رحمت امینی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه با اشاره به اینکه در این دوره نگار جواهریان بازیگر سینما و تئاتر کشور یکی از داوران جشنواره خواهد بود عنوان کرد: دانشجویان ما نباید دستشان را جلوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دراز کنند بلکه این مرکز است که باید به نهادهای دانشجویی کمک کند.

پایگاه خبری تئاتر:  نشست رسانه ای پانزدهمین جشنواره تئاتر جشنواره تجربه روز سه شنبه 29 بهمن ماه با حضور رحمت امینی دبیر جشنواره، بهروز محمودی بختیاری مدیرگروه پردیس هنرهای زیبا و محمدرضا رسولی دبیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بختیاری عنوان کرد: علیرغم تنگناهای مالی که سالهاست با آن روبرو هستیم خوشحالم که این جشنواره توانسته دوره پانزدهم خود را تجربه کند چون این جشنواره عرصه و حضوری برای نیروهای جوان است که می خواهند از دوره دانشجویی مسیر خود را پیدا کنند و توانایی های اجرایی و مدیریتی خود را هم محک بزنند.

وی افزود: خوشبختانه امسال بخش نمایشنامه خوانی در جشنواره فعال شده است که باعث خرسندی است و امیدوارم که این بخش بتواند در سالهای آینده با کیفیت بالاتری برگزار شود.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای رحمت امینی درباره بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: امسال این جشنواره در سه بخش آزاد، خلاقیت، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی برگزار می شود. در بخش خلاقیت، محور پذیرفته شدن آثار اجرای آثار ایرانی با شیوه های نوین اجرائی خواهد بود. بطور کلی امسال 194 متن از دانشکده های تئاتری ارسال شد که 33 اثر برای حضور در بخش خلاقیت و 161متن برای حضور در بخش آزاد ارائه شده بود. بازخوان های متون نادر برهانی مرند، علی اصغر دشتی و مهرداد رایانی مخصوص بودند که از میان این آثار 70نمایشنامه به مرحله بازبینی راه یافت.

وی ادامه داد: زهره بهروزی نیا، فرزاد معافی و فرشاد فرشته حکمت بازبین های بخش های مختلف بودند که در نهایت 28 اثر نمایشی را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند. از این میان 8 اثر در بخش خلاقیت و 20 نمایش برای حضور در بخش آزاد پذیرفته شد. همچنین در جشنواره قرار است یک اجرای ویژه به کارگردانی آزاده پورمختار که از اساتید دانشگاه است داشته باشیم.

امینی درباره داوران بخش های مختلف عنوان کرد: پیام فروتن، سعید اسدی، علی اصغر دشتی، نگار جواهریان و محمودرضا رحیمی 5 داور بخش صحنه ای و خلاقیت هستند و فارس باقری، شهرام کرمی و خودم نیز داوری بخش نمایشنامه نویسی را بر عهده داریم. همچنین در بخش نمایشنامه خوانی فریندخت زاهدی، حمیدرضا نعیمی و زهرا خسروی 8 اثر را قضاوت خواهند کرد. در انتخاب داوران تلاش کردم هم به سابقه و تجربه آنها توجه کنم و هم میانگین سنی این دوستان مورد توجه قرار گیرد. در بخش صحنه ای از دو بازیگر، یک کارگردان، دو استاد دانشگاه که در زمینه ادبیات نمایشی و طراحی صحنه فعال هستند، بهره بردیم.

وی درباره حمایتهایی که از جشنواره شده است، توضیح داد: خوشبختانه امسال با نگاه دوستانه برخی نهادها شاهد حمایت های مالی و معنوی از جشنواره بودیم. قرار است در این دوره با حمایت معاونت فرهنگی هنری وزارت علوم از این جشنواره حمایت مالی صورت گیرد. همچنین به واسطه حضور من در حوزه هنری قرار است از حمایت این نهاد نیز برخوردار شویم. در نهایت نیز یک شرکت خصوصی به نام «گروه هماهنگ» که علاقمند به فعالیت در عرصه فرهنگی است، قرار است بخش اهدای جوایز را برعهده بگیرد. در این دوره جایزه نقدی نداریم و جوایز قرار است به صورت 13 تبلت به برگزیدگان اهدا شود.

دبیر جشنواره با تشکر از مدیریت تئاتر شهر برای در اختیار قرار دادن سالن کنفرانس این مکان برای اجرای نمایشنامه خوانی ها تصریح کرد: متاسفانه چون کانون تئاتر دانشگاهیان همچنان به دانشجویان بدهکار است، هیچ کمکی نمی تواند به این جشنواره بکند. ما انتظار داریم که نهادهایی مثل مرکز هنرهای نمایشی از دانشجویان حمایت کنند. دانشجویان ما نباید دستشان را جلوی مرکز دراز کنند بلکه این مرکز و نهادهای دیگر هستند که باید دستشان جلوی دانشجویان دراز باشد. من نیز با افتخار در حوزه هنری دستم را جلوی دانشجویان دراز می کنم.

امینی همچنین درباره دوره بدهکاری های کانون تئاتر دانشگاهیان که ریاستش بر عهده وی است، عنوان کرد: متاسفانه قبل از حسین طاهری 3 مدیرکل قبلی هنرهای نمایشی اراده‎ و اختیاری برای پرداخت بدهی های این مرکز نداشتند. امیدوارم طاهری که بر عکس بقیه آدم تئاتری نیست، بتواند این بدهی را که کمتر از 200 میلیون تومان است و قرار است به تعدادی دانشجو پرداخت شود، بپردازد. در واقع من در کلام رئیس کانون تئاتر دانشگاهی هستم و امیدوارم اتفاق تازه ای در دولت جدید برای این کانون رخ دهد.

در بخش دیگری از این نشست رسولی دبیر اجرائی جشنواره متذکر شد: متاسفانه در طول 15 دوره ای که از برگزاری جشنوراه تئاتر تجربه می گذرد، ردیف بودجه ای برای آن تعریف نشده به همین دلیل در دوره های مختلف به شدت دچار مشکلات مالی می شود. اما خوشبختانه امسال به دلیل رایزنی هایی که آقای امینی با وزارت علوم داشتند حال ما بهتر است و با مسایل مالی روبرو نشدیم.

وی افزود: همچنین از مدیران تالار مولوی، تئاتر شهر و خانه هنرمندان سپاسگذارم که امسال باعث شدند این جشنواره از دانشگاه بیرون بیاید. همچنین طبق هماهنگی هایی که با دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی داشته ایم قرار است آثار برگزیده ما به این جشنواره و گروه های باکیفیت نیز به مرحله دوم بازبینی آثار راه پیدا کنند.

در ادامه این نشست رسانه ای بهروز بختیاری عنوان کرد: در حال حاضر این جشنواره مثل 15سال قبل یک جشنواره محدود و درون دانشگاهی نیست و الان چشم امید بیشتر دانشجویان به این جشنواره است.

وی درباره مشکلاتی که برای تالار مولوی به وجود آمده، توضیح داد: یکی از دلایل غم انگیز بودن وضعیت تالار مولوی این است که این تالار به لحاظ منطقی جزو دارایی های گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا به حساب می آید اما الان می خواهد به صورت خودمختار فعالیت کند. عمده تعمیرات تالار مولوی درباره سیستم نور آن است که بودجه میلیاردی و رایزنی و دوندگی زیادی می خواهد.

مدیر گروه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد: امسال جشنواره تئاتر تجربه سالن کوچک تالار مولوی را به خدمت گرفته تا ثابت کند که مولوی هنوز هست. ما نیز تا وقتی که حکم شخص دیگری نیامده سعید اسدی را سرپرست تئاتر مولوی می دانیم و از او خواهش داریم که نگذارد این تالار به دست نا اهلش بیفتد.

بختیاری در پایان صحبت هایش گفت: توقع و درخواست ما این است که اجازه دهند امور هنری به دست هنرمندان بیفتد و فضاهای هنری دانشگاه نیز به دست اساتید هنرمند اداره شود. بنابراین امیدوارم به این شعار دولت تدبیر و امید که عنوان می کنند کارهای هنری را باید به دست هنرمندان سپرد، عمل شود.

رحمت امینی در پایان این نشست رسانه ای درباره حضور نگار جواهریان به عنوانی یکی از داوران جشنواره توضیح داد: جواهریان دانش آموخته تئاتر در دانشکده هنر و معماری است و ما نیز در راستای حمایت از حضور جوانان در عرصه تئاتر معتقد بودیم که باید در داوری جشنواره نیز به دنبال معرفی هنرمندان جوانی باشیم که در رشته خودشان هم تجربه داشته باشند هم تحصیلات. معتقدم جواهریان با تجربه ای که در تئاتر و سینما دارد، می تواند در این حوزه هم به عنوان داور معرفی شود.

پانزدهین جشنواره تئاتر تجربه از 3 تا 10 اسفندماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان، سالن صمیمی مفخم و سمندریان دانشگاه تهران و سالن کوچک تالار مولوی برگزار می شود.