قرنطینه خانگی در روزهای همه‌گیری کرونا، آمار دانلود (بارگذاری) غیرقانونی فیلم‌ را در جهان به طور چشمگیری افزایش داده است.

پایگاه خبری تئاتر: آمار جدید منتشر شده از شرکت تکنولوژی میوزو (Muso) نشان می‌دهد میزان بازدید مردم آمریکا از سایت‌های انتشار غیرقانونی فیلم، در هفته پایانی ماه مارس (۱۲-۶ فروردین ۹۹) در مقایسه با هفته پایانی ماه فوریه (۱۰-۴ اسفند ۹۸)، ۴۳ درصد افزایش یافته است.  

در بیانیه این شرکت آمده است: افزایش بی‌سابقه در بازدید از سایت‌های انتشار غیرقانونی فیلم‌ در هفته پایانی ماه مارس، حاکی از آن است که هرچه کشورهای بیشتری قوانین قرنطینه خانگی را اعمال می‌کردند، تقاضا برای بازار نشر غیرقانونی فیلم‌ها نیز به طور تصاعدی افزایش می‌یافت.

 در ایتالیا که از ۹ مارس (۱۹ اسفند) دستور قرنطینه خانگی صادر شد، نرخ بازدید از سایت‌های انتشار غیرقانونی فیلم، افزایشی ۶۶ درصدی داشته است.  

اندی چترلی (Andy Chatterley) مدیرعامل شرکت میوزو در بیانیه‌ای گفت: الگوهای مصرف مضامین غیرقانونی و بدون مجوز ارتباط نزدیکی با الگوی مصرف محتوای مجاز و قانونی دارند. بر همین اساس، همانطور که شبکه نتفلیکس در این مدت با افزایش شمار عضویت‌ها روبه رو شد، به همان میزان شاهد افزایش قابل توجه در میزان بازدید از سایت‌های انتشار غیرقانونی فیلم بودیم.

براساس برآوردهای سال گذشته مرکز سیاست جهانی نوآوری (Global Innovation Policy Center)، دانلود غیرقانونی فیلم در جهان سالانه دستکم ۲۹.۲ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضرر می‌زند. به گزارش این مرکز که از زیرمجموعه‌های اتاق بازرگانی آمریکا است، این مقدار حتی می‌تواند به ۷۱ میلیارد دلار نیز برسد. البته این برآوردها به دوره‌ای بازمی‌گردد که هنوز همه‌گیری کرونا استفاده کاربران از سایت‌های دانلود غیرقانونی فیلم را تا این اندازه افزایش نداده بود.

قاچاق فیلم در ایران

سینمای ایران نیز از معضل قاچاق فیلم‌ مصون نیست و از حدود دو دهه‌ پیش حسابی گرفتار آن شده است. سایت‌های فعال در این زمینه چون دیگر کشورهای جهان گاه جدیدترین تولیدات سینمای ایران و جهان را حتی زمانی که فیلم هنوز بر روی پرده است، برای دانلود در پلتفرم خود قرار می‌دهند. کاربران نیز با نادیده گرفتن تمام هزینه‌ها و زحمات تیم‌های تولید، این فیلم‌ها را به طور رایگان دانلود و تماشا می‌کنند. آن‌طور که مسئولان مربوطه برآورد کرده‌اند، گردش مالی دانلود غیرمجاز فیلم ها، ۱۰ برابر گردش مالی اکران سالانه سینمای ایران است.

در جدیدترین مورد از این آفت برای هنر هفتم، نسخه غیرقانونی فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا همزمان با اکران اینترنتی در تعدادی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی برای دانلود قرار داده شد. البته این سایت‌ها و کانال‌های متخلف از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شناسایی و مسدود شدند. فیلم سینمایی خروج که اولین بار در روز اول سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در چهارمین روز از اکران اینترنتی به فروش یک میلیاردی رسید.