حسین جمالی کارگردان نمایش ˝مجلس نقالی رومیو و ژولیت˝ معتقد است؛ تِم‌های آثار ویلیام شکسپیر در بین درام‌نویسان کلاسیک جهان ازلی و ابدی است و در هر فرهنگی قابل اجرا است.

پایگاه خبری تئاتر: کارگاه نمایش باران چند روزی است میزبان نمایش جدیدی با عنوان "مجلس نقالی رومیو و ژولیت" با کارگردانی حسین جمالی است.

جمالی درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: "مجلس نقالی رومیو و ژولیت" در راستای کار روی شیوه‌های نمایشی ایرانی و تطبیق آن با آثار نئوکلاسیک شکل گرفته است.

این کارگردان ادامه داد: من به عنوان پایان‌نامه بازیگری‌ام پژوهش‌ام را به طور همزمان بر متون نئوکلاسیک و شیوه‌های نمایشی ایرانی (نقالی) ادامه دادم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که ما باید در ایران به یک شیوه اجرایی ملی برسیم و با توجه به تلاش‌هایی که استادان پیشکسوت ما مثل استاد بیضایی یا زنده‌یاد غلامحسین ساعدی و اساتیدی از این دست انجام داده بودند و در ادامه راه آنها سعی کردیم تجریباتی را به نتیجه برسانیم و این‌گونه شد که کار کردن بر روی متون شکسپیر با این نیت که ساختار اصلی و نحوه پرداخت را حفظ کنیم شروع شد.

این کارگردان تئاتر افزود: در همین راستا از این متن یک طومار تهیه کردم که بتوانیم آن را با شیوه ایرانی نقالی (که نمایشی کامل اما تک نفره است) به اجرا برسانیم. در واقع در این اجرا فقط شیوه روایت داستان "رومیو و ژولیت" تغییر می‌کند.

جمالی درباره چگونگی تبدیل متن "رومیو و ژولیت" شکسپیر به یک طومار نقالی اظهار داشت: برای تبدیل متن به طومار که بتواند دستمایه کار بازیگر و کارگردان شود و آن را به صورت تک‌نفره روی صحنه ببرد، در ابتدا عناصر درام را شناسایی کردیم و بر اساس پرداخت کنش‌ها به طومار دست پیدا کردیم. طوماری که می‌تواند به خلاصه‌ترین شکل مطابق با ساختار روایت متن شکل بگیرد؛ یعنی متن اصلی و شناخت کاراکتر‌ها در پیشبرد روایت یک متن جدید تهیه شده است.

او با اشاره به اینکه با نگاه موزه‌ای به نمایش‌های آئینی و ایرانی مخالف است، گفت: این شیوه‌های به هیچ وجه آثار و شیوه‌های غیرکاربردی نیستند و اگر نمایش‌های ایرانی با پژوهش به روز شوند آن‌وقت می‌توان به ظرفیت‌های بالای آنها از نظر جذب مخطب و اجرا پی برد. چراکه نمایش‌های ایرانی برخاسته از فرهنگ عامه جامعه و به زبان مردم است بنابراین می‌تواند، زبان مناسبی برای انتقال اطلاعات باشد.

او درباره استفاده از نمایشنامه‌های کلاسیک نیز اظهار داشت: به دنبال درام‌هایی که ۵۰۰ سال است ارزش آنها را در عرصه نمایش ثابت کردند رفتیم، در این میان ویلیام شکسپیر نماینده قوی‌ترین درام نویسان کلاسیک جهان است. آثار این نویسنده شهیر از تمی ازلی برخوردار است، که با هر فرهنگی آداپته می‌شود. دیگر آنکه، عنصر همسرایان به عنوان عنصر روایی در آثار شکسپیر بسیار کمک می‌کند. این اتفاق در "مجلس نقالی رمیو و ژولیت" به ما کمک کرد تا آن را به صورت روایی و فاصله گذار اجرا کنیم.

جمالی همچنین در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اینکه؛ نقالی، هنر نمایشی بر پایه کلام است، تصریح کرد: به همین دلیل برای ما بسیار جالب بود که چگونه تصاویر مینی‌مالیستی می‌تواند تمام موقعیت‌ها را به مخاطب از نظر بصری معرفی کند و با توجه به وجود تابلوهای مشخص در درام‌های مطرح دنیا، مثل صحنه‌ای که ژولیت در ایوان است و با رومیو که در پائین ایوان صحبت می‌کند، نقال با نگریستن به بالا و پائین مشخص می‌کند که هر لحظه کدام کاراکتر سخن می‌گوید. این صحنه، برای مخاطبی که قصه را می‌شناسد کاملا واضح است و ما سعی کردیم، مفاهیم کامل این متن به طور کامل ارائه شود.

گفتنی است، نمایش "مجلس نقالی رومیو و ژولیت" کاری از گروه نمایشی "نیست"، با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی و هنرنمایی مجید رحمتی هر شب ساعت 18/30 در کارگاه نمایش باران روی صحنه می‌رود.

گروه نمایشی "نیست" نمایش تک‌نفره‌ "مجلس نقالی رومیو و ژولیت" را با اقتباس از "رومیو و ژولیت" ویلیام شکسپیر را با رویکردی پژوهشی بر روی شیوه اجرایی نمایش‌های ایرانی و تطبیق آن با آثار نیوکلاسیک در کارگاه نمایش باران روی صحنه می‌برد و قابل ذکر است که بلیط آن به صورت نیم بها در اختیار دانشجویان کلیه رشته‌ها قرار می‌گیرد.

در این اثر نمایشی وحید ثابت قدم به عنوان آهنگساز و نوارنده، آرش غلام آزاد به عنوان سرپرست اجرا و مدیر تولید، مسلم بختیاری گرافیست و علی غلام‌آزاد به عنوان اجرا کننده گرافیک با حسین جمالی همکاری می‌کنند.