عدم انتخاب دبیر تئاتر فجر و انتشار فراخوان جشنوراه مسئله‌ای است که این روزها آوازه‌اش به خارج از کشور نیز رسیده است.

پایگاه خبری تئاتر: سه ماه از اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گذرد و همچنان جشنواره سی‌و سوم بدون دبیر است. اتفاقی که هر چند در مشکلات امروز تئاتر از جمله بودجه تئاتر، عدم اختصاص سالن به میزان یکسان در میان هنرمندان، وضعیت بازسازی تئاتر شهر، وضعیت تئاتر شهرستان‌‌ها، خبرها و گزارش‌های مخالف و مواق تئاتر کشور در رسانه‌ها و... گم شده است.

آخرین بازی که چنین اتفاقی افتاد تنها به عدم انتشار فراخوان جشنواره باز می‌گشت و نتیجه تاخیر بیش از 5 ماه زمان بردن انتشار آن باعث استعفای محمد حیدری، دبیر وقت تئاتر فجر شد. در آن زمان اغلب رسانه‌ها گفت‌وگو و گزارش‌های تندی را در این زمینه منتشر کردند تا عاقبت، رحمت امینی، دبیر سی‌وامین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

اکنون جشنواره سی‌وسوم تئاتر فجر نه تنها فراخوان ندارد، دبیر نیز ندارد. گویا دیگر تئاتر فجر برای هیچکس اهمیت ندارد و عدم انتخاب و یا معرفی دبیر این جشنواره بیش از اینکه داخل کشور را به خود درگیر کند، هنرمندان خارجی را در ابهام قرار داده است. چراکه مدتی پیش، آرش عباسی اظهار داشت: «مساله، عدم شناخت مسئولان نسبت به تئاتر است. از آنجایی که جشنواه‌هایی تئاتر ایران در اروپا شناخته شده است طی ماه‌های گذشته برخی از این گروه‌های درباره جشنواره تئاتر فجر و شیوه ارتباط با دبیر این جشنواره سوال می‌پرسند و پاسخ من مبنی بر اینکه این جشنواره 8 ماه مانده به برگزاری سی‌وسومین دوره‌اش هنوز دبیر ندارد باعث تعجب آنها می‌شود. جای تاسف است که تئاتر ایران در اروپا به بی‌برنامگی معروف است.»

انتخاب دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان که هر دو نیز جشنواره‌های بین‌المللی هستند از نکات مهمی است که هر دو این جشنواره‌ها در زمانی دبیر خود را شناختند که تنها 6 ماه به برگزاری آن‌ها باقی مانده است.

حسین طاهری که تاکنون مصاحبه‌ خاصی درباره حاشیه‌ها و اتفاق‌های تئاتر کشور با رسانه‌ها نداشته است، چند روز پیش در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه «شرق» گفته است:« قرار بود دبیر سی وسومین جشنواره تئاتر فجر بعد از تعطیلات نوروز معرفی شود اما با توجه به اینکه ما دو جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان را داشتیم که هنوز دبیرشان مشخص نبود باید درباره آنها هم تصمیم‌گیری می‌شد. به همین دلیل انتخاب دبیر جشنواره فجر به تعویق افتاد.»

طاهری در این گفت‌وگو با بیان اینکه در حال حاضر در حال رایزنی برای انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر هستیم، ادامه داده است که «با جمع بندی گزینه‌های موجود به زودی دبیر این دوره جشنواره اعلام می‌شود. او همچنین درباره فراخوان این جشنواره سی‌وسوم گفته است:«سال گذشته آیین نامه برگزاری جشنواره فجر تدوین شده است که در حال بازنگری و اصلاح اشکالاتش است. امیدوارم همزمان با تکمیل آیین نامه دبیر هم مشخص شود.»

برگزاری جشنواره‌های تئاتری به ویژه جشنواره‌های بین‌المللی بازخوردهای متفاوتی را در بین هنرمندان تئاتر و رسانه‌ها دارد، اما به طور طبیعی جشنواره تئاتر فجر همواره پیشانی تئاتر ایران به حساب می‌آید. سوال اینجاست که اگر دبیر جشنواره نیز بزودی انتخاب شود باز هم تا بدین‌جای کار تفاوتی در وضعیت تئاتر کشور در عرصه برگزاری جشنواره‌ها رخ  خواهد داد؟

هنرمندان تئاتر منتظر هستند تا ببینند علی مرادخانی و حسین طاهری در برگزاری و کارهای اجرایی چگونه عمل می‌کنند. همه این‌ها وقتی بودجه تئاتر افزایش نداشته و با توجه به 30 درصد افزایش قیمت در اغلب کالاها به خصوص در صنف چوب که وسیله اصلی ساخت دکور در تئاتر است، شبیه به یک واقعه عجیب‌تر هم می‌شود. بدهی‌های مرکز هنرهای نمایشی در سال 92 هم بخش دیگری از شرایط سختی است که پیش روی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی قرار دارد.

از طرف دیگر همچنان نام قادر آشنا، به عنوان دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر عنوان می‌شود، فردی که شاید با سابقه مدیریتی که در شرایط بحرانی مرکز هنرهای نمایشی داشت و در پایان سال 91 توانست با پیگری‌های بسیار معوقات مالی هنرمندان را پرداخت کند، اینجا نیز به کمک مرادخانی و طاهری بیاید و حداقل در شرایطی معمولی جشنواره سی‌وسوم را برگزار کند.

البته با همه مطالبی که گفته شد و در خوشبینانه‌ترین حالت، به نظر می‌رسد سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر هم اکنون در وضعیت خوبی قرار ندارد. اگر از هنرمندان باتجربه و کهنه‌کار نیز بگذریم، هنرمندان جوان و دانشجوی بسیاری دلخوش به تئاتر فجر هستند و بدون شک ابهام ایجاد شده در نحوه برگزاری این دوره بسیاری از این هنرمندان جوان را ناراحت کرده است، از طرف دیگر هنرمندان شهرستانی که به نوعی تئاتر فجر را محل عرضه آثار خودشان می‌دانند، به شدت پیگر و منتظر برگزاری بزرگترین جشنواره تئاتری ایران هستند.