حسین عبداللهی با بیان اینکه بودجه جشنواره نسبت به دو دوره اخیر افزایش پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید بودجه جشنواره تئا‌تر دانشگاهى بسیار ناچیز، ناکافی و قطره چکانی است بنابراین سعی کردیم از هزینه‌ها کم کرده و مشارکت نهادهای دیگر را جذب کنیم.

 

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی با محوریت برگزاری بخش مناطق با عنوان «خلیج فارس» با حضور حسین عبداللهی (دبیر) و معاونان او در تئا‌تر شهر برگزار شد.

مسعود حکیمی‌نژاد (معاون بخش مناطق بیست و یکمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهى) درباره احیای بخش مناطق جشنواره پس از سه دوره گفت: ۲۴۴ اثر در قالب طرح و ایده در سایت ثبت شده بود که از میان آن‌ها، هیات انتخاب به ۱۵۳ اثر رسیدند. در بازبینی مرحله آخر، از سوی بازبین‌ها ۹ اثر به دبیرخانه معرفی شد و یک اثر در بخش مهمان مناطق از دانشگاه خلیج فارس حضور دارد.

حکیمی‌نژاد درخصوص مشارکت مالی برای اهدای هدیه یه بازبین‌ها، هیات انتخاب و داوری از حمایت ویژه مرکز هنرهای نمایشی از بخش مناطق خبر داد و گفت: این بخش به میزبانی دانشگاه خلیج فارس برگزار می‌شود. علاوه بر این، حوزه هنری بوشهر قرار است بسته و هدیه فرهنگی برای اهدا به برگزیدگان آماده کند. همچنین انجمن نمایش بوشهر در هماهنگی سالن‌ها برای اجرای آثار جشنواره، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی بوشهر در تبلیغات شهری و محیطی و همچنین شورای شهر بوشهر دیگر حامیان این دوره در بخش مناطق هستند.

معاون بخش مناطق جشنواره خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه دو تقدیر و دو بزرگداشت از دو پیشکسوت تئا‌تر بوشهر را خواهیم داشت. همچنین قرار است کارگاه‌های آموزشی در بوشهر برگزار شود.

حکیمی‌نژاد همچنین با اشاره به عدم همکاری برخی نهاد‌ها گفت: با دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور هنوز به تفاهم‌نامه قطعی برای همکاری و حمایت از سوی آن‌ها نرسیده‌ایم. همچنین سازمان میراث فرهنگی قرار بود تورهای ویژه برای بازدیدکنندگان فراهم کند اما ناگهان بعد از تعطیلات نوروزی گفتند هیچگونه همکاری با جشنواره نخواهیم داشت. دانشگاه آزاد اسلامی هم علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های بسیار هیچ حمایتی از جشنواره نکردند و گفتند ما خودمان جشنواره داریم. تشکر می‌کنم که آنقدر به دانشجویانشان بی‌اعتنا هستند!

صادق برقعی (معاون اجرایی جشنواره) نیز با ارائه آماری از آثار رسیده به این دوره گفت: در بخش صحنه‌ای ۶۲۴ اثر شامل طرح و ایده به جشنواره رسیده بود که ۲۹۵ اثر به بازبینی مرحله اول رسید و از آن میان ۷۵ اثر به بازبینی مرحله دوم رسید. همچنین در بخش تجربه‌های اجرا هم ۷۳ اثر به دبیرخانه رسیده بود که درنهایت ۶ اثر انتخاب شد.

برقعی تشریح کرد: جنسیت شرکت‌کنندگان در این دوره شامل ۶۸ درصد مردان و ۳۲ درصد زنان بود و در مقطع تحصیلی نیز ۶۶ درصد در مقطع کار‌شناسی، ۲۸ درصد کار‌شناسی ارشد، ۵ درصد کاردانی و یک درصد دکتری بودند.

محمدی (معاون هنری و آموزشی) نیز با بیان اینکه «از‌‌ همان ابتدا دو تیم مشورتی در کنارمان داشتیم و توجه به امر معاصر را مورد توجه قرار داده بودیم» گفت: در بخش رقابتی جایزه استاد ناظرزاده کرمانی ۴۷ چکیده به دست ما رسید که ۱۶ چکیده از میان آنها انتخاب شد و از آن‌ها ۱۲ مقاله به دستمان رسید که درنهایت پنج مقاله خوانش خواهد شد.

محمدی خاطرنشان کرد: در هفته پیش رو برنامه‌هایی مانند خوانش مقالات، جلسه نقد کتاب، یکسری سمینار در مورد نسبت تئا‌تر و دانشگاه خواهیم داشت.

او همچنین با اشاره به فراخوانی که برای گفتگوی بین رشته‌ای همه دانشجویان داشته‌اند، گفت: در این راستا دانشجویانی از رشته‌های علوم اجتماعی فلسفه و تئا‌تر به این جلسات پیوستند که نتیجه‌اش تولید برخی نمایش‌ها و خوانش دوباره برخی منابع بود.

معاون هنری و آموزشی جشنواره با اشاره به برپایی ورک‌شاپ‌هایی در زمینه حرکت، عروسکی، دیجیتال و موارد مانند آن گفت: با تعدادی از اساتید خارجی درس گفتار و مسترکلاس و ورک شاپ برگزار خواهد شد.

محمدی همچنین خبر داد: در بخش نمایشنامه‌نویسی ۱۵۷ متن به دست‌مان رسید که در نهایت داوران ۱۰ متن را به عنوان کاندیدا معرفی کردند.

کوروش زارعی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری) نیز با اشاره به حمایت این مرکز از جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: سال‌هاست از مهم‌ترین دغدغه‌های این مرکز کمک و حمایت از اندیشمندان جوان در حوزه تئا‌تر است و بنا داریم که از استعدادهای درخشان و آینده تئا‌تر حمایت کنیم. از دلایل مهمی که از جشنواره دانشگاهی حمایت کردیم این بود که وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.

هادی همتی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برنامه‌های بخش بین‌الملل گفت: ۱۶ مهمان از ۱۰ کشور خارجی همچون فرانسه، آلمان، نروژ، رومانی، ژاپن، بلژیک، بنگلادش و... در بیست و یکمین دوره جشنواره تئا‌تر دانشگاهى حضور دارند.

همتی از ارتباطی سه‌جانبه در بخش کارگاه‌های خارجی به عنوان اتفاقی جدید در این دوره خبر داد و گفت: امسال در کارگاه‌ها و کلاس‌ها شاهد حضور سه‌جانبه و مراودات دانشجویان ایرانی و دانشجویان خارجی رشته نمایش و اساتید خارجی خواهیم بود.

او همچنین یادآور شد: در بخش بین‌الملل این دوره شاهد ۵ اجرای خارجی و برپایی ۴ پنل تخصصی در رشته نمایش خواهیم بود.

همتی با بیان اینکه در انتخاب آثار، رویکرد جشنواره بر معاصر بودن آثار و توجه به فرم آن‌ها بوده است، گفت: از ایده‌های جدید دعوت کرده و سعی کردیم از کارهایی دعوت کنیم که بتوانند اتفاق تازه‌ای رقم بزنند.

حسین عبداللهى (دبیر بیست و یکمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهى) با اشاره به برگزاری جشنواره بخش مناطق در امسال با عنوان خلیج فارس، گفت: استان بوشهر زیرساخت‌های مناسبی برای اجرای این جشنواره دارد و امیدوارم دبیر دوره بعدی زود‌تر معرفی شود تا شاهد برگزاری همزمان ن این رویداد در شهرهای مختلف باشیم.

عبداللهی با بیان اینکه بودجه جشنواره نسبت به دو دوره اخیر افزایش پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید بودجه جشنواره تئا‌تر دانشگاهى بسیار ناچیز، ناکافی و قطره چکانی است بنابراین سعی کردیم از هزینه‌ها کم کرده و مشارکت نهادهای دیگر را جذب کنیم.


 

عکس هایی از تمرین نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»

عکس هایی از نمایش «مرثیه ای برای یک دختر»

نمایشنامه «خروس می خواند» وارد بازار کتاب شد

مهدی کوشکی به «تابوت عهد» پیوست

بازگشت امیر آقایی به تئاتر با «مالی سویینی»

3 بازیگر جدید به «لیرشاه» پیوستند

17 اثر نمایشی جدید در تماشاخانه‌های تهران

«عشق شرقی گودو» در ایرانشهر

«هدیه اسرارآمیز» روی صحنه مرکز تئاتر کانون

صابر ابر و الهام کردا به «مالی سویینی» پیوستند

ابراهیم پشت‌کوهی نمایش «مکبث زار» را به آذربایجان می‌برد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور استعفا کرد

شهرام ناظری: تحت تأثیر نمایش «آمادئوس» قرار گرفتم

پری صابری: آرزو دارم فیلم «کوروش» را هم بسازم

اعلام زمان معرفی دبیران جشنواره‌های تئاتری

«پسرهای پشت نقاب» تئاتری برای سربازان

نامه فعالان تئاتر استان‌ها به مدیر جدید

مریم بوبانی به «خنکای ختم خاطره» پیوست

روایتی تئاتری از زندگی شاه پهلوی پس از ثریا و قبل از فرح

نادر مشایخی با «لیرشاه» همراه شد

اجرای دوباره نمایش «آن سوی آینه»

مژگان خالقی «تو مشغول مردنت بودی» را در تئاتر شهر اجرا می‌کند

«جوجه‌تیغی» با بهرام افشاری در تماشاخانه ايرانشهر

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

گم‌گشتگی در مرز...