منتقد نشریه اسکرین با تمجید از بازی‌های درخشان در فیلم «متری شیش و نیم»، این فیلم را اثری بسیار تاثیرگذار و درگیرکننده توصیف کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در بخش‌هایی از این مطلب که به قلم «سارا وارد» در نشریه «اسکرین» منتشر شده آمده است:

«متری شیش و نیم» یک تریلر جنایی تاثیرگذار است که تصویری سیاه از تلاش‌های قانونی برای مقابله با تجارت مواد مخدر در ایران ارائه می‌دهد. سعید روستایی در مقام کارگردان و نویسنده فیلم، بازی موش و گربه‌ پلیس با یک سرشاخه شرور مواد مخدر را روایت می‌کند که با بازی‌های قدرتمند پیمان معادی و نوید محمدزاده همراه است که پیش‌تر در فیلم «ابد و یک روز» با او همکاری کرده بودند.

درام جذاب و جسورانه «متری شیش و نیم» که در گیشه سینماهای ایران فروش رکوردشکنی داشت، نه تنها به حضور در جشنواره‌های بین‌المللی از فجر تا ونیز و توکیو ادامه می‌دهد بلکه با شایستگی مخاطبان گسترده‌تری را نیز جذب می‌کند.

«متری شیش و نیم» که از ابتدا با قدرت و خشونت روایت می‌شود با صحنه‌ای آغاز می‌شود که دو مامور پلیس، صمد (معادی) و حمید (هومن کیایی) با جنب و جوش فراوان در جست‌وجوی پیدا کردن یک خرده‌فروش مواد مخدر هستند. تصویربرداری هومن بهمنش با استفاده از نور طبیعی بر روی درها، دروازه‌ها، دیوارها و معابر باریک مکث می‌کند تا از این طریق به موانع بی‌شمار بر سر راه پلیس تاکید کند.

در حالی که روستایی از صحنه‌های حمله پلیس به خانه مرد خرده‌فروش و همچنین سکانس فوق‌العاده تعقیب معتادان بی‌خانمانی که درون لوله‌های بتونی زندگی‌ می‌کنند برای غافلگیر کردن مخاطب استفاده می‌کند اما بخش عمده‌ای از فیلمش در اداره پلیس و راهروها و بدون عناصر اکشن روایت می‌شود. در این میان شخصیت ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) برجسته می‌شود اما نه فقط به خاطر این که صمد (پیمان معادی) همیشه دغدغه دستگیری او را به عنوان بزرگترین تامین‌کننده داخلی موارد مخدر داشته است بلکه به خاطر این‌که او می‌خواهد از طریق رشوه دادن و دروغ‌گویی، آزادی خود را بخرد. اما «متری شیش و نیم» راهی چشمگیر نیز برای معرفی او (ناصر خاکزاد) پیدا می‌کند و او را در حالی دستگیر می‌کند که در وان خانه‌ خودش با خوردن ۱۱ بسته قرض خودکشی کرده و تقریبا دیگر مرده است.

اگر «متری شیش و نیم» از این رویکرد استفاده نکرده بود و به ترتیب زمانی تلاش صمد را برای محاکمه ناصر به تصویر می‌کشید، در واقع فریم‌های فیلم که بار معنایی خاصی را به دوش می‌کشید دیگر به درد نمی‌خورد. اما رفت و برگشت سریع و خشن روایت داستان، صمد را در شرایط پلیس خوب و بد در مواجهه با ناصر و همچنین همکاران پلیسش قرار می‌دهد. هیچ چیز از حدود خود خارج نمی‌شود و فیلم از سلول سرریز بازداشتی‌های معتاد تا بازجویی‌ و اعدام دسته‌جمعی روایت می‌شود. در واقع، گرچه همه چیز پرتنش و خشن است اما در ساخته روستایی همه چیز موثر، واقعی و آشکارکننده است.

«متری شیش و نیم» کمی از قالب‌های سینمای کنونی ایران خارج می‌شود و پرسش‌هایی را درباره شرایط اجتماعی مردم و مبانی قانونی و اداری مطرح می‌کند. اشاره‌ای کوچک به مشکل خانوادگی صمد، یادآور فیلم «جدایی» در ذهن مخاطب است چرا که در آن فیلم نیز پیمان معادی نقش اصلی را بازی می‌کند. «متری شیش و نیم» که به موضوع جدی‌تری می‌پردازد، با اقبالی همچون فیلم موفق و تحسین‌شده «جدایی» روبه‌رو شده و ستاره‌های فیلم نیز با همان قدرت مقابل دوربین رفته‌اند.

این فیلم با بازی‌های درخشان (که شامل بازی پریناز ایزدیار نیز می‌شود) و با ساختار فنی متوازن، فیلمی بسیار تاثیرگذار و درگیرکننده است. این فیلم آن‌قدر به شرایط ایران گره خورده است که قراردادن داستان در هر محیط دیگری از قدرت آن می‌کاهد. فیلم ۱۳۵ دقیقه‌ای سعید روستایی هم تریلری دلخراش و هم سوگواره‌ای خشمگین است.

***

فیلم «متری شش و نیم» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم توکیو در کشور ژاپن است و با ۱۳ فیلم دیگر از کشورهای مختلف برای کسب جایزه نخست این رویداد سینمایی رقابت می‌کند. این رویداد سینمایی فردا، 5 نوامبر (14 آبان) به کار خود پایان می‌دهد.

.