کارگردان «خط باریک قرمز» معتقد است: فیلم‌های گروه هنروتجربه را می‌توان با فاصله‌گذاری اجتماعی نمایش داد و از این شرایط بهره‌برداری کرد.

پایگاه خبری تئاتر: فرزاد خوشدست درباره اینکه برای نجات سینمای هنری و تجربی در بحران کرونا و پساکرونا چه باید کرد گفت: همانگونه که تولید فیلم‌ها در این شرایط متوقف شده، اکران آن‌ها نیز به تعویق افتاده است. برخی از دوستان این نظر را دارند که فیلم‌ها به صورت اینترنتی و آنلاین اکران شوند. من فکر می‌کنم فیلمی که در سالن سینما نمایش داده می‌شود کاملا به لحاظ بصری و تاثیرگذاری متفاوت با دیدن آن در سیستم نمایش خانگی است اما شاید برای مدتی چاره‌ای نباشد.  

کارگردان خط باریک قرمز که قرار بود فیلمش از نوروز ۹۹ در سینماهای هنرو تجربه اکران شود با اشاره به اینکه این فیلم درباره تئاتر است، افزود: این روزها تئاتری‌ها اصلا حال خوبی ندارند. اگر ما بتوانیم فیلم‌ها را به صورت اینترنتی اکران کنیم تئاتری‌ها چه کنند؟ من این فیلم را مدیون تئاتری‌ها هستم. به دلیل همدردی با هنرمندان تئاتر درصورتی که شرایط اکران اینترنتی هم برای فیلم خود داشته باشم، این کار را انجام نمی‌دهم.

خوشدست افزود: موضوع خط باریک قرمز تئاتر است. اگر آن‌ها این فیلم را از طریق اینترنت ببینند غم این روزهایشان بسیار بیشتر می‌شود، تئاتری‌ها اغلب با تعطیل شدن نمایش‌ها مشکلات زیادی حتی برای گذران زندگی دارند. صبر می‌کنم تا نمایش‌ها به صحنه بازگردند و من هم آن زمان فیلم خود را که درباره معجزه تئاتر است، اکران می‌کنم اگر چه این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی نمایش داده شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌های هنری و تجربی باید برای اکران در سینماهای کشور صبر کنند، بیان کرد: طبیعتا وقتی تولید فیلم‌ها متوقف شده است، اکران فیلم‌های سال قبل برای سال بعد می‌ماند اما اگر فیلم‌هایی هستند که مشکلات و ریسک‌های اکران اینترنتی را به جان می‌خرند می‌توانند در اینترنت اکران کنند.

این کارگردان سینما افزود: در اکران اینترنتی به نظر من فاصله بین فیلم‌های هنروتجربه و فیلم‌های اکران سرگروه بسیار کم می‌شود. فیلمسازان هنروتجربه اگر قصد اکران فیلم در اینترنت را دارند باید این بازی را به نفع خودشان سوق دهند. شاید فیلم‌های هنروتجربه بیشتر از فیلم‌های دیگر دیده بشوند. بچه‌های هنروتجربه به دلیل استقلالی که دارند می‌توانند فضای تبلیغاتی و مجازی را در این بازی از آن خود کنند.

خوشدست در ادامه مطرح کرد: قبلا که من به سالن‌های هنر و تجربه می‌رفتم، می‌دیدم که سالن به صورت کاملا پر نبود. به نظر من می‌شود فیلم‌های این گروه را با فاصله‌گذاری اجتماعی نمایش داد و از شرایط بهره‌برداری کرد.

کارگردان خط باریک قرمز درباره فاصله‌گذاری اجتماعی در سینماها عنوان کرد: این طرح را خود تهیه‌کنندگان و دوستان سینمایی باید انجام بدهند و به دیگران نسپارند. در سینما طراحان و ایده‌پردازان خوبی داریم که می‌توانند برای سلامت مخاطبان ایده‌های لازم را در سالن‌های تئاتر و سینما انجام بدهند.

خوشدست با بیان اینکه سینمای هنروتجربه در تمام دنیا وجود دارد و همیشه حمایت شده است، اظهار کرد: تا اسفندماه که اکران فیلم‌های هنروتجربه پابرجا بود حمایت جدی از اکران فیلم‌ها نمی‌شد مگر آنکه خود تهیه‌کنندگان برای تبلیغ آثارشان هزینه می‌کردند. از سوی دیگر تعداد سانس‌ها و سالن‌ها هم پاسخگوی مخاطبان این گروه نیست.

وی افزود: ساختار مدیریتی هنروتجربه بسیار در این زمینه تلاش کرده اما متاسفانه دوستان خسته شده‌اند و احساس می‌کنند دیگر بیشتر از این تلاش آن‌ها پاسخگو نیست. متولیان سازمان سینمایی و وزرات ارشاد باید به این نتیجه برسند که چه قدر این سینما لازم است و لزوم آن را بفهمند. سینمای هنروتجربه هنوز نسبت به دیگر کشورها به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: بزرگترین کاری که جعفر صانعی مقدم مدیرعامل هنرو تجربه انجام داده و قطعا بعد از این بحران کرونا نیز انجام خواهد داد بحث تبادل با کشورهای دیگر است و همین موضوع می‌تواند به موسسه کمک کند تا فیلم‌ها در کشورهای دیگر نمایش داده بشوند.


منبع: خبرگزاری ایرنا