دوستان می‌گفتند اگر در نمایش‌ات چهره‌ای حضور داشت‌، مخاطب بیشتری می‌آمد اما این نمایش به گونه‌ای نبود که بتوان در اجرای آن با بازیگر چهره همکاری کرد.

او درباره‌ی دلایل عدم استفاده از بازیگران چهره تصریح کرد: می‌خواستم مخاطب با خود نمایش و موضوع آن ارتباط بگیرد و بتواند با نوجوانان مورد نظر ما همذات پنداری کند اما این همذات پنداری با حضور یک چهره معروف امکان‌پذیرنبود، از سوی دیگر نمی‌خواستم تماشاگر برای دیدن یک چهره معروف به تئاتر بیاید.

میری ادامه داد: اما آنچه بیش از همه مرا ناراحت کرد،‌نوع برخورد یک دوست هنرمند و برنامه‌ساز تلویزیونی بود. ایشان به من گفت اگر چهره هنرمندی به دیدن نمایش‌ات بیاید آن زمان ما می‌توانیم یک گزارش تلویزیونی از اجرای شما تهیه کنیم و من از اینکه یک هنرمند چنین ذهنیتی دارد بسیار متاسف شدم. چرا که معتقدم این نگاه، نگاه کارت‌پستالی و سوء استفاده از چهره‌ها است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در عین حال خاطرنشان کرد:این مطالب به معنای آن نیست که در همکاری با چهره‌های معروف مخالفتی دارم بلکه در نمایش‌ فعلی‌ام نقشی نداشتم که بتوانم آن را به یک چهره بسپارم.

میری که پیش از این هم دغدغه خود را نسبت به مسائل اجتماعی نشان داده است، در این‌باره توضیح داد: به هر حال هر نمایشی حتی اگر متن خارجی داشته باشد یک بخش اجتماعی دارد. اما زمانی می‌توان یک نمایش را اجتماعی نام داد که به یک مشکل یا معضل اجتماعی بپردازد. اصولا برای من معضلات اجتماعی در نمایش‌هایی که کارگردانی کرده‌ام، خیلی مهم بوده است.

او که این نمایش را بر اساس متنی از سجاد افشاریان اجرا می‌کند‌،با ارایه توضیحاتی درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: از تیرماه که سوژه این کار به ذهنم رسید، آن را با سجاد افشاریان مطرح کردم و از همان زمان پژوهش‌ها و تحقیقات میدانی‌مان را آغاز کردیم. اول با تماشای چند فیلم مستند و جست‌وجو در اینترنت مطالبی را به دست آوردیم و پس از آن مجوزهای لازم برای مصاحبه با متهمان و لینک‌های ارتباطی با اولیای دم و مسئولان را گرفتیم.

میری اضافه کرد: نگارش نمایشنامه همزمان با تحقیقات ما آغاز و متن در قالب مونولوگ‌های مختلفی نوشته شد که یک ورسیون آن در فرهنگسرای ارسباران اجرا شد اما تحقیقات‌مان به پایان نرسید و هنوز هم ادامه دارد به طوری که اجرای امروز ما با اجرایی که در ارسباران داشتیم، متفاوت است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به همکاری دانشکده بهزیستی و توان‌بخشی در شکل‌گیری و اجرای نمایش «احساس آبی مرگ» افزود: به پیشنهاد یکی از استادان این دانشکده،پیش از اجرای نمایش یکسری فرم‌ها به تماشاگران ارائه می‌کنیم و پس از آن به صورت تصادفی با برخی از تماشاگران تماس می‌گیریم و تاثیر نمایش را بر آنها جویا می‌شویم. قرار است نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله پژوهشی استخراج شود.

این بازیگر تئاتر درباره تاثیر اجرای چنین نمایش‌هایی بر متهمان و بزهکاران توضیح داد: این تاثیرگذاری دو جنبه دارد؛هم بر متهمان به قتل که سوژه ما هستند، تاثیر می‌گذارد و هم بر متهمانی که جرم‌های دیگری مرتکب شده‌اند. در اولین اجرایی که داشتیم متهمان به قتل، تاثیر بسیار خوبی گرفتند آنها می‌گفتند برای اولین بار حس کرده‌اند که به چشم قاتل به آنها نگاه نمی‌شود بلکه به آنها به چشم انسان‌هایی نگاه می‌شود که خطای بزرگی انجام داده‌اند و همین موضوع حس خوبی به آنها می‌داد و باعث شد با ما ارتباط خوبی برقرار کنند. حتی بعد از اجرای نمایش در کانون اصلاح و تربیت می‌گفتند ما متوجه شدیم شاکی‌مان دشمن‌مان نیست و او هم مثل ما زجر کشیده است.

میری افزود: اجرای چنین نمایش‌هایی برای پسران نوجوان و بزهکار که بسیار شر و شیطان هستند، خیلی سخت است اما معتقدم از همان زمان که نور سالن گرفته و اجرا آغاز می‌شود، می‌توان تاثیر مثبتی بر آنان گذاشت و حتی این گونه نمایش‌ها شاید باعث شود نوجوان‌ها دیگر خطاهای بزرگ‌تر نکنند چون مثلا دیده شده است یک نوجوان کیف قاپ بعد از چند ماه به اتهام قتل دستگیر شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم ندارد چنین نمایشی را با خود نوجوانان بزهکار اجرا کند‌، گفت: در همین نمایش هم می‌خواستم این کار را انجام بدهم و حتی مجوزهای لازم را هم گرفتم اما بعد از مشورت با مشاوران روان‌شناس، حس کردیم احتمال دارد ارتباط مستقیم با مردم بر این نوجوانان تاثیر منفی بگذارد به همین دلیل چشم پوشی کردیم اما دوست دارم نمایشی کار کنم که خود بچه‌های بزهکار در آن بازی کنند و با این که کار سختی است، شاید در سوژه بعدی‌ام چنین کاری را انجام دهم.

نمایش« احساس آبی مرگ» نوشته سجاد افشاریان و کار امین میری این روزها در تماشاخانه «سنگلج» روی صحنه است.

قرار است اجرای این نمایش تا اواخر دی ماه ادامه داشته باشد و این اثر نمایشی هر شب ساعت 19 در تماشاخانه «سنگلج» به صحنه می‌رود.

امین میری متولد سال 58 در زاهدان است که کار تئاتر را از سال 72 در همین شهر آغاز کرده است. او بیشتر به عنوان بازیگر فعال بوده که نتیجه آن بازی در 66 نمایش و سریال‌هایی همچون «مختارنامه‌» ، «کاراگاه علوی» و چند تله فیلم است.

میری به تازگی در دو فیلم سینمایی «امروز» کار رضا میرکریمی و «عصبانی نیستم» کار رضا درمیشیان به ایفای نقش پرداخته است.

*******

گفتنی است: طی هفته گذشته اکبر عبدی و دکتر مجید سرسنگی برای کمک به زندانیان محتاج به دیه به تماشای این نمایش نشستند.

نمایش " احساس آبی مرگ" حکایت زندانیانی است که به دلایل گوناگون زندانی شده‌اند و برای آزادی احتیاج به پرداخت دیه دارند.

گروه نمایشی با درآمد حاصل از بلیت فروشی این اجرا تا کنون توانسته‌اند مبلغ دیه چند زندانی را فراهم کنند.

گفتنی است: "آحساس آبی مرگ" به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی امین میری همه روزه ساعت 19 در تالار سنگلج به روی صحنه می‌رود.