در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برنامه‌های گزینه وزارت ارشاد مطرح و موافقان و مخالفان سخن گفتند اما در میان سخنان ایرادشده چگونگی برگشت آرامش به هنر و فرهنگ و برنامه‌هایی برای حل چالش‌های فراروی این وزارتخانه بیان نشد.

 پایگاه خبری تئاتر: سرانجام کار به ارائه برنامه‌های گزینه پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «علی جنتی» رسید، ابتدا مخالفان و موافقان که سخن یکی از مخالفان هم چیزی در تایید جنتی بود، ارائه شد.

دامادی نماینده مردم ساری در مجلس، حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عوض حیدرپور نماینده شهرضا و سیداحمدرضا دستغیب که در موافقت با علی جنتی و کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و سوابق علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.

اما نکته مغفول مانده در سخنان موافقان و مخالفان و حتی وزیر ارشاد که کمترین اشارتی هم به آنها نشد، دو موضوع مورد تاکید نخبگان فرهنگی یعنی کتاب و سینما بود؛ موافقان که صحه بر برنامه‌های جنتی گذاشته بودند، اما سخنان مخالفان تاکیدی بود بر مهم بودن فرهنگ و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی.

* کریمی قدوسی: تهاجم فرهنگی در برنامه «جنتی» پررنگ مطرح نشده است

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از همان ابتدای سخنان خود ماجرای فتنه را به عنوان خط قرمز مطرح و اینگونه گفت که "غم‌ها و اندوها و کاسه‌های غم و اندوهی که بر رهبر انقلاب و این ملت نجیب در فتنه 88 نوشانیدید ازتاریخ محو نمی‌شود".

کریمی قدوسی با اشاره به بخش‌های از وصیت‌نامه امام راحل، امام در وصیت نامه خود می فرمایند از توطئه‌های مهمی که در قرن اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب آشکار می‌شود تبلیغات دامنه‌دار برای مأیوس کردن ملت‌ها به ویژه ملت مسلمان ایران است.وزارت ارشاد از مراکز حساس و بزرگ فرهنگی است که در جنگ، صلح، تهدید و ستیزها مؤثر است و لذا مسئولیت محافظت از دین و فرهنگ را بر عهده دارد.

وی در ادامه به تهاجم فرهنگی اشاره و یادآوری کرد: در ارتباط با وزارت ارشاد می‌خواهم دغدغه های نظام را مطرح کنم. تهاجم فرهنگی در برنامه آقای جنتی پر رنگ مطرح نشده است و باید خیلی قویتر به این مسائل پرداخته می‌شد.

* رسایی: می‌خواهند جنتی را به سمتی ببرند که وزیر ارشاد اسبق را برده‌اند

حجت الاسلام حمیدرسایی نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلام شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) سخن می‌گفت اظهار داشت: بنده برای برخی وزرای پیشنهادی به عنوان موافق نیز ثبت‌نام کرده بودم اما قرعه به نامم نیفتاد لذا اکنون بر اساس احساس خطری که می‌کنم می‌خواهم در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد مطالبی را گوشزد کنم.

رسایی در ادامه ضمن انتقاد از سخنان جنتی افزود: آقای جنتی احساس خطر من به این دلیل است که شما اخیراً در مصاحبه‌ای از ارادت فکری به فردی گفته‌اید که وزیر اسبق ارشاد بود و اکنون در خارج از کشور است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ساخت سینما، مسجد و مراکز فرهنگی کار عمرانی است نه کار فرهنگی تأکید کرد: بنده بارها به آقای احمدی‌نژاد گفتم اینکه دولت سینما می‌سازد کار عمرانی است و کار فرهنگی این است که چه فیلمی در آن سینما ساخته شود.

جناب آقای جنتی در دوره‌ای مراجع اعزام تقلید وزیر ارشاد را به قم راه نمی‌دادند و من خاطره‌ای از آن دوران دارم؛ در کنار آیت‌الله سیدجواد تبریزی مرجع بزرگوار تقلید نشسته بودم ایشان به من گفتند وزیر ارشادی که رئیس جمهور وقت تمام قد از او حمایت می‌کرد پیش ما آمد، من تذکراتی به او دادم او سرش را تکان داد و گفت باشد، اما وقتی می‌خواست از در بیرون برود با چشم باطن دیدم که این آدم عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هشدارم به این جهت است که می‌بینم برخی تندروها و افراطی‌ها جنب‌وجوششان بیشتر شده و خدای ناکرده می‌خواهند جنتی را به سمتی ببرند که وزیر ارشاد اسبق را برده‌اند گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب از تهاجم فرهنگی خبر دادند، آنها گفتند تعامل و تبادل فرهنگی است؛ رهبر انقلاب از شبیخون فرهنگی خبر داده‌اند توجه نکرده‌اند، از ناتوی فرهنگی گفته‌اند اما آنها توجه نکردند. آقای جنتی باید بداند که ارادت فکری تنها باید به رهبر انقلاب داشته باشد.

رسایی با بیان اینکه 34 مؤسسه در وزارت ارشاد وجود دارد که 50 درصد بودجه این وزارتخانه را صرف می‌کند گفت: آقای جنتی شما با این مؤسسات که معلوم نیست که چه کار می‌کنند و اعضا و هیأت مدیره آنها کیست چه کار می‌خواهید بکنید.

* دامادی: توجه به اقتصاد فرهنگی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جنتی است

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس اظهار داشت: فعالیت آقای جنتی در صدا و سیما برخی از مهم‌ترین واقعیت‌های فرهنگی و تقاضاهای مردم از عرصه رسانه را به وی نشان داده است.

وی تصریح کرد: اگرچه سابقه حضور وی در وزارت کشور در اسم وجهه فرهنگی ندارد اما تنوع فرهنگی، قومی و مطالبات فرهنگی ایران بزرگ را از همین مسیر شناخته است؛ همچنین وی از فعالان سیاست خارجی بوده‌ است و چنانچه امروز در عرصه علوم اجتماعی تاکید می‌شود، آقای جنتی تجربه بین‌ فرهنگی قابل توجهی دارد.

موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ ادامه داد:‌ کسانی که آقای جنتی را می‌شناسند به خوبی می‌دانند که اعتدال در وی متجلی است و در سال‌های مدیریت خود هیچ گفتار و کردار افراطی نداشته است؛ قصد ندارم وارد بازی تدارک‌دیده شده بعضی از دوستان شوم. بلکه فقط می‌خواهم نشان دهم متن برنامه وی مملو از توجهات عمیق به فرهنگ کشور است.

وی گفت: از این برنامه تنها کسانی بر می‌آشوبند که در سال‌های گذشته کوشیده‌اند فرهنگ را دولتی کنند و منویات خویش را بر اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بقبولانند. برنامه آقای جنتی در گام اول بر شناخت نیازهای فرهنگی از نگاه مردم تاکید می‌کند.

دامادی یادآور شد: آقای جنتی در صدا و سیما به خوبی دریافته است که خود را دائم به جای مردم نشاندن و از جانب آنها نیازها را تشخیص دادن چه بر سر عرصه فرهنگ می‌آورد و در دنیای رسانه‌ای شده جدید دیگر نمی‌توان به جای مردم نیازهای فرهنگی را تشخیص داد.

وی گفت: این دیدگاه در مقابل دیدگاه کسانی است که تصور می‌کنند می‌توانند و حق دارند به جای مردم نیازهای آنها را تشخیص دهند؛ فلسفه برنامه ارائه شده، منطق گفت‌وگو، تعامل و خرد جمعی فرهنگ و هنر را به رسمیت می‌شناسد.

این نماینده موافق مجلس تصریح کرد: این رویکرد به مذاق آنها که دوست دارند همواره گوینده باشند و دیگران شنونده و فرهنگ عرصه صدور دستورها و مشاهده اطاعت‌ها باشد خوش نیامد؛ فرهنگ عرصه‌ای است که فعالان آن خود هر یک فضیلت، تخصص، محبوبیت، دانش و خلاقیتی دارد.

وی ادامه داد: جای جای برنامه پیشنهادی نشان می‌دهد که آقای جنتی جایگاه، مرتبه و منطق عمل در این عرصه را به درستی درک کرده است؛ و گفت‌وگو، مدارا، تساهل و به رسمیت شناختن تکثر و تنوع اندیشه‌ها و صلاحیت در چارچوب نظام فرهنگی تاکید دارد.

دامادی تاکید کرد: به درستی ذکر کرده است که دولتی شدن فرهنگ به تولید قدرت فرهنگی نمی‌‌انجامد کمااینکه در چند سال اخیر تاکیدی بر تحمیل کردن دولت در عرصه فرهنگ سبب افزون شدن قدرت فرهنگی ما نشده است؛ حاصل عملکرد چندسال گذشته در عرصه فرهنگی، زوال اعتماد و امید و اخلاق فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: تشکل‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر قربانی طمع دولتیان برای سیطره بر ذهن، روح و خلاقیت اهل فرهنگ شد و نتیجه اینکه اعتماد میان بخش نخبه فرهنگی جامعه و لایه‌های مهم دیگر تضعیف شد و از این منظر برنامه ارائه شده برای احیای اعتماد و امید فرهنگی ستودنی است.

دامادی یادآور شد: برای مثال شاهد هستید که با ندانم‌کاری‌ها چه به روز خانه سینما و اهالی آن درآوردند؛ در کشوری با 70 میلیون نفر جمعیت که از همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام، ادیان و زبان‌های مختلف تشکیل شده و سنت فرهنگی متمایز در عین حال منسجمی دارند، جز با پذیرش تنوع فرهنگی، رعایت عدالت فرهنگی و پای فشردن بر تساهل و مدارای فرهنگی نمی‌توان به انسجام سازنده دست یافت.

وی گفت: برنامه ارائه شده آقای جنتی نشان می‌دهد به درستی دریافتند در میان ملتی که با سابقه درخشان تمدنی که چند میلیون دانشجو در آن زندگی می‌کنند و سینماگرانش بر قله‌های افتخار دنیا ایستاده‌اند و شاعرانش شهرت جهانی دارند و کتب نویسندگانش به کتب مختلف ترجمه شده است باید با تکیه بر منطق فرهنگ و فرهنگ پذیرش منطق مدیریت فرهنگی کرد.

دامادی یادآور شد: عصر فضاهای بسته، محدودیت‌های شناختی، ممیزی‌های سلیقه‌ای و افراط‌های اندیشه‌سوز گذشته است و برنامه آقای جنتی نشان دهنده درک وی از فضای موجود است و اینکه چالش موجود فرهنگ را برخوردهای غیرفرهنگی با اهالی فرهنگ برشمرده است و از دل همین برخوردهاست که رابطه دولت با نهادهای غیرفرهنگی و غیردولتی تیره می‌شود و اقتصاد فرهنگ راه زوال و شکستگی در پیش می‌گیرد.

وی با اشاره به برخی از برنامه‌های آقای جنتی اظهار داشت: وی بر 13 ظرفیت و توانمندی منابع فرهنگی کشور تاکید می‌کند که به قدری جامع و کامل دیده شده است که به واقع می‌توان بازنمایی اعتدال را در آن دید.

دامادی پرداختن متوازن به ظرفیت‌های فرهنگی اسلامی-ایرانی، عاطفی، اجتماعی، آیینی و سایر ظرفیت‌ها حاکی از آن است که قرار نیست بخش‌هایی از فرهنگ به هزینه بخش دیگر برجسته شود و در نهایت سرخوردگی در گروه‌هایی از جامعه ایجاد شود.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ ادامه داد: این نگاه متوازن در چارچوب اندیشه اعتدالی وزیر پیشنهادی حاصل شده است و همسو با سیاست‌های کلی نظام و اصول فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه 20 سال پیش در چنین روزهایی به تصویب شورای عالی انقلاب رسید و تا امروز بخش‌های مهمی از آن مغفول مانده است.

وی افزود: این برنامه بر اصولی مانند کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نقش حمایت‌گری دولت، تضمین آزادی‌های قانونی اهالی فرهنگ و هنر و باز کردن زنجیرهایی که به پای خلاقیت متعهدانه بسته است و صیانت از تعهد و تکثر فرهنگی از این اصول به شمار می‌رود.

دامادی ادامه داد:‌ کسانی که کابینه روحانی را به امنیتی بودن متهم می‌کنند نشان دهنده نگرش غیرامنیتی و کاملاً فرهنگ‌مدار کابینه است؛ جای بسی تاسف دارد کشوری با سابقه تمدنی ایران جایگاهی در خور صنعت فرهنگ جهان ندارد.

وی گفت: سهم ما از اقتصاد بزرگ و پویا کتاب سینما، موسیقی و تئاتر، هنرهای تجسمی و بازی‌های یارانه‌ای و سایر عرصه‌های فرهنگی ناچیز است و همین فرهنگ داخل نیز در عرصه‌های مختلف شاهد رکود است.

دامادی ادامه داد:‌ در برنامه آقای جنتی توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ شده است و عرصه فرهنگ می‌تواند در ارتقای سطح اشتغال به عنوان یکی از مشکلات جاری کشور موثر باشد و به کمک دیپلماسی فرهنگی نیز بی‌انجامد.

* دستغیب: تفاوت تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی در برنامه جنتی مشهود است

سیداحمدرضا دستغیب نماینده مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس گفت:‌ تمام دغدغه‌هایی که الان در حوزه فرهنگ وجود دارد به درستی توسط ایشان شناسایی شده و در برنامه پیشنهادی آورده شده است و مطالبات مقام معظم رهبری و انتظاراتی که در طول این  چند سال از سوی ایشان بیان شد در برنامه آقای جنتی وجود دارد.

دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: حوزه فرهنگ نیاز به ارتباط و تعامل گسترده‌ای با نهادهای مختلف دارد. با روزمرگی و حاشیه‌سازی نمی‌توان حوزه فرهنگ را توسعه داد. بنابراین با عنایت به عقبه دینی و پشتوانه اعتقادی آقای جنتی و ارتباط ایشان با حوزه‌های مختلف، می‌تواند عناصر فعال در حوزه فرهنگ را به یک اجماع خوبی برساند و مدیریت نماید.

دستغیب در ادامه با تاکید بر گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی در حوزه فرهنگ یادآور شد: شما می‌دانید در برنامه آقای جنتی به تفاوت بین تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی اشاره خوبی شده است.

نماینده مردم شیراز افزود: در تبادل فرهنگی هدف بارور کردن فرهنگ ملی و تکامل آن با استفاده از تمام ظرفیت‌ها است. اما در تهاجم فرهنگی هدف ریشه‌کن کردن فرهنگ ملی و نابود کردن آن است که این نیازمند دشمن‌شناسی است. نیازمند کسی است که در عمل، محیط خارجی را بخوبی بشناسد که با توجه به سوابق آقای جنتی ایشان هم شناخت خوبی نسبت به محیط خارجی دارند و هم با محیط داخلی به صورت کامل آشناست.

دستغیب تصریح کرد: بحث پیوست فرهنگی و ضرورت پرداختن به مهندسی فرهنگی یکی از مسائل مهمی است که در برنامه پیشنهادی ایشان آمده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها برگزاری چند جشنواره نیست. این کارها را موسسات و نهادهای غیر دولتی هم می‌توانند انجام دهند.

 

دستغیب با تاکید بر واگذاری فعالیت‌‌های فرهنگی به حوزه‌های غیردولتی تصریح کرد: اتفاقا ایشان هم باور دارند که فعالیت‌های فرهنگی می‌بایست از حوزه دولت که تصدی‌گری می‌کند و کارگزار فرهنگی است، به حوزه حمایتی دولت و بخش غیردولتی با محوریت مسجد و جوانان متدین واگذار شود و سازمان پیدا کند.

 

این نماینده مجلس در پایان از مباحث اقتدار و اقتصاد فرهنگی به عنوان نکات حائز اهمیت برنامه پیشنهادی آقای جنتی یاد کرد.

* جنتی: فرهنگ باید اولویت نخست کشور باشد/آرامش را به عرصه فرهنگی کشور باز می‌گردانم‌

در ادامه گزینه پیشنهاد شده دکتر روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصدی در این وزارتخانه به ایراد سخن پرداخت و در دفاع از برنامه‌هایش در صحن علنی مجلس، گفت: انحراف به راست و چپ گمراهی است و مسیر درست میانه‌روی است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ مسئولیت بزرگ و پر مخاطره‌ای است. بنده به سختی راهی که در آن قدم گذاشته‌ام آگاه هستم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: فرهنگ باید اولویت نخست کشور باشد. هنر زبان گویای مردمان پارسه است. ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد. طنین پژواک فرهنگ ایران در شرق و غرب پرآوازه است.

جنتی تصریح کرد: در جهان کنونی فرهنگ و هنر فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست.در جهانی به سر می‌بریم که همه تلاش می‌کنند تصویری بهتر و نیکوتر از خود بجا بگذارند. بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مهم برای خلق تصویری درست وزیباتر را از کشور و ملت بر عهده دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه اظهار داشت: وضعیت فرهنگی کشور با توجه به تلاش‌های که تاکنون انجام شده، همچنان نامطلوب است. تهاجم فرهنگی توطئه نیست. ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه با بازگشت به ریشه‌ها و خویشتن امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام ناب محمدی و اسلامی که حرمت مومن را از حرمت خانه خدا بالاتر می‌داند. پست گرایی و تحجر با اسلام اصیل فاصله داشته و آن را بر نمی‌تابد.

جنتی با بیان اینکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی وجود ندارد، گفت: ما باید به فرهنگ 7 هزار ساله خود افتخار کنیم و بدانیم ایران همواره سرزمین توحید بوده است و شرک و بت پرستی هیچگاه در این دیار جای نداشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: آنهایی که پرچم مکتب ایرانی را در برابر پرچم مکتب اسلامی برافراشته‌اند، باید بدانند که مانند کسانی که پرچم بت پرستی را در برابر پرچم اسلام برافراشته اند،‌ به بیراهه می‌روند. اسلام و ایران هر دو روی یک سکه هویت ایرانی هستند .

وی اضافه کرد: در صورت تصدی سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشم که با جلب همکاری اهل هنر و فرهیختگان چهره ایران توحیدی را بر گرفته از اسلام ناب به دنیا معرفی کنم.

جنتی در همین زمینه افزود: با کمک نخبگان فرهنگی سعی دارم پاسداری از زبان فارسی را در سرلوحه امور قرار دهم تابتوانیم با این کار راه نفوذ فرهنگ بیگانه را ببندیم.بنده قصد دارم فارسی زبانان کشورها را دور هم جمع کنم. تلاش میکنم با اعزام سفیران فرهنگی شایسته، راه را برای همگرایی بیشتر جوامع اسلامی هموار کنم. بنده قصد دارم عزم خود را جذب کرده تا جایگاه نمایندگان فرهنگی را به عنوان راه‌زنان فرهنگی در کشورهای دیگر ارتقا دهم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: بنده معتقدم که دنیا تشنه شنیدن پیام اسلام و ادبیات فارسی است. هنر بهترین سفیر ما در جهان است. به اعتقاد بنده می‌توان با کمک علمای آگاه، اندیشمندان متعهد و اصحاب رسانه بسیاری از درهای بسته را گشود. نام شعرای ایرانی، تشنگان حقیقت را سیراب می‌کند. تنش‌های بی حاصل و برخوردهای نسنجیده جای برخوردهای سازنده و تضارب آرا را گرفته است .

جنتی اضافه کرد: فرهنگ و هنر تشنه برخوردهای کریمانه است. اندیشمندان و هنرمندان فرهیخته نقش موثری در ساختار فرهنگی کشور دارد. بدون ذره‌ای عدول از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، آرامش را به عرصه فرهنگی کشور باز می‌گردانم‌. دغدغه همه صاحبان اندیشه و قلم را به کمترین حد ممکن کاهش می‌دهم. بنده هنر برای هنر را نمی‌پذیرم. هنر برای تعالی روح انسان است. بخش اصلی سیاست های فرهنگی اصلاح فرهنگ عمومی و گسترش سبک اسلامی - ایرانی پیشرفت است که رشد فضایل اخلاقی و ترویج فعالیت‌های قرآنی جایگاه ویژه ای در برنامه‌های بنده دارد. استفاده از دیدگاه‌های علما و روحانیون و مراجع عظام تقلید سرمایه ای بزرگ برای فعالیت‌های فرهنگی هستند.

وی مساجد فرصتی استثنایی برای دستیابی به کمال محسوب کرد و توجه به آنها را در برنامه‌های خود دارای جایگاه ویژه برشمرد.

گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد در خاتمه به عدالت فرهنگی، ایجاد فرصت برابر برای همه هنرمندان و فرهیختگان و گشودن راه برای ایجاد استعدادهای جوان و دسترسی به همه کالاهای فرهنگی برای تمامی لایحه های اجتماعی،‌ دسترسی همگان به شاهراه‌های اطلاعاتی علمی کشور،‌ تمرکز زدایی در مدیریت فرهنگی، اعتماد به مدیریت‌های محلی فرهنگی، گسترش سبک زندگی ایرانی - اسلامی پیشرفت و آغاز آن از مدارس را از مهمترین اقدامات بنده برای تصدی وزارت ارشاد است.

اما در میان سخنان ایراد شده چگونگی برگشت آرامش به حوزه هنر و فرهنگ و برنامه‌هایی برای حل چالش‌های مهم فرا روی این وزارتخانه تبیین و تصریح نشد، شاید بسیاری از نخبگان فرهنگی، نویسندگان، ناشران،‌سینماگران و فرهیختگان حوزه فرهنگ در انتظار بیان پاره‌ای از مخاطرات موجود در سخنان وزیر پیشنهادی و یا نمایندگانشان در پارلمان بودند تا از وزیر پرسیده شود اما تنها فرصت از پیش گفتن و تذکر فراهم آمد.

در حوزه کتاب موضوع تعداد شمارگان و تیراژ و مهمتر از آن  تولید کاغذ، توجه به کارخانه‌های داخلی و تولید ملی، در بحث سینما تولید آثار فاخر و توجه به انتقال فرهنگ ایرانی در قالب فیلم به جهان و... از موضوعات مطرح نشده امروز در بهارستان بود.


منبع: خبرگزاری فارس