نمایش «خانه‌ی برنارادا آلبا» اثر مشهور «فردیکو گارسیا لورکا» شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی در چهارمین روز سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.

پایگاه خبری تئاتر:  این نمایش که داستان آن در نیمه اول قرن بیستم در روستایی در اسپانیا می‌گذرد، درباره زنی به نام «برناردا» است که پس از مرگ شوهرش به همراه پنج دختر و خدمتکار خانه‌اش زندگی می‌کند.

«برناردا» زنی سختگیر و مستبد است که به شدت پایبند اصول و سنت‌ها است و می‌خواهد عقایدش را به دختران و زیردستانش که در خانه او هستند، تحمیل کند. دختران برناردا همگی در برابر مادرشان تسلیم می‌شوند و تنها یکی از دخترها به نام «آدلا» زیر بار تحمیل‌های مادرش نمی‌رود و در برابر او مقاومت می‌کند. اما در پایان داستان خود را به دار می‌آویزد.

این نمایش توسط گروهی آلمانی به صحنه رفت.

داریوش مودبیان کارگردان‌، نویسنده مترجم و بازیگر تئاتر که به دیدن اجرای «خانه برناردا آلبا» آمده بود پس از پایان اجرا با ارزیابی از این اثر نمایشی به خبرنگار تئاتر ایسنا، گفت: من تا کنون چندین اجرا از این نمایشنامه دیده‌ام به نظرم این اجرا بسیار مناسب، خود متن است.

او افزود: در این اجرا بیشتر تلاش شده بود در صحنه‌ای که عناصر نمایشی کمی وجود دارد، بیشتر از امکانات بیانی بازیگران استفاده شود و در واقع بیشتر روی جنبه بازیگری تاکید شده بود و کاملا به نظر می‌رسید بازیگران نمایش بسیار به کارشان مسلط هستند چرا که اساسا در چنین متنی حضور ‌، ایست و بیان بازیگر بسیار مهم است. ما حتی اگر زبان کار را متوجه نشویم اما به خوبی می‌بینیم که بازیگران کلمات را مثل موسیقی بیان می‌کنند.بازیگری که در چنین اجرایی حضور دارد باید از تسلط بسیار بالا برخوردار باشد.

این کارگردان با اشاره به ویژگی کارهای نمایشی آلمانی تصریح کرد: نکته جالب در کارهای آلمانی نظام صحنه‌ای و اجرایی آنها است که باید مورد نظر ما هم قرار بگیرد این یک نظام حرفه‌ای است که پرورش بازیگر به درستی در آن اتفاق می‌افتد. گروه تئاتر «مانهایم» که این نمایش را اجرا کرد یک گروه حرفه‌ای در شهر مانهایم آلمان است که از حمایت‌های شهرداری در آن شهر برخوردار است.

مودبیان با بیان اینکه این گروه نمایشی بسیار راحت خود را با فضای اجرا در ایران تطبیق داده عنوان کرد: ما در کشورمان در روزهای اول اجرا می‌بینیم که کارها خیلی به هم ریخته است و می‌گوییم که باید چند شب از اجراها بگذرد تا کار جا افتاده شود اما در این اجرا این گروه آلمانی با این که جایشان عوض شده بود به خوبی خود را در صحنه پیدا کردند، برای اینکه آن نظام تئاتری مبتنی بر پرورش درست بازیگر و سایر عوامل است که باعث می‌شود در اولین اجرایشان به بهترین نحو کار خود را انجام دهد.

او با اشاره به جنبه آموزشی چنین گروه‌هایی برای تئاتر کشورمان گفت: ما هم باید یاد بگیریم که گروه‌های تئاتری را متشکل کنیم و گروه‌ها را در تئاتر‌ها مستقر کنیم و از آنها برنامه‌های دراز مدت به شکل رپرتوآری بخواهیم تا بتوانیم به بهترین شکل کارمان را عرضه کنیم در غیر این صورت تنها جرقه‌هایی در تئاتر ما زده می‌شود و بعد خاموش می‌شود و عملا هیچ جریانی شکل نمی‌گیرد.

 نمایش «خانه برناردا آلبا» کاری از تئاتر ملی «مانهایم» به کارگردانی «کالیکستو بیتو» اول بهمن ماه در دو نوبت با حضور هنرمندانی چون علی رفیعی‌، داریوش مودبیان‌، ایوب آقاخانی‌، شیرین یزدان بخش‌، حمید پورآذری‌، اتابک نادری‌ در تالار وحدت به صحنه رفت.