پایگاه خبری تئاتر: «شب تئاتر» در اولین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شامگاه شنبه ۲۷ بهمن، روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت. رحمت امینی در این ویژه برنامه میزبان اردشیر صالحپور، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و نمایشنامهنویس و شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی و برگزار کننده اصلی جشنواره بود.
صالحپور در ابتدا به گسترده شدن جشنواره امسال اشاره کرد و در پاسخ به نقد این گستردگی گفت: این جشنواره برای همه است و قرار نیست آن را محدود کنیم.
جشنواره تئاتر فجر، تأثیرگذار بر رشد و توسعه تئاتر کشور
کرمی این جشنواره را بزرگترین رویداد تئاتر کشور نامید و عنوان کرد: در سالهای گذشته این جشنواره تغییر و تحولات زیادی پیدا کرده و میتوان گفت الان به مرحله بلوغ رسیدهایم و دوران تجربه گذشته و جشنواره ماهیت خودش را پیدا کرده است. امسال شاهد شرکت بیشترین تعداد گروههای نمایشی هستیم، ۱۵۵ گروه نمایشی در بخشهای مختلف و در ۳۶ مکان ثابت. ما اجراهای مختلفی را داریم. تأثیر جشنواره بر رشد و توسعه تئاتر کشورمان بر کسی پوشیده نیست.
ما در سطح بینالملل تفاوتی با تئاتر دنیا نداریم
کرمی در پاسخ به این سوال که «بیشترین اعتراض گروهها در جشنواره در مورد چه چیزی بوده است؟» گفت: معمولا عمده انتظارات از کیفیت آثار است. در حوزه نمایشهای خارجی، بعضیها با یک تلقی خیلی خاص به دیدن آثار نمایشی میروند و بعد میبینند که این آثار توقع آنها را به جا نمیآورند چون بعضا آثار داخلی قویتر هستند. ما در سطح بینالملل تفاوتی با تئاتر دنیا نداریم. شاید در تکنولوژی و امکانات دچار فقر باشیم ولی در خلاقیت و نبوغ هنرمندان نگاه یکسانی در تولیدات نمایشی داریم.
جشنواره تئاتر فجر، دارای استاندار جهانی
صالحپور جشنواره تئاتر فجر را دارای استاندار جهانی دانست و ادامه داد: اکثر گروههای نمایشی شاخص دنیا در این جشنواره حضور پیدا کردهاند.
وی ناپایداری دبیران جشنواره را از عمدهترین اشکالات جشنواره نامید و افزود: البته این اشکال در مدیریت کلان تئاتر کشور نیز متاسفانه احساس میشود. در دورههایی افرادی در تصدی قرار میگرفتند که اصلا شناختی نسبت به تئاتر نداشتند. نکته دیگر اینکه استراتژی و چشمانداز جشنواره باید تبیین شود. از دیگر اشکالات جشنواره کمبود تئاتر ایرانی است. جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است.
کرمی در پاسخ به این انتقادات با تایید گفتههای صالحپور گفت: ثبات در هر زمینهای میتواند منجر به برنامهریزی مناسب شود. متأسفانه جشنواره تئاتر فجر هیچ وقت نتوانسته از این ثبات بهره برد. طولانیترین دوره برای مسئولیت یک دبیر حداکثر ۲ سال بوده است. تیم ثابت از عوامل مؤثر موفقیت جشنوارههای هنری دنیاست. امسال برای اولین بار ما یک آییننامه را برای جشنواره ابلاغ کردیم که در آن چهارچوب، چشمانداز و هدف کاملا مشخص است.
کرمی چهره حرفهای و قابل اعتماد جامعه هنرمندان بودن را از معیارهای انتخاب دبیر خواند و رضایت خود را از عملکرد نادر برهانی مرند اظهار داشت. وی در ادامه بر لزوم انتخاب دبیر جشنواره سال آینده بعد از اتمام جشنواره امسال تاکید کرد.
بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است!
کرمی در مورد کم بودن بودجه تئاتر گفت: یکی از چالشهای همیشگی تئاتر مسئله بودجه و اعتبار بوده است. حوزه تئاتر نسبت به حوزههای هنری دیگر، به صورت جدی نیاز به حمایت دولتی دارد. بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است.
صالحپور در ادامه بحث بودجه گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد معاونت سینما داریم اما معاونت تئاتر نداریم. حتی سازمانی به تئاتر اختصاص نداده و مدیریت تئاتر کشور را به دفتر هنرهای نمایشی تنزل دادهاند. باید برای این توسعهای که طی این ۳۷ سال ایجاد شده بودجه را افزایش داد. به همین دلیل تئاتر لاکچری ایجاد شده است. در همه دنیا دولتها برای تئاتر سرمایهگذاری میکنند چون تئاتر، هنر مادر است.
کرمی در مورد بخش به علاوه فجر توضیح داد: با توجه به ظهور سالنهای خصوصی و بخش خصوصی تئاتر این بخش یک ضرورت است. این بخش مروری بر آثار اجرا شده یک سال گذشته است. ما کمک هزینهای به مدیران سالنها میدهیم و با گروهها ارتباطی نداریم.
«شب تئاتر» از مجموعه شبهای هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با اجرای رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند) هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.