نمایش آخرین برگ، بشر با تکنولوژی روز بر قدرت کلان خویش اشاره می‌کند. جنگ‌های روباتیک شاید مهم‌ترین جنگ آینده بشری باشد که با توجه به بی‌احساس‌بودن روبات‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ‌های سختی را پیش‌رو داشته باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: آخرین برگ، نمایشی درباره صلح و دوستی است. اگر بپذیریم که در منطقه خاورمیانه جنگ تهدیدی جدی است، آن وقت ارزشمندی این نوع آثار بیشتر برایمان اثبات خواهد شد. اینکه گروه سیمرغ در یک حرکت خلاق و بین‌المللی بر آن شده تا پیام‌‌آور صلح و دوستی در جهان باشد، این خود امتیازی مثبت و در‌خور تامل است. کشور ما متاسفانه بنابر تبلیغات اشتباه بیگانگان، تروریست و جنگ‌افروز شناسانده شده است و ما خوشبختانه ملتی مخالف جنگ و خشونت هستیم و ارایه چنین آثاری خود بهترین دلیل آشکار و مبرهن برای اثبات این فرضیه است. محمد برومند توانسته با گروهی از بازیگران آمریکایی (داگلاس کستر و کلسی یوهارا)، کانادایی (جسیکا سیم)، افغانستانی (سمیع‌الله عطایی) و ایرانی (نسیم نجفی) روی موضوعی متمرکز شود که الان بحث روز دنیاست.

این فکر خلاق ضرورتی را گوشزد می‌کند که هنر را باید جدی‌تر گرفت و امروز نیاز مبرم است که با دیگران ارتباط گرفته شود. هنر ابزاری کارآمد و موثر است تا بشود مفاهیم مورد نیاز مردم جهان را برایشان یادآوری کرد. آخرین برگ به تضاد موجود در طبیعت اشاره می‌کند که چگونه موش با سوسک و حشرات، گربه با موش و سگ با گربه کنار می‌آید اما آدمی چشم دیدن دیگری را ندارد و با کوچک‌ترین اختلافی بر آن است که اسلحه به دست بگیرد و کشتن و ویرانی به بار آورد! در حالی‌که زمین و طبیعت امکان گسترده‌ای را برای زیستن همگان در خود دارند. یعنی جا و غذا و آب هست و می‌شود با همه کنار آمد و دوستی و صلح، امری شدنی است.  


نمایش آخرین برگ، بشر با تکنولوژی روز بر قدرت کلان خویش اشاره می‌کند. جنگ‌های روباتیک شاید مهم‌ترین جنگ آینده بشری باشد که با توجه به بی‌احساس‌بودن روبات‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ‌های سختی را پیش‌رو داشته باشیم. زیبایی ماجرا در این است که برنامه و تحرک روبات‌ها در دست بشر است و می‌شود امیدوار بود که برنامه‌های صلح و دوستی را برای آنها در نظر گرفت. اگر بشود به جای جنگ، تفکر زیتون و کبوتر را برای روبات‌ها نوشت آن وقت جای بسی امیدواری است اما انسان همواره سر ستیز با خود را داشته و نمی‌توان به کل مانع از بروز جنگ شد اما می‌شود جنگ را مهار کرد و با تبلیغ می‌توان از میزان خشونت و خونریزی کاست. به یقین، کار هنر هم همین است که از خردسالی این ذهنیت و القاگری را فراگیر کند که در سنین بالاتر مردم تمایل کمتری به خشونت داشته باشند.


رکن دیگر اثر همجواری و تلفیق تکنیک‌های مختلف و متفاوت است. ویدیو، فیلم، پویانمایی، به همراهی تئاتر عروسکی آمده‌اند. شیوه‌های متعدد تئاتر عروسکی هم در آن لحاظ شده است چنانچه سایه، بونراکو و تن‌پوش کارکرد درستی به خود گرفته‌اند. تنوع تکنیک باعث شده تا شاهد لحظات نمایشی خوش‌آهنگی در کلیت آخرین برگ باشیم. برگ‌هایی که در جنگ ریخته شده و آخرین برگ نماد و نشانه زندگی و صلح است که به یک روبات داده می‌شود تا نگاه دوستانه‌ای به زمین و موجوداتش پیدا کند.


منبع: روزنامه شرق
نویسنده: رضا آشفته