نویسنده و کارگردان فیلم «آندرانیک»، نیازهای گروه سینمایی «هنر و تجربه» را ۴ مورد برشمرد که داشتن جشنواره مستقل و پردیس سینمایی اختصاصی از جمله آن‌هاست.

پایگاه خبری تئاتر: حسین مهکام کارگردان فیلم «آندرانیک» که چندی پیش در گروه هنر و تجربه اکران شد، درباره تجربه اکران فیلم خود گفت: ما تجربه بسیار خوبی از اکران در گروه هنر و تجربه داشتیم چون از ابتدا این فیلم را با همین نیت برای گروه هنر و تجربه ساختیم و در زمره فیلم‌هایی نبود که بنا به شرایط، اکران آن را پیش ببریم. بنابراین با آشنایی و آگاهی کامل از شرایط اکران در این گروه، فیلم را ساختیم و از اکران آن هم راضی بودیم.

وی درباره بازخوردهای که از اکران دومین فیلم سینمایی خود دریافت کرده است، بیان کرد: اگر چه در گروه هنر و تجربه اکران‌ها به گونه‌ای چیده می‌شود که توالی منظمی ندارد ولی به هر حال این اقتضای گروه هنر و تجربه است و در مجموع بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.

مهکام که قصه «آندرانیک» را پیش از این به صورت نمایشنامه نوشته و در یک مجلد کتاب منتشر کرده است، درباره تفاوت بازخوردهای مخاطبان نسبت به این قصه در قالب‌های مختلف بیان کرد: قصه این فیلمنامه قبلاً به صورت کتاب منتشر شده و به شکل تئاتر نیز اجرا شده است و فکر می‌کنم این قصه در هر سه قالب کتاب، تئاتر و فیلم ویژگی‌های خودش را دارد.

وی ادامه داد: آنچه به صورت فیلم ساخته شده است، تنها شباهت داستانی به قصه اولیه دارد. یعنی دو قالب جداگانه با دو متن جدا و دو شکل جداست که تفاوت جدی با هم دارند اما نمایشنامه ای که ۱۵ سال پیش با همین عنوان نوشتم و به شکل تئاتر اجرا شد، بازخورد بسیار خوبی داشت و آنچه فکر می‌کردم اتفاق افتاد.

* ۴ نیاز عمده گروه «هنر و تجربه» 

کارگردان فیلم «آزادی مشروط» به ۴ نیاز عمده گروه هنر و تجربه اشاره و اظهار کرد: یکی از آنها نیاز به یک پردیس سینمایی مختص این گروه است، به طوری که دست‌کم در تهران یک پردیس سینمایی برای نمایش آثار این گروه در اختیار داشته باشد تا به شکل متمرکزتری بتواند فیلم‌ها را به نمایش بگذارد.

وی افزود: دوم نیاز این گروه به راه‌اندازی یک جشنواره است که لازم است این جشنواره اختصاص به  فیلم‌های گروه هنر و تجربه داشته باشد و هرساله به طور منظم برگزار شود و سوم این که بخش بین المللی هنر و تجربه به صورت مستقل فعالیت کند، به این معنی که پخش بین‌المللی فیلم‌های گروه هنر و تجربه از سوی خود این گروه صورت گیرد و نکته چهارم این که بتواند به صورت مستقل درعرصه توزیع فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی به صورت DVD و VOD فعالیت کند.

کارگردان فیلم «آندرانیک» با تأکید بر لزوم وارد شدن گروه هنر و تجربه به عرصه شبکه نمایش خانگی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های گروه هنر و تجربه این است که بخش اصلی درآمد فیلم‌ها را به سرمایه‌گذار باز می‌گرداند و اگر این گروه، تصمیم بگیرد وارد شبکه نمایش خانگی شود، فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران فیلم‌ها رضایت خواهند داد که در این صورت درصد بیشتری از فروش فیلم‌ها به گروه هنر و تجربه اختصاص یابد.