مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو با اشاره به وقت‌کشی دولت در حمایت از تئاتر، گفت: مساعدت و کمک مالی به موسسات و فعالیت‌های هنری ازجمله وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی و عمومی و شهرداری‌هاست اما به‌نظر می‌رسد شهرداری مدت‌هاست از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: داود نامور با اشاره به وقت‌کشی دولت در حمایت از تئاتر، گفت: از همان نخستین روزهای تعطیلی دستوری فعالیت‌ها و اماکن فرهنگی و هنری در پی شیوع کرونا، از آسیب‌های جبران‌ناپذیری گفتیم که در صورت تداوم تعطیلی‌ها به بدنه هنرهای نمایشی وارد می‌شود.

مدیر عمارت فرهنگی و هنری نوفل‌لوشاتو ادامه داد: همان زمان مدیران و دستگاه‌های دولتی از برنامه‌های کمک‌رسانی به جامعه هنری خبر دادند؛ امروز، هفته‌ها از وعده مدیران دولتی برای جبران خسارات هنرمندان و تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر گذشته اما دریغ از اقدامی عملی.

نامور تصریح کرد: مساعدت و کمک مالی به موسسات و فعالیت‌های هنری ازجمله وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی و عمومی ازجمله شهرداری‌هاست اما به‌نظر می‌رسد شهرداری مدت‌هاست از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کرده است.

او با بیان اینکه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله وظایف متولیان امر فرهنگی کشور است، گفت: بحران کرونا ثابت کرد هیچ‌یک از نهادهای دولتی و عمومی برنامه و چشم‌اندازی برای حمایت از هنرمندان ندارند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران یادآور شد: در همان نخستین روزهای تعطیلی تماشاخانه‌ها، جلسات و نامه‌نگاری‌هایی با مدیرکل هنرهای نمایشی، معاونت هنری، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و... داشتیم.

نامور با اشاره به نتیجه عملی این رایزنی‌ها خاطرنشان کرد: اداره‌کل هنرهای نمایشی در همان روزها مصوب کرد که بخشی از اجاره املاک سالن‌های خصوصی به مدیران پرداخت شود اما اجرای این مصوبه تا امروز معلق مانده است.

نامور با بیان اینکه تماشاخانه‌های خصوصی با قرض و زیر فشار اقتصادی تاکنون سرپا مانده‌اند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های خصوصی در حالت عادی هم قدرت مالی چندانی نداشتند و به سختی به حیات‌شان ادامه می‌دادند، بحران کرونا نه‌تنها این فشار اقتصادی را بیشتر کرده که حتی توان برنامه‌ریزی برای جبران خسارت‌های تعطیلی چندماهه را هم از ما گرفته است.

او با تاکید بر اینکه دولت موظف است به مجموعه‌های فرهنگی- هنری خصوصی و ازجمله تماشاخانه‌های خصوصی کمک کند و در طول سال بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص دهد، یادآور شد: متاسفانه در هفته‌های بحرانی که پس از شیوع کرونا تجربه کردیم، نه از سوی دولت یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه مجلس، شهرداری و شورای شهر حمایتی عملی از هنرمندان و جامعه هنری انجام نشد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران تصریح کرد: این در حالی‌ست که هم مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و هم بسیاری از هنرمندان تنها منبع درآمدشان فعالیت هنری بود و اکنون نه تنها شغل و درآمدزایی‌شان را از دست داده‌اند که هیچ چشم‌اندازی هم از زمان یا شرایط بازگشایی دوباره سالن‌های تئاتر ندارند.

نامور یادآور شد: بارها من و دیگر مدیران تماشاخانه‌های خصوصی از خطر تعطیلی همیشگی این سالن‌ها در صورت تداوم شرایط بحرانی کنونی گفته‌ایم؛ بسیاری از سالن‌داران در ملک‌های استیجاری هستند و بدون درآمدزایی، باید اجاره بپردازند.

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو خاطرنشان کرد: شاید مدیران دولتی فرهنگ و هنر را حدی نمی‌گیرند و از بین رفتن صدها شغل جدی در این حیطه برایشان اولویت محسوب نمی‌شود که آنقدر در عمل به وعده‌هایشان حمایت از تئاتر، آهسته حرکت می‌کنند.

نامور در پایان با بیان اینکه با همه این نگرانی‌ها مجبوریم به وعده‌ها خوش‌بین باشیم تا بتوانیم ادامه دهیم، گفت: امیدوارم نهادهای مسئول این بحران را جدی بگیرند تا در آینده نزدیک شاهد از دست رفتن سرمایه‌های عظیمی که در طول سال‌ها و به نام بخش خصوصی تئاتر شکل گرفته، نباشیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا