آیین افتتاح دو نمایش "قصر" و " ناصر سعید طهرانی" شامگاه -9 تیرماه- در تماشاخانه "ایرانشهر" برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: مجید سرسنگی در سخنانی مطرح کرد:من هیچگاه خود را در جایگاه حامی تئاتر و تئاتر دانشگاهی نمی‌دانم و نمی‌بینم بلکه تنها به عنوان مدیری که در گوشه‌ای از این شهر در خدمت هنرمندان است حساب می‌کنم.

ریس تماشاخانه ایرانشهر و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ادامه داد: من در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نتوانستم حضور داشته باشم، اما از آنجا که داور این جشنواره بودم از دوستان خواستم اعلام کنند که خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر زمانی را برای اجرای برخی از این آثار اختصاص خواهد داد. به گفته دوستان در زمان اعلام این خبر بخشی از حاضران باور نداشتند و فکر کردند این صحبت از همان وعده‌هایی است که هیچگاه محقق نمی‌شود.

سرسنگی در ادامه صحبت‌هایش یکی از خسران‌هایی که در سال‌های اخیر وجود داشته است را عدم تفاهم و اعتماد بین هنرمندان و مدیران برشمرد و تصریح کرد: بخشی از این مشکل به بدقولی مدیران و بخشی دیگر به هنرمندان باز می‌گردد. تا وقتی این سوء تفاهم‌ها رفع نشود و حس اعتماد میان هنرمند و مدیر بوجود نیاید این مشکل را خواهیم داشت و من امیدوارم تمامی مدیران به آنچه که بیان می‌کنند همواره عمل کنند چراکه این رابطه دو سویه تغییرات زیادی در سطح فرهنگی ایجاد می‌کند.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: در بحث دانشجویی همیشه معتقد بودم که تئاتر دانشگاهی با تئاتر حرفه‌ای متفاوت است. متأسفانه شاید در دو دهه اخیر تئاتر دانشجویی بیشتر مقلد تئاتر حرفه‌ای بوده است و سعی کرده به آن نزدیک شود و ماهیت دانشگاهی خود را از دست داده است.

وی یادآور شد: طی شب گذشته با آرمین جوان صحبت می‌کردم و در سخنانم گفتم که آنچه که برایم مهم است پر شدن سالن و تعداد تماشاگر نیست بلکه می‌خواهم تجربه‌ای از این اجرا کسب کنید، چراکه معتقدم دانشجو حق تجربه کردن دارد و باید در همه سالن‌ها اجرا داشته باشد.

سرسنگی تأکید کرد: معتقدم تئاتر حرفه‌ای باید مقلد تئاتر دانشگاهی باشد و تجربه‌های نوین را در فضای حرفه‌ای اجرا کند، گرچه این امر در حال حاضر برعکس است و تئاتر دانشگاهی از تئاتر حرفه‌ای تقلید می‌کند و همه دانشجویان از سال ورود به دانشگاه آرزوی ورود به سالن‌های حرفه‌ای را دارند و به نظرم این تصور درستی نیست.

این عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی وقتها، دانشجویان از 17 جلسه یک ترم 10 جلسه غیبت دارند و من همواره متذکر می‌شوم که در فرصت 6 ساله ای که تا کارشناسی ارشد دارند این امکان به راحتی بدست نمی‌آید و باید با کسب اطلاعات برای حضور در محیط حرفه‌ای جا باز کنند.

وی در بخش دوم سخنانش به چرخه ناقص آموزش اشاره کرد و افزود: این چرخه ناقص آموزش تئاتر دانشگاهی به سیستم دانشکده‌های ما که رشته‌های تئاتر دارند باز می‌گردد و به نظر می‌رسد، نمی‌دانیم قرار است کسانی که وارد دانشگاه شوند، هنرمند می‌شوند و یا کارشناس هنری.

وی با بیان اینکه هنرمند شدن ساز و کار خاصی دارد و کارشناس هنری ساز و کار دیگری را می‌طلبد اذعان کرد: در خیلی از کشورها افراد برای اینکه کارگردان حرفه‌ای تربیت شوند به دانشگاه مراجعه نمی کنند بلکه به انیستیتو ها می روند. چند سال گذشته که مدیر گروه بودم، دانشجویانم را به پاریس بردم و در ادامه سفر برای تمرین به یک آکادمی مراجعه کردیم که در صحبتی که با مدیر این آکادمی داشتم از وی مدرکی را که در پایان دوره آموزشی به هنرجویان می‌دادند را خواستم که وی در پاسخ گفت افراد در انتهای این دوره آموزشی مدرکی نمی گیرند بلکه از سوی مدیران بزرگ دعوت می‌شوند تا در آثار نمایشی حضور داشته باشند.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر، بیان کرد: ما نمی‌دانیم هنرمند پرورش می‌دهیم یا کارشناس هنری، ما تکلیف‌مان با خودمان مشخص نیست، چراکه در دانشگاه‌ها واحدهایی ارائه می‌شود که اگر بخواهیم هنرمند تربیت کنیم مناسب نیست و اگر بخواهیم افراد را به کارگاه‌ها بفرستیم هم کاری از پیش نبرده‌ایم. بنابراین بهتر است بیشتر بر آنچه که بر توان بچه‌ها است تأکید کنیم و بر اساس معلومات آنها را به حوزه تئاتر راهنمایی نکنیم.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه چقدر در سیستم تئاتر استعدادیابی و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و امکانات گذاشته‌ایم مهم است. من از این جوانان انتظار پر کردن سالن ندارم و این شرایط برای این است که اگر افراد فردا بخواهند در محیط حرفه‌ای کار کنند از تجربیات آن هم بهره مند باشند؛ نکات اجراها را بدانند و بدانند برخورد حرفه‌ای با تئاتر چیست.

وی بیان کرد: امیدورام این بچه‌ها بتوانند تجربه کسب کنند و ما قدرت ریسک پذیری را داشته باشیم. تماشاخانه ایرانشهر در طرح فصل جوان امکان اجرا برای 3 کارگردان جوان که تاکنون اجرا در سالن‌های حرفه‌ای نداشته‌اند را فراهم می‌کند.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: به تماشاخانه ایرانشهر که یک ریال کمک و حمایت دولتی دریافت نمی‌کند و در آمدش به خودش و فروش گیشه متکی است فشارهایی وارد می‌شود، اما با این حال اگر این فضا الگو سازی نشود و مسئولان متوجه این غفلت نشوند که در 10 سال آینده چه کسانی را روی صحنه خواهیم داشت، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: ما تلاش می کنیم هم مطالبه جامعه تئاتر بیشتر شود و هم مدیران به تربیت نسل جدید برای جایگزینی نسل قدیم دقت کنند.

این مدرس دانشگاه خطاب به هنرمندان دانشجو اذعان کرد: خواهش می‌کنم در تئاترتان دانشگاهی فکر کنید. پای‌بندی به تئاتر خلاق، تئاتر بدون حسادت، تئاتر بدون پشت سر هم صحبت کردن و اخلاقی باید در تئاتر دانشگاهی به عنوان ارزش باقی بماند حتی در سالن‌های بزرگ.

در ادامه کارگردان نمایش "قصر" ار فرصت بوجود آمده تشکر کرد و داریوش رشادت دیگر کارگردان که اجرای دیگری در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر دارد به جایش محمود احدی‌نیا نویسنده نمایشش به جای او به سخنرانی پرداخت.

مسعود فروتن اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

 نمایش "قصر" هر شب ساعت 19 و نمایش "ناصر سعید طهرانی" هر شب ساعت 21 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.