جشنواره فیلم مراکش ۲۰۱۹ با تجلیل از برتران تاورنیه و حضور چهره‌های بین‌المللی چون ماریون کوتیار و لوک گوادانیو، مسترکلاس‌های بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که رابرت ردفورد امسال در راس چهره‌هایی جای دارد که در جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش تجلیل می‌شود، این جشنواره به گرامیداشت چند چهره‌ برجسته دیگر سینمای جهان می‌پردازد.

برتران تاورنیه فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی، مونا فتو بازیگر مراکشی و پریانکا چوپرا بازیگر سرشناس بالیوود از جمله چهره‌هایی هستند که علاوه بر رابرت ردفورد، در هجدهمین دوره این جشنواره تجلیل می‌شوند.

تاورنیه ۷۸ ساله که سازنده فیلم‌های تحسین شده‌ای چون «قاضی و قاتل»، «زندگی و دیگر هیچ» و «یکشنبه در بیرون شهر» است، در جشنواره‌های معتبری چون برلین، کن و لومیر تجلیل شده است.

فتو که نزدیک به سه دهه است در زمینه بازیگری فعالیت دارد بازیگر فیلم‌های مهمی بوده و کارش را با فیلم «یک عشق در کازابلانکا» در سال ۱۹۹۱ شروع کرد که از فیلم‌های مهم سینمای مراکش در دنیا است.

چوپرا یکی از محبوب‌ترین ستارگان بالیوودی است که در مراکش نیز از شهرت زیادی برخودار است. تجلیل از چوپرا برای اولین بار در میدان جما الفنا برگزار می‌شود و حضور در این مراسم برای عموم مردم آزاد است.

پیشتر اعلام شده بود رابرت ردفورد امسال جایزه ستاره طلایی این جشنواره را برای تجلیل از یک عمر دستاوردهای هنری‌اش دریافت می‌کند. وی به عنوان یک کارگردان، تهیه کننده، بازیگر، فعال اجتماعی و بنیانگذار موسسه ساندنس و جشنواره فیلم ساندنس به عنوان اولین فستیوال جهانی که از سینمای مستقل حمایت کرد، مورد قدردانی قرار می‌گیرد.

جشنواره فیلم مراکش که در سال‌های پیش مسترکلاس‌هایی با حضور تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن، مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو و آنیس وردای فقید و گی‌یرمو دل تورو برگزار کرده امسال شمار جلسات گفت‌و گوی این جشنواره را از ۷ نشست به ۱۲ نشست افزایش داده و از چهره‌های جهانی در این زمینه بهره می‌گیرد.

ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برنده جایزه اسکار، الیا سلیمان کارگردان فلسطینی، جرمی توماس تهیه کننده بریتانیایی، هاروی کیتل بازیگر آمریکایی، سرگی لوزنیتسا کارگردان اوکراینی، پریانکا چوپرا بازیگر بالیوود، لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی، رشدی زم بازیگر فرانسوی-مراکشی، هند صبری بازیگر تونسی و البته تاورنیه و ردفورد از هنرمندانی هستند که این مستر کلاس‌ها را برگزار می‌کنند.

هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش از ۲۹ نوامبر تا ۷ دسامبر (۸ تا ۱۶ آذر) با حضور تیلدا سوینتون به عنوان رییس هیات داوران برگزار می‌شود.