بازیگر و کارگردان نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» با اشاره به پایان اجرای این نمایش و حضور ۴۰ هزار نفری که به تماشای آن نشستند، گفت: خوب است برخی متولیان و ناظران حوزه فرهنگ و هنر اجازه دهند دعواها بر صحنه‌ی تئآتر یا بر پرده‌ی سینما اتفاق بیفتد و بسیاری از مسائل پیش از آنکه به خیابان‌ها کشیده شود روی صحنه مطرح شود چرا که این اصلن یکی از کارکردهای هنر است.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» که یک شادی‌آورِ موسیقایی (کمدی موزیکال) است از شهریور سال گذشته و در سه بازه‌ی زمانی اجرای خود را در  تئاتر «شهرزاد» آغاز کرد. در این نمایش گلاب آدینه نقش «سیاه» را بازی می‌کرد و با توجه به ریتم شاد نمایش مخاطبان زیادی از آن استقبال کردند به طوری که در سال جدید هم اجرایش ادامه پیدا کرد و سرانجام چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه این نمایش با صحنه خداحافظی کرد.

البته مطلب منتشر  شده از سوی یکی از بازیگران نمایش حاکی از آن است که این نمایش اگرچه در زمان معین به پایان رسید اما امکان تمدید اجرا، به دلیل برخی فشارها به اداره کل هنرهای نمایشی وجود نداشته است.

دراین راستا افشین هاشمی گفت: مجوز نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» تا  ۱۹ اردیبهشت‌ماه اعتبار داشت و تا آن زمان، این نمایش با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و اعضای شورای نظارت مرکز روی صحنه بود که از همه‌ی آن‌ها سپاسگزارم.

او افزود: عدم تمدید نمایش براساس تعامل بین گروه اجرا و مدیر مرکز هنرهای نمایشی (شهرام کرمی) در شرایط فعلی اتفاق افتاد یعنی تصمیمی خودخواسته از طرف ما و در پاسخ به همراهی‌ای بود که مرکز در ۱۳۰  اجرای نمایش به این گروه داشت.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم هیچ معنای دیگری ندارد و اینطور نبوده که نمایش توقیف شده باشد. البته اگر به مرکز هنرهای نمایشی اعمال نظر و فشاری وارد شده باشد را بهتر است خودشان توضیح دهند، اما با توجه به اینکه آقای کرمی از تئاتری‌های باسابقه و هم‌نسل من است و تقریبا با هم تئاتر را شروع کرده‌ایم، حرفش هر چه باشد هم به آن اطمینان دارم و هم احترام می‌گذارم.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تغییرات نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» از اجرای اول بسیار جزئی در حد ۱۰ جمله بوده است گفت: وقتی پس از حاشیه‌های ایجادشده، اعضای شورای نظارت چنین تغییراتی را از ما خواستند، انجام دادیم و تا پایان به آن متعهد بودیم. این تغییرات در حد واژه‌هایی بودند که برای بعضی افراد باعث تعابیر غلطی می‌شد که نه گروه اجرایی به دنبال آن است و نه مرکز هنرهای نمایشی. در نتیجه امکان بعضی بهانه‌جویی‌ها حذف شد.

این کارگردان و بازیگر درباره تمدید نمایش هم اظهار کرد: برای تمدید قصد ما این بود که تا زمانی که تماشاگر داریم نمایش را ادامه دهیم، اما این فقط خواست ما بود و اگر در این مرحله، مدیران تئاتر که تاکنون با ما همراه بوده‌اند، احساس کنند نمایش دارد مشکلاتی برای‌شان به وجود می‌آورد ترجیح می‌دهیم با  آن‌ها همکاری کنیم، بویژه آن که ما لذت اجرای نمایش خود را برده‌ایم و جمعا بیش از چهارماه روی صحنه بودیم.

هاشمی همچنین درباره همان عده‌ای که با تعابیر اشتباه سبب بروز مشکل برای اجرای یک نمایش می‌شوند، گفت: به نظرم اشتباه آن‌ها این است که فکر می‌کنند تئاترها همیشه راجع به زمان حال حرف می‌زند در صورتی که لزوما این‌گونه نیست. در واقع تئاتر می‌تواند شرایطی را فرض یا پیش‌بینی کند و درباره آن شرایط و نتایج آن صحبت ‌کند. اتفاقا به نظرم کسانی که به دنبال تعابیر دیگری هستند به‌جای تنگ‌نظری باید از این فرصت استفاده کنند و بشنوند و ببینند که یک گروه اجرایی با هزاران تماشاگرش، به درست یا غلط، دارند فرضی را مطرح می‌کنند که مثلا اگر فلان اتفاق بیفتد بهمان نتیجه را دارد؛ چه امکانی بهتر و زنده‌تر از این برای نظرسنجی از قلب اجتماع؟ اصلا تئاتر یکی از بهترین امکانات برای همین گفت‌وگوها است و چه بهتر اگر فرض‌ها و نتایجش، روی صحنه به نمایش درآیند تا اینکه بعدتر بی‌گفت‌وگو و با خشونت در خیابان‌ها گفته شود.




 

انتقاد یک بازیگر به عملکرد خانه تئاتر/ خانه ای که امن نیست

تصویب یک جایزه ویژه برای تئاترهای عروسکی/ برگزیده های جشن عروسکی شناخته شدند

سومین یادمان استادمحمد برگزار می شود/ چاپ ۱۴ نمایشنامه در ۶ مجلد

از لزوم بازنگری در اساسنامه خانه تئاتر تا یک میل مبهم

سمندریان چگونه ترجمه می کرد؟

مجید گیاه‌چی: اساسنامه خانه تئاتر پس از 18 سال نیاز به تغییر دارد

مراسم بزرگداشت مهرداد ابروان برگزار شد/ مردی که با مرگ شوخی کرد

جوایز تونی نامزدهایش را شناخت/ معرفی برترین‌های نمایش آمریکا

ساخت یک سالن تئاتر با بامبو + عکس

حدود 3 میلیارد تومان مطالبات تئاتر استان‌ها

تئاتر؛ به معنای واقعی کلمه

مه‌آلودگی روابط آدم‌ها یا برزخی بودن یک زن

«در ستایش یا نکوهش میانمایگی؟»

نظام آباد؛ پازل ناتورالیستی تلخ

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی

«زهرماری»/ همچون یک میراث شوم خانوادگی

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

«خرده‌ روایت‌های مچاله‌شده» منتشر شد

بهناز جعفری به خانواده شاه لیر پیوست

«نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» به مالزی می‌رود

هوشنگ آزادی‌ور درگذشت

«ترمینال ۱۷» رونمایی می‌شود

«دانشگاه شریف» در اداره تئاتر

«دیابولیک، رومئو و ژولیت» رکورددار تماشاخانه ایرانشهر شد

تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

«تقدیربازان» به نمایشگاه کتاب می‌آید

حضور "من یه زنم صدامو میشنوین؟" در جشنواره‌ آلمان

تئاتر فجر دارای آیین نامه شد

کتاب «تئاتر، ایران و غرب» منتشر شد