پایگاه خبری تئاتر: در متن این نامه که نام امضاءکنندگانی چون علی نصیریان، هادی مرزبان، قاسم زارع، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، لیلا برخورداری، امین زندگانی در آن به چشم میخورد،آمده است:
«بسمهتعالی
در سال جهاد اقتصادی و فرهنگی، ما هنرمندان به عنوان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین، در خط مقدم آن هستیم و در سیویکمین اجرای نمایش خود، مفتخریم که بگوییم تا این لحظه جمعیتی بالغ بر پانزده هزار نفر تماشاگرمان بودهاند؛ آن هم در زمانی که از هر طرف مورد هجمة رو به گسترش شبکههای ماهوارهای هستیم، آنها که نه تنها فرهنگ، بلکه آینده فرهنگی نسل جوان ما را هدف قرار دادهاند و به سادگی فشار دادن دکمهای، در دسترس عام و خاص هستند.
در این میان، با وجود بالا بودن هزینههای زندگی شهری، گرانی بهای بلیط تئاتر نسبت به سینما و سهلالوصول بودن فیلمها و سریالهای شبکههای داخلی، نمایش خانگی و هزاران شبکه ماهوارهای، مخاطب فرهیخته و علاقهمند در شلوغی شبهای تهران برای رسیدن به سالن و دیدن نمایش ما، از همه اینها صرفنظر میکند و به لطف پروردگار، با دیدن این نمایش، راضی و خشنود به خانه برمیگردد. اگرچه کسانی نیز هستند که . . .
این یادداشت از طرف کسانی است که سالها با سختیها و دشواریهای بسیار اقتصادی در حوزة فرهنگی به هنر تئاتر وفادار مانده و با عشق به این هنر متعالی، کشور اسلامی و نیز مردم این سرزمین، به کار خود ادامه دادهاند، و هیچگاه به طعنه و کنایه، گلهای ننموده و مخالفخوانی نکردهاند. اما، گویی در نگاه بعضی مغرضین، هنوز غریب و ناآشنا جلوه میکنند.
کسانی تهمت بیفرهنگی به ما میزنند که چون موجی زودگذر، با جریانهای سیاسی و سیاستبازیها میآیند و میروند، و آگاهانه یا ناآگاهانه بر امثال ما که به خاطر داشتن دغدغه فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی، سالها خون جگر خوردهایم، خرده میگیرند. لذا، به دلیل همین جوسازیهای مغرضانه، لازم دانستیم که دلایل خود را برای انتخاب این متن گرانسنگ و اجرای آن برای روشن شدن افکار عمومی برشماریم.»
در ادامه گروه اجرایی با اشاره به متن نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» آورده است: «تحولات سیاسی هر حکومت و رویکردهای اقتصادی آن، باعث به وجود آمدن اتفاقات اجتماعی در یک جامعه خواهد شد. حکومت پهلوی با اتخاذ روشهای غلط و تصمیمهای نادرست در اداره حکومت و خودمحوری و دیکتاتوری، با گسترش بیرویه و بدون دلیل فرهنگ و آداب و رسوم زندگی غربی، جامعه سنتی ایران را با بحرانهای بسیاری مواجه کرد؛ بحرانهایی که در نهایت به اعتراض عمومی مردم و انقلاب اسلامی انجامید.
بدون تردید، رفتن به طرف مدرنیته نیازمند پیشفرضها و مقدمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری است که خاندان پهلوی به دلیل ناآگاهی، تلاش میکرد کشور را با رویکرد تجدد آمرانه، به سمت مدرنیزاسیون هدایت کند.
نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» با نگاهی دقیق و درست، در همین بستر شکل میگیرد و اکبر رادی نویسنده متعهد و هوشمند اثر، تلاش کرده است تحلیلی موشکافانه از آن دورة تاریخی ارائه نماید.
نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» روایتی بیپرده از زندگی خانوادهای است که در بستر اجتماعی ناسالمی، فرو میپاشد. اکبر رادی با بهرهبرداری از الگوی قصههای بومی و مذهبی و با توجه ویژه به قصة قرآنی حضرت یوسف (ع) و اظهار عشق و تمایل زلیخا به او، نتیجه اقدامات نسنجیده و تقلید کورکورانه رژیم پهلوی را در بنیادیترین گروه خانواده، بازتاب میدهد.
نشان دادن مصادیق مهم به وجود آورندة خلل و شکاف در استحکام روابط انسانی و قوام خانواده، همچون از بین رفتن حرمتها میان اعضای خانواده، بیخبری از یکدیگر، دروغ، ریا، خیانت و . . . در زمرة همین تلاش صادقانه است.
این نمایشنامه سند و مدرک مستدلی برای مخاطب امروز بهخصوص نسل جوان است که به خوبی دریابد چطور اقدامات فریبنده و گولزننده خاندان پهلوی، جامعه ایرانی را از پایه و اساس به سمت فروپاشی میبُرد.
«تانگوی تخم مرغ داغ» گواهی است بر لزوم به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی از طرف مردمی که احساس میکردند روشهای نابخردانه سردمداران رژیم ستمشاهی، دارد همچون موریانه، زندگی خصوص و اجتماعی آنها را از درون میخورد و نابود میکند.
لذا استفاده معدود از الفاظ تند و بیپروا، نه به معنای ترویج بدی و گناه، بلکه در راستای نمایش بیپردة واقعیتهای اجتماعی آن دورة تاریخی و نهی از منکر است. نویسنده، تلویحاً به مخاطب منتقل میکند که اگر این خانواده به نشانة کل جامعه، در حال از بین رفتن است، به دلیل گرایش به همین رفتارهای ناپسند است.
اکبر رادی در انتهای نمایش خود، آشکارا روشن میکند که تنها کسی میتواند در چنین وضعیت بغرنجی رستگار شود که از این بیاخلاقیها، بیتربیتیها و بددهنیها پرهیز کند، نمازش را بهموقع بخواند، به کسی تهمت نزند، دروغ نگوید و همچون یوسف پیامبر در وسوسه فریبنده زلیخاهای زمانه، پا بر روی حوائج نفسانی خود گذاشته و از این آزمون دشوار الهی سربلند بیرون بیاید.
بر همین اساس، جامعه جوان ایرانی نیازمند آثار ارزشمندی همچون «تانگوی تخم مرغ داغ» است تا به خوبی دریابد که چرا امام خمینی (ره) با حمایت قاطبة مردم ایران بر ضد حکومت مفسد پهلوی قیام کرد.»
پس از توقف نمایش ««تانگوی تخم مرغ داغ» که از شب گذشته 16 خرداد ماه اتفاق افتاد،هیچ کدام از اعضاء این گروه،اظهارنظری نکردند و فعلا ترجیح دادند این نامه رسانهای شود.