کارگردان نمایش کریم لوژی با اشاره به انگیزه ها و دغدغه های خود در به صحنه بردن این اثر نمایشی از واکنش مثبت تماشاگران پس از تماشای این نمایش سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر: رضا بهرامی کارگردان نمایش «کریم لوژی» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته و با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شده، با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش «کریم لوژی» یک اثر کلاژگونه از سبک‌های مختلف نمایشی است که ما تلاش کردیم با خلق یک فضای جدید به مخاطبان تئاتر تلنگر بزنیم تا بدانند نمایش‌های ایرانی دارای قابلیت‌های بسیار فراوانی هستند که فقط محدود به شبیه‌خوانی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و پرده‌خوانی نمی‌شود و دارای ارزش‌های زیادی است که در برگیرنده شیوه‌های ارزشمندی در حوزه بازیگری و نمایشنامه‌نویسی است.

وی افزود: محمود استادمحمد، اکبر رادی، عباس نعلبندیان، غلامحسین ساعدی برخی از نویسندگان ارزشمند حوزه نمایش‌های ایرانی هستند که در زمان حیات خود با آثاری که خلق کردند تاثیر بسیار زیادی در جریان نمایشنامه‌نویسی ایران گذاشتند، اما اکنون ما در شرایطی هستیم که به غیر از مواردی معدود این گونه نمایشی بسیار مهم در حیطه فراموشی قرار گرفته در حالی‌که بنده معتقدم اگر از این زبان به درستی استفاده کنیم می‌توانیم شرایط جدیدی را برای تئاتر ایران ایجاد کنیم که قطعا می‌تواند چارچوب ارزشمند این گونه نمایشی را دوباره احیا کند.

بهرامی با اشاره به دغدغه گروه اجرایی نمایش «کریم لوژی» برای به صحنه بردن این نمایش در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر گفت: مهران رنج‌بر به عنوان نویسنده و کهبد تاراج به عنوان طراح متن از جمله هنرمندانی هستند که زبان نمایش های ایرانی را با تسلط کامل بلدند و به سهم خود تلاش می‌کنند تا در این حوزه متونی را تولید کنند که بتواند فضای تازه‌ای را از نمایش ایرانی پیش‌روی مخاطب قرار دهند. من هم بر اساس این توانایی و تجربه های مختلفی که در عرصه نمایش‌های ایرانی کسب کرده‌ام، کوشیدم در جهت احیای نمایش‌های ایرانی و تطابق آن با دغدغه‌های امروز جامعه، نمایشی را روی صحنه ببرم که بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

این کارگردان تصریح کرد: متاسفانه امروزه شرایط به گونه‌ای شده که بسیاری از هنرمندان تئاتر گرایش بسیار زیادی به اجرای متون غربی پیدا کرده‌اند در حالی‌که من معتقدم اگر بتوانیم خودمان را با آنچه در جامعه‌مان رخ می‌دهد، به‌روز کنیم قطعا مخاطب پذیرای نمایشی خواهد بود که بوی ایرانی می‌دهد. ما نباید خودمان را در پوشش برخی واژه‌ها و سبک‌هایی که دائم تحت تاثیر متون غربی است، پنهان کنیم. تئاتر امروز ایران به قدری دچار حاشیه شده که بسیاری از افراد تن به اجرای آثاری می‌دهند که واقعا ادا بازی است. به هر حال نمایش «کریم لوژی» تلاشی برای اجرای یک نمایش ایرانی با قواعد امروزی است که به طور حتم طرح ارزشمند کهبد تاراج، متن پر از چالش و تفکر مهران رنج‌بر و بازی کم‌نظیر مجید رحمتی برایم شرایط ویژه‌ای را در عرصه کارگردانی پدید آورد که قطعا لذت‌بخش بوده و امروز بسیار خوشحالم که تماشاگر نیز واکنش خیلی خوبی نسبت به آن داشته است.