خون، خاک، وطن، ناموس و این بار، خانه مفاهیمی که به اشکال مختلف در سینمای کیمیایی دیده‌ایم.

پایگاه خبری تئاتر: قبل از ورود به هر گونه بحثی باید گفت برای لذت بردن از فیلم های کیمیایی باید سینمای کیمیایی را بلد بود و ادبیات او را دوست داشت. اگر منتظر دیدن فیلمی متفاوت از مسعود کیمیایی هستید، پیشنهاد می شود به دیدن این فیلم نروید اما اگر جنس روایت کیمیایی برای تان خوشایند است، خون شد فیلمی است که می توانید از او لذت ببرید.

منطق کیمیایی منطقِ خود اوست بنابراین اگر بخواهیم به لحاظ محتوایی و ساختاری به جدیدترین اثر سینمایی کیمیایی نگاه کنیم قطعا با پرسش های زیادی مواجه خواهیم شد که در فیلم پاسخی به آنها داده نمی شود اما اگر به دنبال مفاهیم گمشده جامعه امروز از جنس مرام ،معرفت ، رفاقت ، غیرت ، خاک ، ناموس و ...هستید قطعا بعد از دیدن آخرین ساخته مسعود کیمیایی رگ گردنتان باد خواهد کرد و با سری بالا از سالن سینما خارج خواهید شد.

قطعا خون شد فیلمی پر از شعار است اما شعارزده نیست چون روایت اش از جنس کیمیایی است ، شعارهایش عصیان است و انتقام گیری اش هم به سبک قیصر است ، به قانون نیاز ندارد چون چاقوی ضامن دارش هنوز  در جیب جواب می دهد و قهرمان اش هم باید از پشت خنجر بخورد.

خارج از مباحث محتوایی اما خون شد در کارگردانی، فیلم کاملا سر حالی است، اتمسفر فضا به خوبی درآمده است و نماهای کلوزآپ و اکستریوم کلوزآپ با میزانسن فیلمساز هم آواز است و مخاطب را به کاراکترها کاملا نزدیک می کند.

کیمیایی در خون شد نشان داده است که هنوز برای گرفتن سکانس هایش وقت می‌گذارد، طراحی صحنه و موسیقی در فیلم اش مهم است و دکوپاژش باید اثر را به جلو ببرد و فضای لازم را خلق کند پس اگر سینمای او را دوست دارید قطعا از دیدن این فیلم لذت خواهید برد.


منبع: خبرگزاری ایرنا
نویسنده: حمیدرضا کاظمی پور