کارگردان نمایش «مدریک» گفت: درخواست اجرا عمومی این نمایش را برای سال ۹۳ در تئاتر شهر داده‌ایم و منتشر هستیم تا جواب قطعی را بگیریم.

پایگاه خبری تئاتر:  شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین آثار خود گفت: در حال حاضر رمان «تخت و مورچه» را دارم که توسط انتشارات سروش بزودی منتشر می‌شود؛ این رمان به زندگی حضرت سلیمان می‌پردازد. نزدیک به دو سال است که این رمان را در دست نگارش دارم.

وی تصریح کرد: پیش بینی من این است که رمان «تخت و مورچه» جزء کارهای موفق است، چراکه نگاه و پرداخت ساده و صمیمی در 25 فصل دارم. در نمایشگاه کتاب سال آینده عرضه می‌شود. همچنین سال آینده نمایش‌نامه «شکار بزرگ شنبه» از بنده منتشر می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه با چند ناشر برای انتشار این نمایش‌نامه صحبت شده است، اظهار داشت: متاسفانه چند کتاب در دست ناشران مختلف دارم که هنوز چاپ نشده، انتشار نمایش‌نامه در زمان اجرای عموم خود و یا زمان خودش بسیار مهم است،‌ نزدیک به 2 سال است که حوزه هنری می‌خواهد نمایش‌نامه «شورابه و حشو» را منتشر کند که به زندگی حضرت ایوب می‌پردازد.

این نویسنده درباره جایگاه ادبیات نمایشی گفت: قطعا نمایش‌نامه در جریان ادبیات ایران تاثیر بسزایی دارد، البته دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول اینکه برخی براساس برآیند اجرای خود نمایش‌نامه را می‌نویسند و منتشر می‌کنند، برخی دیگر نیز نمایش‌نامه را ادبی می‌نویسند و هم آماده اجرا و هم آماده چاپ می‌کنند. 

وی تصریح کرد: باید بپذیریم وضعیت انتشارات ما خوب نیست و کتاب‌های ما در حد 2 هزار جلد منتشر می‌شود که به نسبت جمعیت و دانشجویان تئاتر اصلا خوب نیست، حال این اتفاق در انتشار نمایش‌نامه‌ها نزدیک به فاجعه می‌شود،‌ اول اینکه هیچ بازدهی مالی ندارد، ما نمایش‌نامه‌ای را نداریم که به چاپ دهم رسیده باشد.

کرمی با اشاره به عدم توزیع درست نمایش‌نامه‌ها گفت: نمایش‌نامه باید ابتدا در فضاهای مختلف دیده شود تا به فروش و چاپ‌های بعدی برسد. هنرمندان شهرستانی به شدت مشتاق متون جدید هستند، اما به دلیل توزیع نامناسب هیچگاه نمایش‌نامه‌ها به دست آن‌ها نمی‌رسد. خوشبتخانه انتشارات نمایش در این حوزه، جزء ناشرهای موفق است، چراکه در استان‌ها شعبه دارد و برای تمامی این شعب کتاب‌های جدید خود را می‌فرستد و البته تیراژ مناسبی هم دارد.

وی افزود: متاسفانه انتشار کتاب برای ناشران دولتی تنها یک رفع تکلیف است و هیچ مسئولیت پذیری‌ها نسبت به اثر ندارند، در بین ناشرانی که با بودجه دولتی آثار را منتشر می‌کنند حوزه هنری موفق ترین آن‌ها باشد اما باز هم در حوزه نمایش‌نامه به شدت ضعف دارد.

کرمی درباره نمایش «مدریک» اظهار داشت: خوشبختانه اجرای موفقی را در جشنواره تئاتر فجر داشتیم و بازخورد خوبی داشت؛ منتظر هستیم تا بتوانیم در سال 93 اجرای عمومی خود را برویم. درخواست ما تئاتر شهر است و باید ببینیم در سال آینده شرایط چگونه است.

وی در پایان گفت: بدون شک در اجرای عمومی متفاوت از اجرای جشنواره هستیم، چراکه اجرا تئاتر فجر دارای شتاب زدگی‌های خاص خودش بود و در اجرای عمومی نمایشی متناسب با سلیقه مخاطب روی صحنه می‌بریم.