اگر طرفدار پروپاقرص فیلم‌های ترسناک باشید، حتماً جان سالم به دربردن از دست زامبی‌ها در دوران آخرالزمانی از دغدغه‌های شما است. تابه‌حال فیلم‌های بسیاری درباره این موجودات عجیب‌الخلقه ساخته‌شده و انصافاً نمی‌توان از نقش مهم مردگان متحرک (The Walking Dead) هم در سال‌های اخیر برای ترند شدن دوباره زامبی‌ها در صنعت سرگرمی گذشت. اما یادمان نرود زامبی‌ها پیش‌ازاین سریال هم نقش مهمی در فیلم‌های سینمایی داشتند.

در این لیست مانند اکثر فهرست‌های پیشنهادی ویجیاتو سعی شده تا آثار کمتر دیده شده ولی مهم و به یاد ماندنی این ژانر معرف حضورتان گردد، در کنار این آثار قطعا نباید فیلم‌هایی چون سری رزیدنت اویل،‌ جنگ جهانی زد، قطار بوسان (کره‌ای)، من افسانه هستم و چند اثر شاخص دیگر را فراموش کرد.

1- طلوع مردگان (Dawn Of The Dead 1978)

طلوع مردگان، بی‌شک بهترین فیلمی است که تابه‌حال درباره زامبی‌ها ساخته‌شده و به‌عنوان میراثی الهام‌بخش در این ژانر شناخته می‌شود، به‌طوری‌که زامبی‌ها بعدها به یکی از مؤلفه‌های اصلی ژانر ترسناک تبدیل شدند.

داستان طلوع مردگان همه ویژگی‌ها و مؤلفه‌های این ژانر را دارا است و هر زامبی که به‌نوعی با صنعت سرگرمی در ارتباط است، ناخودآگاه با داستان صد در صد آخرالزمانی آن مقایسه می‌شود.

2- شب مردگان زنده (Night Of The Living Dead 1968)

فیلم «جرج رومرو» درباره مردگان را می‌توان یکی از آثار ترسناک و شوکه کننده در دهه 60 دانست. شب مردگان زنده به پذیرش زامبی‌ها در ژانر ترسناک کمک به سزایی کرد. تماشای زامبی که در دل زیبایی‌شناسی سیاه‌وسفید این فیلم به سمت شخصیت اصلی می‌رود، حقیقتاً رعب‌آور است.

3- 28 روز بعد (28Days Later 2002)

در دورانی که بیش‌تر تمرکزها روی زامبی‌های کند بود، زامبی‌های سریع و پرسروصدای 28 روز بعد، موقعیت واقع‌بینانه‌تری را خلق کردند که بعدها در آثاری چون جنگ جهانی زد ادامه یافت. این فیلم از لحاظ بسط این ایده در دنیای مدرن تحسین‌برانگیز است. خبر خوب اینکه سال‌ها پس از نمایش 28 روز بعد، صحبت‌هایی مبنی بر ساخت دنباله‌ سوم آن نیز به گوش می‌رسد (دنباله دوم با نام ۲۸ هفته بعد اکران شد و اثر درخور توجهی بود).

4- احیاگر (Re-Animator 1985)

احیاگر اقتباسی سینمایی از رمان معروف «اچ. پی. لاوکرفت» است، نویسنده‌ای که در عالم سینما مهجور واقع شده و جهان تخیلی و ترسناکش به شدت پتانسیل تبدیل به آثار سینمایی جذابی دارد. این فیلم داستان دانشجوی پزشکی است که روی زنده کردن مردگان کار می‌کند و هم‌زمان برای اعتبار اختراع جدیدش با یک دکتر در حال جدل است. احیاگر نمونه کلاسیک خوبی از یک کمدی سیاه است و شوخی‌های خشک و مضحک باعث می‌شود صحنه‌های خونین و خشن بیش‌تر به چشم بیایند.

5- شان می‌میرد (Shaun Of The Dead 2004)

شان می میرد را می‌توان بانمک‌ترین فیلم درباره زامبی‌ها در تمام دوران دانست. این فیلم یک‌تنه تمام کلیشه‌های فیلم‌های آخرالزمانی را زیر پا گذاشت. شان می میرد ضمن ادای احترام به برخی از برترین فیلم‌های این ژانر در طول تاریخ، به نسبت لحن جدی و خشک آن‌ها به رویارویی احتمالی با این موجودات آخرالزمانی در آینده نزدیک‌تر است. این فیلم در واقع دومین اثر از یه سه‌گانه کمدی-ترسناک انگلیسی است که قسمت اول آن با نام Hot Fuzz شناخته می‌شود و قسمت سوم آن نیز نام The World’s End را یدک می‌کشد.

6- با یک زامبی راه رفتم (I Walked With A Zombie 1943)

این فیلم به لحاظ نگاه متفاوت به زامبی‌ها در لیست جای می‌گیرد. با یک زامبی راه رفتم، به‌جای محوریت قرار دادن تبدیل انسان‌ها به زامبی توسط یک ویروس خطرناک، پای یک افسونگر را به‌عنوان خالق زامبی‌ها به این ژانر باز کرد و حرف تازه‌ای را در این ژانر در دهه ۴۰ میلادی به جریان انداخت.

با یک زامبی راه رفتم از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که حول توانایی‌های یک ساحره می‌گذرد (این ایده در دهه 90 میلاد هم بسیار پرطرفدار بود). قطعاً در حین تماشای آن ترس هیستریکی را تجربه خواهید کرد و بعد از این همه سال، همچنان قدرت ترس زیرپوستی فیلم حفظ شده است.

7- زامبی سفید (White Zombie 1932)

زامبی سفید یکی از اولین فیلم‌های زامبی محور است که البته با توجه به سبک و سیاق آن دوران، حول محور افسونگری و جادو جمبل می‌گردد. البته تفاوت بزرگی که با سایر پیشنهادات ما دارد این است که این بار در فیلم با مردگان متحرک طرف نیستیم بلکه زندگان با خوردن معجون‌هایی به موجودات بی‌عقل و شعور و زامبی طور تبدیل می‌شوند.

زامبی سفید بی‌شک بهترین اثر «بلا لاگوسی» (استاد بی‌بدیل سینمای وحشت) نیست اما تماشای آن از لحاظ کنکاش در سیر تحول فیلم‌های زامبی محور خالی از لطف نیست، ضمن اینکه اثر به شدت کلاسیک و مهمی در این ژانر محسوب می‌شود.

8- سرزمین زامبی‌ها (Zombieland 2009)

کمدی‌های ترسناک یا واقعاً خوش‌ساخت و بی‌نظیرند یا حتی برای یک دقیقه هم نمی‌توان تحملشان کرد. سرزمین زامبی‌ها می‌توانست با نگاه زیبایی‌شناسی به اثر دیگری تبدیل شود، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و به یکی از خوش‌ساخت‌ترین و البته کم ادعا ترین کمدی‌های ترسناک چند سال اخیر تبدیل شد.

استقبال از این فیلم به حدی بود که دنباله‌ی سینمایی آن پس از نزدیک به ده سال در سال 2019 ساخته شد و هرچند این قسمت به پای اول نمی‌رسید اما همچنان جذابیت‌هایی برای طرفداران سبک کمدی-زامبی دارد.

9- آر ئی سی (ضبط دوربین) (REC 2007)

آر ئی سی از آن فیلم‌های ترسناک عجیب‌وغریب و بی‌سروصدایی است که توسط اسپانیایی‌ها ساخته‌شده و داستان خبرنگار و فیلم‌برداری را روایت می‌کند که برای تهیه گزارش در یک ساختمان متروک حبس می‌شوند. ساختمانی که در ساکنان عجیب‌وغریب آن نوعی خوی حیوانی و تمایل به جنایت وجود دارد. در فیلم این ماجراجویی و سرایت تدریجی عفونت را دنبال می‌کنیم. آر ئی سی از آن فیلم‌هایی است که نباید تماشایش را به‌هیچ‌عنوان از دست داد و البته باید به آن کمی فرصت داد تا خودش را نشان دهد. فیلم «قرنطینه» که نسخه‌ هالیوودی این اثر است نسبت به نسخه اورجینال عملکرد ضعیف‌تری دارد و همچنین باید گفت که در بین ۳ دنباله‌ای که بر اساس این فیلم ساخته شده، بی‌شک قسمت دوم بهترین است به طوری که عده‌ای REC 2 را بهتر از نسخه اولی می‌دانند.

10- خاطرات مردگان (Diary Of The Dead 2007)

خاطرات مردگان فیلم خلاقانه‌ای در ژانر علمی تخیلی است. به‌گونه‌ای که به‌راحتی با شخصیت اصلی فیلم همراه می‌شوید و به همراه او ترس و وحشت در برابر زامبی‌ها را تجربه می‌کنید. تعامل میان کاراکترها در خاطرات مردگان عالی است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به «کوئنتین تارانتینو»، «استیون کینگ» و«وس کریون» اشاره کرد که هر یک در وادی فرهنگ تزریق وحشت به مردم حرف‌هایی برای گفتن داشته‌اند.

«جرج رومرو» که استاد زامبی‌سازی در سینما بود و به نوعی پدر زامبی نوین سینمای جهان شناخته می‌شود، در این فیلم گل کاشت و برای فیلم‌برداری خاطرات مردگان از حرکات لرزان و جادویی دوربین استفاده کرد که علیرغم حرفه‌ای بودن کاملاً واقعی به نظر می‌رسد.


منبع: ویجیاتو