سخنگوی خانه تئاتر عنوان کرد: مدیران هنرهای نمایشی می‌بایست فرهنگ دستوری خود را کنار بگذارند. اجازه بدهند هنرمندان تفکر کرده و در قبال کارها از آنها حمایت کنند، این اتفاق باید در تئاتر ما بیافتد نه اینکه همه چیز محدود به کارهای سفارشی محیطی شود.

پایگاه خبری تئاتر: «محمودرضا رحیمی»،‌ سخنگوی خانه تئاتر درباره اجراهای نمایشی در ایام کرونایی و بازگشایی سالن‌های تئاتر عنوان کرد: تئاتر محیطی الان زیاد باب شده است که یک هنر اجرایی است البته عنوانش هم می‌تواند تئاتر نباشد ولی از انواع هنرهای اجرایی است که سابقه چهل تا پنجاه ساله دارد و با تئاتر خیابانی متفاوت است.

وی در ادامه افزود: اگر ما یک باره یک مجموع کار را در کوی و برزن اجرا می‌کنیم باید تقسیم بندی درستی از تعاریف آن داشته باشیم یک زمانی هست که یک تئاتری می‌تواند هم در فضای بیرونی و هم فضای صحنه‌ای اجرا شود، اما گاهی هم هست که تعاریف ما اشتباه می‌شود و آنقدر غلط تعریف می‌کنیم که دیگر خودمان هم آن را باور می‌کنیم.

رحیمی با اشاره به فقدان دفتر مطالعات پرفورمانس در کشورمان ، گفت: با وجود اینکه در خود امور صنفی مسئله هنرهای نمایشی جدید ثبت شده اما باز هم ما دفتر پرفورمانس در کشور نداریم و بدی‌اش جایی است که ما بدون مطالعه شروع به کار می‌کنیم و قاعدتا همه چیز اشتباه در می‌آید و ژانرهای نادرستی از خود به جا می‌گذاریم ، اینطور می‌شود که کارهای صحنه‌ای را در فضاهای محیطی یا بالعکس به اجرا می‌بریم.

وی درباره کرونا و شرایط خاص تئاتر در این ایام گفت: بهرحال این فضا هم تمام می‌شود،‌جهان به کرات پاندمی در خود دیده است اما این تعریف‌های غلط در تئاتر ما باقی می‌ماند مثل معضل فعلی تئاتر خیابانی ما که بخش اعظمش هفتاد درصد جنگ شادی شده و بقیه هم برای جایزه بگیرها است که خیلی‌ها بهتر می‌دانند منظور چه کسانی است.

رحیمی با تأکید براینکه اداره کل هنرهای نمایشی باید فرهنگ دستوری خود را کنار بگذارد و اجازه دهد  هنرمند تفکر کند، گفت: اداره کل هم از هنرمندان باید حمایت کند نه اینکه تنها سفارش کار محیطی بدهد. هنرمند خودش با خلاقیت باید وارد عرصه شود و تا زمانی که این اتفاق نیافتد با ماسک و دستکش در فضای محیطی که هیچ ، با رعایت مسائل دیگر هم تئاتر ما نمی‌گیرد.

سخنگوی خانه تئاتر اظهار داشت: هنرمندی درست کار می کند که به مردمش عشق بورزد، همیشه قرار نیست هنرمندان براساس وقایع پیش آمده کار کنند، هنرمند باید چیزی که در جامعه وجود هم نداره یا کم شده را ، به هنر تبدیل کنند. من در جریان «تئاتر+خانه» به چشم دیدم که چطور مردم حمایت کردند و در فرصت کوتاه کار فرستادند.


منبع: خبرگزاری فارس